Nieuwe werkgroep Kustwacht/KNRM ter optimalisatie informatie uitwisseling tijdens reddingsacties

Auteur Topic: Nieuwe werkgroep Kustwacht/KNRM ter optimalisatie informatie uitwisseling tijdens reddingsacties  (gelezen 2251 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Nieuwe werkgroep Kustwacht/KNRM ter optimalisatie informatieuitwisseling tijdens reddingsacties. 16 april 2012
Dinsdag 17 april ondertekenen de Directeur Nederlandse Kustwacht, Ed Veen, en de Directeur Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, Roemer Boogaard, een nieuwe overeenkomst ter oprichting van een werkgroep ‘Nederlandse Search and Rescue Informatie Technologie’, kortweg NL-SAR-IT genoemd. Deze werkgroep gaat zich bezig houden met het onderzoek naar de mogelijkheden van moderne, digitale informatie- uitwisseling tussen het Kustwachtcentrum en de nieuwe reddingboten van de KNRM.
De KNRM werkt momenteel hard aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie reddingboten. Door de werkgroep zal er met name worden gekeken naar de nieuwe geavanceerde vormen van informatietechnologie en communicatie.  Hierbij wordt gedacht aan het snel – op grote afstand – digitaal versturen van bijvoorbeeld zoekgebieden en audio- en video informatie.
Het optimaliseren van de informatiestromen tussen reddingboten van de KNRM en het  Kustwachtcentrum in Den Helder moet leiden tot een nog effectievere en efficiëntere inzet van de middelen van de KNRM tijdens reddingsoperaties.
De werkgroep zal zich minimaal een jaar bezighouden met dit project en hoopt hiermee een nog grotere bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de maritieme reddingsoperaties op het Nederlands deel van de Noordzee, de Waddenzee, het IJsselmeer en de Zeeuwse- en Zuid Hollandse Stromen.
www.kustwacht.nl




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
En een voordeel is dat niet iedereen meer meeleest met de bijzonderheden, dat vergroot je kansen aanzienlijk. Ben benieuwd hoe ze deze stream gaan transporteren, via een internet verbinding of via VHF...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
En een voordeel is dat niet iedereen meer meeleest met de bijzonderheden, dat vergroot je kansen aanzienlijk. Ben benieuwd hoe ze deze stream gaan transporteren, via een internet verbinding of via VHF...

Haha Henk ziet weer allerlei complot theorieën. Zoals de waard etc  ;)
Het gaat er o.a. om dat bij het doorgeven van zoekgebieden in latlong er een hoop tijd verloren gaat voor dat alle reddingboten alle juiste posities hebben van de hoekpunten etc.. Door het ' digitaal'  versturen voorkom je een hoop onduidelijkheid.
Een voorbeeld is de ' emai'  functie via AIS waarbij je dit kant en klaar kunt aanleveren maar nu nog op  een omslachtige manier verzonden moet worden en apart naar iedere eenheid.
Het meest handige zou natuurlijk zijn als het van SARIS op het KWC het rechtstreeks naar de plotters aan boord gestuurd kon worden...


simon e

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
en nog durft henk te beweren dat hij niets tegen de knrm heeft.  
als je als osc in rechtsteeks contact sta met het kwc en je krijgt via de computer de gegeven door voor het zoek gebied,dan hoef je di niet allemaal via de marifoon te doen.
zo blijft het werkkanaal langer open voor andere info.
de osc kan dan de andere eenheden die meezoeken aansturen.
en ja in 99 van de honderd gevalen is een boot van de knrm de osc tijdens een zoekaktie


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Jullie hebben gelijk. Ik loop op de zaken vooruit. Het zou zo maar kunnen dat ze vinden dat de informatie die ze digitaal verkrijgen (zoals telefoonnummers, kleur schip, positie, toestand van de patient) met ons moeten gaan delen. Of misschien gebruiken ze de nieuwe technologie alleen bij zoekakties, kan, want wellicht vinden ze het gebruik van het nieuwe spul bij uitrukken daarvoor niet handig. We zullen zien, de tijd zal het leren.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Jullie hebben gelijk. Ik loop op de zaken vooruit. Het zou zo maar kunnen dat ze vinden dat de informatie die ze digitaal verkrijgen (zoals telefoonnummers, kleur schip, positie, toestand van de patient) met ons moeten gaan delen. Of misschien gebruiken ze de nieuwe technologie alleen bij zoekakties, kan, want wellicht vinden ze het gebruik van het nieuwe spul bij uitrukken daarvoor niet handig. We zullen zien, de tijd zal het leren.
En bovendien ziet het er naar uit dat dit systeem vooralsnog voor de nieuw te bouwen 1816's bestemd is. Die zullen we alleen op de Noordzee en Waddenzee tegenkomen. Al moet ik toegeven dat, mocht het systeem eenmaal operationeel zijn, het helemaal niet zo gek zou zijn om het ook op de ruime binnenwateren te introduceren. Maar gebeurt dat, dan zijn we al weer een paar jaar verder.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Dit soort systemen bestaan al lang, en digitaal betekend nog niet automatisch versleuteld.  

AIS is ook digitaal en ook voor iedereen te ontvangen (met de juiste apparatuur),  Zo zijn er diverse digitale berichten systemen voor de lange afstand voor de scheepvaart. Er zijn ook openbare satelliet systemen die (nagenoeg) wereld wijd digitaal onversleuteld gebruik kunnen maken van berichten verkeer.

Hulpverlening op het water is gebonden aan internationale spelregels, en zal nooit een besloten systeem mogen worden.
Tja de andere hulpdiensten op het water zullen misschien opnieuw moeten investeren in apparatuur, als dit gaat spelen.