En hier wil ik ook een lans breken voor de brandweer van Almere, welke destijds zijn uiterste best heeft gedaan in een chaotische situatie
In ieder geval heb ik allle respect voor de duiker die dat end met een lange lijn achter zich aan gezwommen heeft.
Wat mij verbaast heeft is dat in mijn ogen de eindverantwoordelijke zo weinig kritiek heeft gehad.
Voor het systeem van de brandweerhulpverlening is volgens mij uiteindelijk de minister van BZK eindverantwoordelijk.
Het systeem van waterongevallenaanpak voldeed in dit geval overduidelijk niet, ook in het rapport vind ik dit aspect onderbelicht. Met systeem bedoel ik: taakstelling, onderbouwing daarvan, opleiding, examinering en standaard materieel.
Wel een standaard voor een TAS en niet voor een waterongevallenboot? Het lijkt mij goed als alle waterongevalleneenheden een boot zoals Haarlem en Velsen zouden hebben.
Dus een kleine RIB met handbesturing die door een aantal man met de hand kan worden getild als dat nodig is.
Foto: website Brandweer Haarlem
http://www.brandweerhaarlem.nl/[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]