Gebruik van vlaggen bij Reddingsbrigades/KNRM

Auteur Topic: Gebruik van vlaggen bij Reddingsbrigades/KNRM  (gelezen 5694 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dannyknaap

  • Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Gepost op: 3 april 2012, 22:05:19
Als je naar veel buitenlandse reddingsbrigades kijkt, word er vaak gebruik gemaakt van vlaggen. Vandaag werd ik daar weer aan herinnerd door Bondi Rescue. Hoe zit het eigenlijk met het gebruik van vlaggen op Nederlandse stranden? Volgens mij maakt de KNRM er wel gebruik van, maar zijn er maar weinig brigades die 's ochtends rood/gele vlaggen buiten zet?

Dus hoe zit dat nou eigenlijk in Nederland?


Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 3 april 2012, 22:18:42
Nou het lijkt er in het buitenland uniform aan toe te gaan, geloof me dat gaat het niet... Er bestaan echter wel richtlijnen wat bepaalde vlaggen betekenen, maar daar houden veel organisaties zich niet aan.  

Binnen RN is er een vlaggensysteem, dat ook vrijwel overal gebruikt wordt, met lokaal enkele aanpassingen of toevoegingen. Op een stukje binnenwater is het natuurlijk onzin om te gaan vlaggen, op het strand een belangrijk communicatiemiddel. Voor details zie handboeken van RN.

Jij hebt het specifiek over rood/geel, de toepassing hiervan verschilt nogal en is ook regelmatig onderwerp van dicussie. Zo wordt het bij de vrienden uit Bondi gebruikt om een geschikt c.q. relatief veilig zwemgebied aan te geven. Dat is een prima oplossing en zou ik ook graag overal zo zien (in NL).  

Andere organisaties gebruiken de vlaggen om een bewaakt gebied aan te geven, of om aan te geven dat een post geopend is. Hiervoor lijkt mij wat bordjes en een brigadevlag voldoende...


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2012, 22:49:18
In Ouddorp maken wij ook gebruik van het RN-vlaggensysteem, ook met de rood-gele vlaggen op het strand. Je merkt wel dat veel mensen (Nederlanders en toeristen) de betekenissen nog niet goed weten, ondanks dat het goed aangegeven wordt op de borden bij de strandovergangen.

Paar impressies:





9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2012, 22:57:46
Zelf ben ik geen voorstander van een verenigingsvlag omdat deze in combinatie met de signaalvlaggen wordt opgehangen, hierdoor verlies je kracht van de signaal vlaggen. Hiernaast snap ik het eigen identiteit wel, ik wel volkomen vreemde vlaggen zien hangen wat het logo van de gemeente moet voorstellen, dus wat mij betreft alleen signaalvlaggen om de badgasten te waarschuwen.

9910001
9910001


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2012, 23:05:04
Zelf ben ik geen voorstander van een verenigingsvlag omdat deze in combinatie met de signaalvlaggen wordt opgehangen, hierdoor verlies je kracht van de signaal vlaggen. Hiernaast snap ik het eigen identiteit wel, ik wel volkomen vreemde vlaggen zien hangen wat het logo van de gemeente moet voorstellen, dus wat mij betreft alleen signaalvlaggen om de badgasten te waarschuwen.

9910001

Daar ben ik het mee eens, maar onze ''brigadevlag'' wordt ook aangegeven op de borden, met als functie ''reddingspost geopend''. De rood-gele vlaggen melden dat het ''bewaakt zwemgebied'' is. Dus in principe behoort onze eigen vlag ook tot de signaalvlaggen...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2012, 23:07:45
Er zijn duidelijker manieren om aan te geven dat de post open is las een brigadevlag, meer eenduidig in Nederland, een gedachte is als de rolluiken open staan en er mensen op depots zitten zijn wij open. Zo zou ik als badgast denken.

99100001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 3 april 2012, 23:35:59
Wat ik vooral mis is een manier om duidelijk aan te geven waar men nou het beste kan gaan zwemmen, nu sta je het ongeveer iedere duitser uit te leggen. Als je twee rood-gele vlaggen ergens neer kan planten, van daar kan je het beste terecht, heb je een duidelijke aanwijzing. Alleen dit is niet de officele betekenis van deze vlag, en krijg je alleen maar verwarring als je het zo gaat toepassen.

Ik denk dat men daar meer aan heeft dan het afzetten van het bewaakte gebied, er is ook weinig volk wat er zich iets van aantrekt. Daarnaast kijken wij naar de hele kust, en als er 2 vakjes buiten het gebied iemand gevaarlijk ligt gaat er net zo goed iemand naartoe... Dat mogen ze van mij gewoon aangeven met een bord op de breker "zwemgebied", net zo goed als dat daarmee botenvakken etc worden aangegeven.


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2012, 23:53:58
Bij deze een kleine impressie van de vlaggen die wij aan de westlandse kust gebruiken. ( Monster / 'S-gravezande )

Het zijn niet al te veel vlaggen/tekens dus blijft vrij overzichtelijk/makkelijk te onthouden

Het plaatsen van de rood/gele vlaggen op bepaalde plaatsen blijft moeilijk, omdat de kust zo lang is en er zoveel strandslagen zijn.
de mensen gaan toch op alle plaatsen het water in, omdat ze geen zin hebben om stukken te lopen naar bv een bewaakt gebied.



Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #8 Gepost op: 4 april 2012, 02:25:31
Bij deze een kleine impressie van de vlaggen die wij aan de westlandse kust gebruiken. ( Monster / 'S-gravezande )

Het zijn niet al te veel vlaggen/tekens dus blijft vrij overzichtelijk/makkelijk te onthouden

Het plaatsen van de rood/gele vlaggen op bepaalde plaatsen blijft moeilijk, omdat de kust zo lang is en er zoveel strandslagen zijn.
de mensen gaan toch op alle plaatsen het water in, omdat ze geen zin hebben om stukken te lopen naar bv een bewaakt gebied.


Daarom bewaken wij ook gewoon de gehele kust en niet alleen gemarkeerde gebieden.


AlexEGM

  • RB Egmond / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #9 Gepost op: 4 april 2012, 08:27:26
Bij deze een kleine impressie van de vlaggen die wij aan de westlandse kust gebruiken. ( Monster / 'S-gravezande )

Het zijn niet al te veel vlaggen/tekens dus blijft vrij overzichtelijk/makkelijk te onthouden

Het plaatsen van de rood/gele vlaggen op bepaalde plaatsen blijft moeilijk, omdat de kust zo lang is en er zoveel strandslagen zijn.
de mensen gaan toch op alle plaatsen het water in, omdat ze geen zin hebben om stukken te lopen naar bv een bewaakt gebied.

[spoiler][/spoiler]
Inderdaad, zo'n soortgelijk bord hebben wij ook in Egmond. Echter, de oranje windzak en de veilig zwemgebiedvlag hijsen we nooit (hebben we niet eens op de post liggen volgensmij). Wij hebben voor de signalering een rode of gele vlag aan de ene mast en aan de andere mast een (langere) brigadevlag. Ook staan bij ons langs de kust verschillende masten voor rood/geel. Als er geen vlag nodig is hangen we op de post gewoon de Nederlandse en de Egmondse vlag op.
Op alle door mij geplaatste foto's zit copyright