In de lesstof van RN staat eerst iets over eigen veiligheid van de redder en dat je rekening moet houden met diepte, doorzicht, waterkant etc. Bij het hoofdstuk over te water gaan staan meerdere opties waaruit de redder zelf een keuze moet maken op basis van die eigen veiligheid.
1. zo voorzichtig mogelijk, bijvoorbeeld langs de walkant laten zakken, voetje voor voetje etc.
2. schredesprong, dit is de vervanger van de hurksprong waarbij je iets verder in het water terechtkomt, maar wel nog met hoofd boven water
3. startsprong, in de volksmond ook wel duiken genoemd
In een helder zwembad zal de keuze meestal op 2 of 3 vallen. 3 is inderdaad sneller en je hoeft minder afstand te zwemmen dus minder energie.
Ik kan zelf wel een paar situaties bedenken waarbij ik toch voor 2 zou kiezen. Bijvoorbeeld op het moment dat de drenkeling nog half boven en half onder water 'worstelt' dan wil je hem geruststellen en toespreken dat ie vol moet houden en rustig moet blijven. Oogcontact is op dat moment heel belangrijk om de drenkeling die laatste energie te geven om te blijven vechten: "jij komt hem redden".
Als je op dat moment duikt en onder water naar hem toe zwemt, kan de paniek en ook de toestand van de drenkeling verergeren omdat ie het contact met jou kwijt is. Je bent ineens verdwenen....
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld als ik als redder brildragend ben en deze nodig heb/wil ophouden tijdens de redding. Door een schredesprong ipv een startsprong kan ik mijn bril ophouden en daarmee mogelijk een 'betere' redder zijn!?
In de examens van RN wordt vooral de nadruk gelegd op onderbouwing: je hebt een aantal opties in het boek staan en een aantal criteria waarop je je keuze kan bepalen en jij moet uitleggen waarom je zo kiest. Daarbij is min of meer iedere keuze goed, als jouw verhaal maar hout snijdt en als je in de uitvoering maar niet twijfelt. Snel kiezen en uitvoeren, achteraf uitleggen.
Dat is ook het doel van de opleiding: geen trucje leren, maar leren denken als een redder.