Brand op vrachtschip Noordzee - Terschelling 03-04-2012

Auteur Topic: Brand op vrachtschip Noordzee - Terschelling 03-04-2012  (gelezen 5597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 3 april 2012, 14:12:19
Schip in brand boven Terschelling. 3 april 2012 12.15 uur Info 1
 Om 10.45 uur meldde het onder de vlag van Gibraltar varende vrachtschip ‘Ara Felixstowe’ aan het Kustwachtcentrum Den Helder dat het machineschade had en moest repareren. Het schip bevond zich op dat ogenblik op ongeveer 22 kilometer NNW van Terschelling. Een half uur later meldde het schip dat er brand in de machinekamer was uitgebroken en dat men probeerde deze te blussen. Dat lukte niet, waarna de kapitein om 11.20 uur aangaf dat de bemanning het schip ging verlaten met de eigen reddingboot. Door het Kustwachtcentrum waren inmiddels de reddingboten van station Terschelling van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij gealarmeerd, alsmede een defensie helikopter van vliegbasis Leeuwarden en het Kustwachtvliegtuig. Een bergingsbedrijf en een aantal passerende schepen hebben eveneens hulp aangeboden. Om 11.45 uur hadden alle bemannningsleden veilig het schip verlaten. De sleepboot ‘Hunter’ heeft de opvarenden uit de reddingboot opgepikt en overgebracht naar het Kustwachtvaartuig ‘Zirfaea’.
De helikopter heeft het schip nader bekeken en meldt geen zichtbare beschadigingen te zien.
 
Gegevens Ara Felixstowe:
 Type: Vrachtschip
 Lengte: 103 meter
 Vlag: Gibraltar
 Onderweg van: Brake (Duitsland
 Onderweg naar: Southampton
 Lading: rollen staal

Schip in brand boven Terschelling. 3 april 2012. Info 2
Het vrachtschip ‘Ara Felixstowe’ dat vanmorgen brand in de machinekamer had, drijft inmiddels stuurloos rond in de verkeersbaan boven Terschelling. De scheepvaart in de omgeving wordt continue geïnformeerd door het Kustwachtcentrum Den Helder. Twee man van een bergingsbedrijf zijn inmiddels aan boord. Zij hebben de machinekamer afgesloten, maar kunnen daar nog niet naar binnen. De accommodatie en de brug van het schip hebben geen schade. Eén reddingboot van de KNRM en de Kustwachtvaartuigen ‘Ievoli Black’ en de ‘Terschelling’ blijven ter plaatse. De helikopter is terug naar de basis en het Kustwachtvliegtuig heeft zijn normale werk hervat.
 De gezagvoerder en de hoofdmachinist worden teruggebracht aan boord om de zaak verder te inspecteren.
 
bron: http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Reactie #11 Gepost op: 3 april 2012, 15:02:24
De sleepboot Hunter heeft inmiddels sleepverbinding gemaakt met de Ara Felixstowe. Mogelijk wordt het schip naar Harlingen gesleept. Hierover wordt nog overleg gepleegd. Inmiddels zijn er ook ale enkele bemanningsleden weer aan boord van het schip.

De laatste informatie is te volgen via Scannernet.nl
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2012, 19:18:14
Ik ga straks foto's maken als het schip de haven van Harlingen binnenkomt, ik zou ze daarna hier wel posten :)
Harlingen, wereldstad! <3


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2012, 19:47:40
Brand aan boord

Terschelling, 3 april 2012

Kwart over 11 vanmorgen werden de reddingboten Arie Visser en Frans Hogewind gealarmeerd voor een schip met brand in de machinekamer. Het gaat om het 104 meter lange vrachtschip ‘Ara Felixstowe’.

Zodra we de haven verlaten krijgen we van de kustwacht te horen dat de bemanning van de Ara Felixtowe de brand niet onder controle kan krijgen en dat ze het schip gaan verlaten. Niet veel later krijgen we de melding dat de bemanning het schip verlaten en dat alle 9 opvarenden veilig en ongedeerd in de vrije val boot zitten.
Naast de reddingboten Arie Visser en Frans Hogewind zijn ook de Hurricane en de Hunter van bergingsbedrijf Noordgat, de Ievoli Black (kustwacht), het betonningsvaartuig Terschelling, de Zirfaea (Rijkswaterstaat), de Pool Express (een offshore supplier van Vroon) de luchtmacht SAR heli en het kustwachtvliegtuig onderweg naar de Ara Felixstowe.

De Hurricane is als eerste ter plaatse en neemt de bemanning vanuit de vrije val boot aan boord. De bemanning wordt door de Hurricane naar de Zirfaea gebracht waar deze worden opgevangen.

