Onderzoek uitval Vodafone na brand april 2012 afgerond
Op 4 april 2012 werd brand ontdekt in een netwerkcentrale van Vodafone in Rotterdam. Hierdoor werd het Vodafonenetwerk in de regio Rotterdam en Den Haag volledig onbruikbaar. Agentschap Telecom heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen van deze uitval.
Wettelijke basis
Agentschap Telecom is verantwoordelijk voor het toezicht op het gebied van aftappen en dataretentie. Telecomaanbieders zijn onder meer verplicht alle telefoongegevens over de contacten van hun klanten een jaar lang te bewaren. De internetgegevens moeten een half jaar bewaard blijven. Politie en justitie kunnen deze gegevens eventueel opvragen voor onderzoek naar misdrijven. Agentschap Telecom ziet er op toe dat deze gegevens op een juiste manier en voor de juiste termijnen worden bewaard.
Daarnaast is het agentschap vanaf juni 2012 toezichthouder op het gebied van de continuďteit van telecomnetwerken. Telecombedrijven zijn verplicht zo veel mogelijk te doen om te voorkomen dat er telefoonstoringen ontstaan. Vodafone heeft er in toegestemd dat Agentschap Telecom, vooruitlopend op het ingaan van deze wet, keek naar de maatregelen om de continuďteit bij Vodafone te waarborgen. Daarmee heeft Vodafone het agentschap in staat gesteld om een verkennend onderzoek uit te voeren over de continuďteit van het netwerk van deze operator.
Resultaten verkenning
Tijdens het onderzoek is duidelijk geworden dat de database voor de verkeersgegevens en de back-up daarvan in dezelfde ruimte stonden. Deze beide installaties zijn door rook-en waterschade verloren gegaan. Hierdoor is Vodafone niet in staat gebleken alle benodigde verkeers- en locatiegegevens te verstrekken over de wettelijk vereiste periode van twaalf maanden voorafgaand aan de brand.
Dit heeft geen grote problemen bij politie en justitie opgeleverd.
Ander bedrijf
De brand is ontstaan in een bedrijf dat in hetzelfde pand als de Vodafonecentrale was gevestigd. Bij de risicoanalyse die Vodafone had uitgevoerd, was geen rekening gehouden met de andere bedrijven die in het pand zitten. Agentschap
Telecom adviseert alle aanbieders van telecom bij de keuze voor hun netwerklocaties ook de externe risico’s te evalueren omdat deze voor de continuďteit van hun dienstverlening risico’s kunnen opleveren.
Vodafone heeft een mobiele netwerkcentrale ingezet om de crisis te managen. Dit is een trailer met daarin een mobiele centrale die de apparatuur die was uitgevallen, kon vervangen. Door de komst van deze trailer is het verkeer (bellen en sms) al vrij snel weer op gang gekomen. Agentschap Telecom vindt dat Vodafone met deze trailer aantoont voorbereid te zijn om de impact van uitval te beperken. Vodafone heeft een reactie op het onderzoek gegeven en deze opmerkingen zijn verwerkt in het onderzoek.
De samenvatting van het onderzoek vindt u rechts op deze pagina, onder 'Downloads'.
http://www.agentschaptelecom.nl/actueel/nieuws/2012/onderzoek-uitval-vodafone-na-brand-april-2012-afgerond