Landelijke P2000-storing 06-04-2012

Auteur Topic: Landelijke P2000-storing 06-04-2012  (gelezen 11180 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #20 Gepost op: 6 april 2012, 10:56:09
Dat is toch eigenlijk van de zotte dat er geen backup bestaat. Gelukkig hebben de regio's wel alternatieven, maar toch, zo'n belangrijk systeem hoort niet uit te vallen.

Dit is dezelfde discussie als met P2000. Wie zegt dat er geen backup is? We kennen de wet van Murphy, er zijn omstandigheden waarin zelfs een backup niet werkt. Bovendien, alles kan een keer uitvallen. "moeten" bestaat simpelweg niet, er zullen altijd omstandigheden blijven bestaan waar je je niet tegen kunt wapenen en totdat we de oorzaak hiervan weten, zie ik geen reden om nu al kritiek te gaan spuien.


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #21 Gepost op: 6 april 2012, 10:56:48
Vanacht ook wakker geworden van mijn pager die geen bereik meer had, maar om dan om 6.10uur >:D (op goede vrijdag en als je wekker om 7.30uur staat) een regionaal proefalarm over noord-holland noord te verzenden dat alles weer werkt vindt ik toch wat overdreven. Ik hoeft echt niet te weten als het weer werkt hoor, dat merk je wel als er weer een alarmering is.

Misschien is het voor de meldkamerorganisatie, de OVD's en andere piketdiensten wel handig om te weten, maar alarmeer die dan op een eigen code. Een vrijwilliger zal het mijn inziens aan zijn r... roesten of het weer werkt. Als de pager gaat is er een melding en als dat niet werkt gaat het via de communicator, je komt echt wel op de kazerne als er iets is.

Zo, ik ben mijn ergernis weer kwijt en hoop dat in het vervolg geen onzinnige meldingen meer worden verzonden zoals vanmorgen. O0

@RUIJ
Helemaal gelijk, de meldkamer heeft het in dit soort gevallen volgens mij retedruk met het op gang houden van alle processen en het schakelen naar noodscenario's. Als dan iedereen in het bezit van een pager gaat bellen dat hij geen bereik meer heeft, zit je daar echt niet op te wachten. Denk toch even na...
Alles komt goed!


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #22 Gepost op: 6 april 2012, 11:05:10
Dit is dezelfde discussie als met P2000. Wie zegt dat er geen backup is? We kennen de wet van Murphy, er zijn omstandigheden waarin zelfs een backup niet werkt. Bovendien, alles kan een keer uitvallen. "moeten" bestaat simpelweg niet, er zullen altijd omstandigheden blijven bestaan waar je je niet tegen kunt wapenen en totdat we de oorzaak hiervan weten, zie ik geen reden om nu al kritiek te gaan spuien.

Dat is dan wel weer waar. Laten we eerst wachten op de oorzaak van het probleem voordat we conclusies kunnen trekken.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #23 Gepost op: 6 april 2012, 11:19:48
Dat is toch eigenlijk van de zotte dat er geen backup bestaat. Gelukkig hebben de regio's wel alternatieven, maar toch, zo'n belangrijk systeem hoort niet uit te vallen.

de back up is een communicator die iedereen via telefoon probeert te bereiken, bij mijn weten.

ik ben wel benieuwd of de storingen van de afgelopen week met elkaar te maken hebben..


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #24 Gepost op: 6 april 2012, 11:21:09
de back up is een communicator die iedereen via telefoon probeert te bereiken, bij mijn weten.

ik ben wel benieuwd of de storingen van de afgelopen week met elkaar te maken hebben..

Ik hoop niet dat de communicator via Vodafone werkt... Anders kon het nog wel even duren voordat de melding komt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #25 Gepost op: 6 april 2012, 11:56:01
De tijden verschillen per regio? Hier werd ik om 5:22 bruut gewekt, vervolgens m'n IP54 uitgezet omdat deze nogal eens storing heeft en m'n oudere Galaxy gepakt - ook deze ging vervolgens in alarm. Er is heir niet gekazerneerd maar er zijn posten in Hollands Midden waar men massaal naar de kazerne kwam. :)
343, never forget.


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #26 Gepost op: 6 april 2012, 12:04:03
Zal de AC blij mee zijn als alle (aspirant) manschappen gaan bellen....

Als ik had geweten dat het landelijk was had ik niet gebeld. Maar voor hetzelfde geld is het alleen een lokale storing en denkt iedereen "het zal wel". Liever een keer teveel gebeld dan te weinig. Met die gedachte heb ik gebeld.

Overigens om half 7 wakker gepiept voor een melding. De opkomst was niet zo hoog... Veel mensen hadden hun pieper uitgezet.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #27 Gepost op: 6 april 2012, 12:58:32
Als ik had geweten dat het landelijk was had ik niet gebeld. Maar voor hetzelfde geld is het alleen een lokale storing en denkt iedereen "het zal wel". Liever een keer teveel gebeld dan te weinig. Met die gedachte heb ik gebeld.

Overigens om half 7 wakker gepiept voor een melding. De opkomst was niet zo hoog... Veel mensen hadden hun pieper uitgezet.

ligt er een beetje aan wat de afspraken zijn he :) In sommige regio's is het vrij ongebruikelijk dat manschappen de alarmcentrale bellen


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #28 Gepost op: 6 april 2012, 13:07:28
Kunnen de Galaxy's niet anders geprogrammeerd worden, geen of een ander signaal bij geen verbinding bijvoorbeeld?
343, never forget.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #29 Gepost op: 6 april 2012, 13:08:47
KPN kampt met storing rond Utrecht
Laatste update:  6 april 2012 12:42

UTRECHT - Klanten van KPN kunnen vrijdag in en rond Utrecht mogelijk niet bellen, sms'en en gebruikmaken van mobiel internet.
Dat komt door een storing in het netwerkknooppunt waarop diverse zendmasten zijn aangesloten. Het probleem moet rond 14.00 uur verholpen zijn, een deel van de verbindingen doet het inmiddels weer.

Het gaat dus om mobiel verkeer, maar ook zakelijke klanten met een vaste verbinding worden getroffen. Consumenten met vaste telefonie hebben geen last van de storing.
Wat precies de oorzaak is, is nog niet duidelijk. De problemen doen zich in ieder geval voor in Utrecht, Doorn, Nieuwegein, Houten, Culemborg, Wijk bij Duurstede, Tiel en Vianen.

De storing had vanochtend vroeg ook kort impact op het landelijke P2000-systeem dat gebruikt wordt door hulpdiensten. Het systeem is voor ongeveer een half uur overgeschakeld naar een backup.

http://www.nu.nl/internet/2781653/kpn-kampt-met-storing-rond-utrecht.html