Ondertussen zijn ook de Arie Visser en de Frans hogewind gearriveerd. De Frans Hogewind neemt de vrije val boot op sleep richting de Terschelling welke het bootje met hun kraan aan dek zet zodat het geen gevaar kan vormen voor de overige scheepvaart.
Om een inschatting van de situatie te maken zetten de bergers personeel met gasmeters en brandblusapparatuur over op de Ara Felixstowe en zoekt het kustwachtvliegtuig met een warmtebeeldcamera of het de brandhaard kan vinden. De machinekamer lijkt warmer dan normaal, maar er worden geen extreme temperaturen waargenomen. Er wordt besloten om alles dicht te laten zodat er geen zuurstof bij de brand kan komen en te beginnen met ‘boundry cooling’ (het buitenom koelen van de scheepshuid).

Rond half twee is de situatie aan boord onder controle en gaat de Arie Visser retour station, de Frans Hogewind blijft stand by liggen. Om twee uur arriveerde de sleepboot Hunter, welke een sleepverbinding maakt met de Ara Felixstowe en deze naar Harlingen zal slepen. Er wordt besloten om de Kapitein en de machinist van de Ara Felixstowe weer terug aan boord te brengen zodat deze de bergers kunnen assisteren (wie kent het schip nu beter dan de bemanning).

Bron en foto's: http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/terschelling/reddingrapporten/?contentID=69ABADAE
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #14 Gepost op: 4 april 2012, 18:00:13
Ik heb vandaag de hele dag uitzicht gehad op de Ara Felixtowe en het enige dat aan het schip te zien is, is het ontbreken van de vrije val boot. Waar je anders nog wel een verkleuring van de lak ziet is er nu helemaal niets te zien.

Met mijn (tijdelijke) collega's waren we er snel over uit: Als je dan brand krijgt aan boord van een schip, laat het dan in de machinekamer zijn. Naar het control station, alle noodkleppen dicht en het smoort wel. Zelfs als er geen blusinstallatie is aangebracht (wat ik me niet kan voorstellen gezien de regelgeving).

Het besluit om dan 4 minuten na het melden van de brand aan de kustwacht het schip te verlaten kwam bij ons dan ook erg paniekerig over.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2012, 18:40:25
Ik heb vandaag de hele dag uitzicht gehad op de Ara Felixtowe en het enige dat aan het schip te zien is, is het ontbreken van de vrije val boot. Waar je anders nog wel een verkleuring van de lak ziet is er nu helemaal niets te zien.

Met mijn (tijdelijke) collega's waren we er snel over uit: Als je dan brand krijgt aan boord van een schip, laat het dan in de machinekamer zijn. Naar het control station, alle noodkleppen dicht en het smoort wel. Zelfs als er geen blusinstallatie is aangebracht (wat ik me niet kan voorstellen gezien de regelgeving).

Het besluit om dan 4 minuten na het melden van de brand aan de kustwacht het schip te verlaten kwam bij ons dan ook erg paniekerig over.

Werk je dan tegenover de scheepswerf Harlingen?
Harlingen, wereldstad! <3


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2012, 19:28:46
Ben een weekje gedetacheerd bij de jachtbouwer die daar ook zit ;)
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #17 Gepost op: 5 april 2012, 09:57:54
Regelgeving SOLAS verplicht een vaste brandblusinstallatie die van afstand te bedienen is in een (onbemande) machinekamer.
Ventilatie stoppen, valafsluiters dicht, brandkleppen deels sluiten, blusmiddel toelaten, alle brandkleppen sluiten en afwachten maar.
In het geval dat er geen duidelijke vermindering van temperatuur is kan ik me voorstellen dat men dan toch het schip gaat verlaten.
Op het moment dat je besluit de MK op bovenstaande wijze te blussen is het erg moeilijk om vrij snel te bepalen of het geslaagd is. Gaat toch enige tijd overheen.
Misschien ook wel ergens een lekje gehad tussen MK en accomodatie en rook in accomodatie gehad.
Jammer genoeg zal er nu wel geen duidelijkheid over komen wat er precies gebeurt is...


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Reactie #18 Gepost op: 6 april 2012, 16:06:17
Een video van mijn kant over de binnenkomst van de Ara Felixstowe in de haven van Harlingen.

03-04-2012 - Binnenkomst Ara Felixstowe in Harlingen

Geüpload door 112NWF op 4 april 2012
Op dinsdag 3 april brak er brand uit op het vrachtschip Ara Felixstowe. Het schip bevond zich circa 10 mijl ten nw. van Terschelling. Uiteindelijk werd het schip door sleepboot Hunter naar Harlingen gesleept.

Video: Maurice van Miltenburg

© 112NWF
Harlingen, wereldstad! <3