Ook dat, en wanneer word er nou over de marifoon geroepen:"goededag, mag ik van u een berger ter plaatsen?"
Of wanneer bellen mensen met hun verzekering: "mijn schip stroomt vol met water, kan u een berger sturen?"
Dat is een inkoppertje, die man is blij met de eerst arriverende hulp, hoe eerder die pomp (wie zijn pomp dat maakt niet uit) er in ligt hoe beter.
De personen kiezen zelf er voor om een instantie in te schakelen die uiteindelijk de KNRM laat uitvaren.
En zou er een goede samenwerking zijn, dan zou de KNRM ook zeggen. Mevrouw en meneer u bent buiten levensgevaar, zullen wij vragen of er een berger ter plaatsen kan komen? Bel even met uw verzekering, die kunnen u snel en kort vertellen of het gedekt is.
als een schip aan het zinken is, is die pomp altijd gedekt. En is er geen vliegende haast bij is één telefoontje naar de expert voldoende.
En op een argument als; "op het water is eenieder verplicht om de ander in nood te helpen"
Ja dat ben ik met je eens, als je redelijkerwijs in de buurt ligt ja.
"redelijk in de buurt" daar wordt nergens over gesproken, het gaat om schepen die hulp kunnen bieden, en daarbij is tijd de belangrijkste factor, niet van welke club de hulp komt. Als je bepaalde instanties de mogelijkheid ontzegt, geef je de hulpvrager geen eerlijke kans op de snelste hulp. Iedereen mag hulp aanbieden.
Maar als je zelf eerst nog moet uitvaren etc, dan is er niets verplicht aan. Want dat zou betekenen dat heel Muiden/Naarden/Huizen/Blaricum aan inwoners met een vaartuig moet uitvaren als er 1 iemand in nood is daar op het water.
Sterker nog, dan zouden alle inwoners van Maastricht met hun bootje moeten uitvaren als er iemand in groningen in de problemen is.
" Een schip dat een noodroep hoort is verplicht daaraan zo snel mogelijk gehoor te geven tenzij zich er dwingende omstandigheden voordoen waardoor er redelijkerwijs niet van het schip verwacht mag worden hulp te bieden, zoals in het geval van dat er gevaar zou ontstaan voor het eigen schip of bemanning of er al voldoende adequate hulp onderweg is" Op het moment dat je je inmeldt in je bootje bij Den Helder kan de kustwacht dat in goede banen leiden en je bijvoorbeeld vertellen dat je binnen moet blijven. Er is dan sprake van "voldoende hulp die reeds geboden wordt", de andere bepaling die je onslaat van de verplichting noodhulp te verlenen.
Dus dat is helemaal niet aanzetten tot een strafbaar feit.
"Dan moet de berger ook niet gaan redden." Daar staat niets in over niet van huis komen (wat hij ook helemaal zelf uit mag maken) maar redden in zijn algemeenheid die zou hij niet moeten doen. Hij ligt naast een omgeslagen boot, bemanning in het ijskoude water, maar "dan moet de berger ook niet gaan redden". Omdat de KNRM niet zou mogen bergen zou de berger niet mogen redden. Kijk en bergen is niet verplicht. Iemand redden wel. En natuurlijk mag de KNRM wettelijk gezien (daar is nog geen jurispedentie over) bergen, slepen, pompen met hun reddingsboten. Ze doen maar. Als ze maar zorgen dat hun kerntaak maar niet in gevaar komt en zij anderen maar niet hinderen.
De mooiste uitspraak vind ik nog (die komt nog op search-and-rescue.nl) dat een boot met pech bij het eiland de Huizer Hoef op het Gooimeer de Blizzartd toebeet "we hebben een grijze boot met gele reddingsvestjes besteld, geen oranje met rode reddingsvestjes".
Dus ook de kleuren worden belangrijk in de water hulpverlening!!
Er is zo iets als Incident Management. En 1 van de belangrijkste regels is; een ieder die er niets mee te maken heeft, houd zich afzijdig en vervolgt zijn weg, zodat de echte hulpverleners hun werk kunnen doen. Kleine aanvulling: nadat eerste hulp geboden is natuurlijk door omstanders tot de hulpverleners ter plaatsen zijn.
Gezien bergers niet opgeroepen worden, maar de KNRM, zijn zij dus niet gevraagd om bij het incident te assisteren.
Dat ze vaak wel gewenst zijn, i.v.m. extra materieel, materieel die beter geschikt is om bergings werk te doen, en of eerder ter plaatsen kunnen zijn is meegenomen.
Dat is de wereld op z'n kop. de nood opgelost door de bergers en passanten, het bergen verder overlaten aan de KNRM!
Maar een boot die aan de steiger ligt en uit moet rukken zonder aanvraag daar toe, is van hetzelfde type als die van elke andere inwoner van die plaats. Want dan kan iedereen wel vol gas onderweg gaan als er iets door de marifoon klinkt.
Klopt helemaal.
Nogmaals ik ben niet tegen Hoge of die andere club. Ik denk zelfs dat zij bestaansrecht hebben. Maar ga niet de KNRM lopen afzeiken, omdat zij doen wat hun gevraagd word om te doen. En met zoveel haat en nijd om hun heen staan ze ook nog eens dik in de spotlight, wat keuzes maken alleen maar moeilijker maakt in stress volle situaties. Iets waar b.v. Hoge veel minder last van heeft, want die heeft geen landelijke bekendheid. Als die een verkeerde keuze maakt, wordt er gezegd; "ja ok, top dat die jongens er zijn, maar ze zouden het ook over moeten laten aan de KNRM." En dan waait alles weer over. Als er iets fout gaat bij de KNRM, lezen wij het over 5 jaar nog hier op het forum.
In gesprekken met de directie van de KNRM heeft deze aangegeven dat "de KNRM wel een stootje kan hebben en niet slechter kan worden van onderbouwde kritiek". Alles wat hier besproken wordt, wordt door de leiding van de KNRM erkend, in haar haar
VOR, zoals in 5.3.5: "Slepen
Een reddingboot is geen sleepboot...." De implantatie naar de fans van de KNRM valt echter nog lang niet mee.