Cijfers en statistieken liegen altijd..
Misschien kan Henk de definities van verschillende soorten alarmeringen (p2000, Marifoon, zwaaiende omstander), type eenheden(Type Boot) en bijbehorende datum en tijd coorderingen in een nette overzicht plaatsen..
Zodat we die kunnen vergelijken met andere bronnen..
En inderdaad, tussen een alarmering, uitvaren, eerste ter plaatse en assistentie geven zitten allemaal verschillen.. '
Probeer dat dan zo objectief mogelijk weer te geven, op een uit.. Er zijn verschillende bronnen om de cijfers mee te vergelijken en in zichtelijk te maken..
Lijkt me waardevolle informatie toch ?..
Zeker, en alles is er uit te halen bij search-and-rescue.nl.
Het eerste kwartaal waren het allemaal dezelfde soort alarmeringen, over P2000, op een uitzondering na, het aantreffen van het zeiljacht met de pechvogel door de Ronduit. Type schip verschilt ook niet zoveel van elkaar dat het echt relevant is. De enige vreemde eenden in de bijt zijn de Nikolaas Wijsenbeek en de Johanna Smidt, de rest is RIB. De NW is 1 op 1 te vervangen door Huizen, dus je krijgt dezelfde statistiek nog een keer, maar waar Huizen stond staat dan Nikolaas klasse. Wat stel je voor Peter, alle uitrukken van de RIB' s stapelen en daar de NW klasse tegenover stellen?
Ik voel meer voor een statistiek waarin uitkomt welke tijd er verliep tussen de alarmering en het uitvaren, dat is echt praktische informatie.
Of inderdaad een taart met de soort alarmeringen. Ook dat wordt een saaie taart, met slechts een alarmering voor twijfelachtig redden, een omgeslagen catamaran. Ook dat vind ik geen echt noodgeval, de jongens waren er op gekleed en het waaide niet echt hard. Dus eigenlijk gewoon pech. Dat de invalide man zich een beetje begon te vervelen op zijn zeilboot na een onvrijwillige overnachting is misschien nog gevaarlijker geweest, maar geschrokken was de man even later al niet meer, hij stak snel weer van wal, dus zo gevaarlijk kan het niet geweest zijn. De aangeschafte kaart was niet het euvel, de eerstvolgende brug was het weer raak.
Maar wil je dat allemaal terugzien in een statistiek, of opgesplitst in meerdere. Een taart is meer geschikt voor een verdeling in pech en echt nood. De oplossing is als haarlemmer olie, als het nodig is mensen aan boord nemen, boot vastmaken en trekken. Misschien dat ie in de loop van het jaar wat minder saai wordt en er een verdeling gemaakt kan worden in brand, explosie, zinken, kaping, aanvaring, neerstorten... maar voorlopig is het alleen maar pech, het echte werk moet nog beginnen denk ik (hoop ik stiekem
).