Ervaringen reikwijdte in DMO

Auteur Topic: Ervaringen reikwijdte in DMO  (gelezen 7113 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2012, 00:04:25
Ok ik zal dus mee steunzenders moeten gebruiken om tot een goede dekking te komen. Kan ik nou meerdere mobi's op repeater zetten binnen een gespreksgroep om zo een "netwerkje" op te zetten zonder dure tmo techniek te gebruiken?

Er zou ook iets met IP techniek tussen mobi's mogelijk zijn, weet iemand hoe dat in z'n werk gaat?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2012, 00:09:56
Ok ik zal dus mee steunzenders moeten gebruiken om tot een goede dekking te komen. Kan ik nou meerdere mobi's op repeater zetten binnen een gespreksgroep om zo een "netwerkje" op te zetten zonder dure tmo techniek te gebruiken?

Er zou ook iets met IP techniek tussen mobi's mogelijk zijn, weet iemand hoe dat in z'n werk gaat?

Ja, wij hebben zo'n systeem. In de auto met een porto zonder antenne van Bunschoten-Spakenburg naar de Weesp, geen probleem. Relais staat in Huizen. Verschillende kanalen met verschillend doelgebruik.
Toezicht jongeren van Hilversum hebben bereik in zowat heel het Gooi, kan ze hier horen in Huizen... (relais staat ergens op de Vituskerk)
Kom maar eens langs voor een demo...


klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2012, 19:13:50
Zou het dus mogelijk zijn om 2 porto's te hebben en 3 mob i's op repeater stand door het dorp te verspreiden en zo dekking te maken? En wat als een van de porto's wel binnen het dekkingsgebied zit en de andere niet, kunnen de porto's dan zonder naar een andere gespreksgroep te schakelen rechtstreeks contact met elkaar hebben of loopt de communicatie altijd via een van de relaisstations zoals dat met analoog gaat.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2012, 22:40:23
Zou het dus mogelijk zijn om 2 porto's te hebben en 3 mob i's op repeater stand door het dorp te verspreiden en zo dekking te maken? En wat als een van de porto's wel binnen het dekkingsgebied zit en de andere niet, kunnen de porto's dan zonder naar een andere gespreksgroep te schakelen rechtstreeks contact met elkaar hebben of loopt de communicatie altijd via een van de relaisstations zoals dat met analoog gaat.

Eh, het is DMO, de stations onderling hebben geen verbinding met elkaar. Tenzij je een eigen TETRA netwerk op wilt zetten, maar DMO is niets meer dan digitale simplex communicatie. Je kunt geen netwerk opzetten door simpelweg meerdere DMO zenders in een gebied te plaatsen.


klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2012, 23:14:41
Laat ik het anders vragen; hoe kan ik als amateur een tetra netwerk opzetten? En wat zou ongeveer de reikwijdte hiervan zijn


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2012, 01:22:07
Vanavond nog een testje gedaan.
C2000 porto in een gebouw in TMO. Geen bereik.
C2000 porto in DMO en gateway op voertuig ingeschakeld. Volle bak bereik door het hele gebouw.
C2000 porto in DMO en gateway op voertuig ingeschakeld in een ander gebouw. Op een afstand van 10 meter van het voertuig was er al geen contact meer.
Kortom ... e.e.a. is volledig afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse.



O ja ... dat tweede gebouw was een atoombunker .... raar he? ... dat het dan niet werkt. Voor mij de eerste keer met een gateway.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2012, 22:31:21
Laat ik het anders vragen; hoe kan ik als amateur een tetra netwerk opzetten? En wat zou ongeveer de reikwijdte hiervan zijn

Je bent bekend met deze topics?

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=16&t=6691
http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=118

De vraag is natuurlijk wat je verstaat onder een 'netwerk'. Waar ik zelf wel benieuwd naar ben dat is de technisch maximale afstand, aangezien er bij GSM ook een maximum is ivm het 'buiten de tijdsloten lopen'.

Daarnaast zul je als amateurs (ben ik zelf overigens ook) dezelfde MCC, NCC, etc moeten programmeren, anders ga je elkaar niet horen. Op die andere forums kan ik daar geen duidelijk antwoord op vinden...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 27 maart 2012, 22:49:48


klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #18 Gepost op: 2 april 2012, 23:05:56
Bereik is dus enkele honderd meters als ik het goed begrijp? Kan ik dus beter met analoog verder gaan?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #19 Gepost op: 2 april 2012, 23:27:32
Bereik is dus enkele honderd meters als ik het goed begrijp? Kan ik dus beter met analoog verder gaan?

Als amateur kom je wel wat verder hoor, mits er goede basisantennes worden gebruikt. Of er een technisch maximum is (net als bij GSM) is mij helaas onbekend.