Landelijke P2000-storing 06-04-2012

Auteur Topic: Landelijke P2000-storing 06-04-2012  (gelezen 11202 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #30 Gepost op: 6 april 2012, 13:38:26
KPN beheert het P2000 netwerk?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 6 april 2012, 16:04:47
KPN beheert het P2000 netwerk?

Het gaat niet om beheren, het gaat om de vaste lijnen. Vrijwel elke aanbieder van mobiele diensten (semafonie, mobilofonie, telefonie, etc) maakt vroeg of laat ergens gebruik van vaste lijnen die veelal van KPN zijn. Dat heeft dus niets met het P2000 netwerk specifiek te maken.

de back up is een communicator die iedereen via telefoon probeert te bereiken, bij mijn weten.

Je haalt nu twee dingen door elkaar. De communicator is een lokale backup, voor de afzonderlijke meldkamers. Waar het nu om gaat is een centrale backup voor het systeem wat is uitgevallen. Als echter een stukje vitale infrastructuur (van KPN) uitvalt, dan wordt het erg lastig. Niet alles is dubbel uit te voeren, met name met het oog op de kosten. Op een bepaald moment dan heb je 2 totaal onafhankelijke netwerken naast elkaar draaien, waarvan eentje misschien maar 0,1% van de tijd wordt gebruikt. Dat is onbetaalbaar, hoe afhankelijk bepaalde gebruikers (en/of de maatschappij als geheel) er ook van is.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #32 Gepost op: 6 april 2012, 16:07:22
Nu hoor ik geruchten dat C2000 in een deel van Gelderland-Zuid er ook uit gelegen heeft, maar dan later op de ochtend.
Dat was de reden van alle OVD-alarmeringen vanochtend rond 10.30-11.00.
Ik weet niet of dit gerelateerd is maar KPN meldt:

Storing mobiele netwerk (GSM) regio Utrecht en omgeving opgelost

Begintijd: 2012-04-06 05:23Eindtijd: 2012-04-06 12:50
De storing in de omgeving Utrecht, Doorn, Nieuwegein, Houten, Culemborg, Wijk bij Duurstede, Tiel en Vianen is opgelost. U kunt weer mobiel bellen, gebeld worden en/of sms'en via uw mobiele toestel.

Starttijd: 2012-04-06 05:23 Eindtijd: 2012-04-06 12:50
http://www.kpn.com/web/show/id=2591512

Wel heel toevallig dat om 5:25 mijn pager meldde dat er geen bereik was en dat om 5:23 de KPN-storing begonnen lijkt te zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 6 april 2012, 16:08:15
Ik stond naast m'n bed, maar hoorde aan de manier van piepen dat het iets anders was dan een 'normale' melding, misschien noodalarmering ofzo. Maar er viel voor de rest niets te zien, dus maar weer terug het bedje in. Als ze je nodig hebben piepen ze nog wel een keer ;D
Hier was de kabaal om 5;25uur, en ja ik stond naast mijn bed. ::)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #34 Gepost op: 6 april 2012, 16:21:35
Ik hoop niet dat de communicator via Vodafone werkt... Anders kon het nog wel even duren voordat de melding komt.

Een communicator werkt niet via een vast netwerk, dat hangt er vanaf wat voor abonnement de ontvangers hebben :) Ik ga er immers vanuit dat niet elke brandwacht een telefoon van de regio heeft en dat men dus in noodgevallen op de prive telefoon wordt gealarmeerd en dat geeft ons dus 3 verschillende smaken...


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #35 Gepost op: 6 april 2012, 16:21:47
Je haalt nu twee dingen door elkaar. De communicator is een lokale backup, voor de afzonderlijke meldkamers. Waar het nu om gaat is een centrale backup voor het systeem wat is uitgevallen. Als echter een stukje vitale infrastructuur (van KPN) uitvalt, dan wordt het erg lastig. Niet alles is dubbel uit te voeren, met name met het oog op de kosten. Op een bepaald moment dan heb je 2 totaal onafhankelijke netwerken naast elkaar draaien, waarvan eentje misschien maar 0,1% van de tijd wordt gebruikt. Dat is onbetaalbaar, hoe afhankelijk bepaalde gebruikers (en/of de maatschappij als geheel) er ook van is.

Als je naast het systeem nog een backup hebt bijv in de vorm van de communicator ben je mijnsinziens ook veel beter af dan bij een compleet dubbel uitgevoerd P2000 netwerk.
Je hebt dan een systeem dat gebruik maakt van een totaal ander netwerk als backup.
En je zag het laatst bij Prorail verkeersleiding met die brand bij Utrecht, je kunt dan wel alles dubbel uitvoeren maar dat geeft echt geen garantie dat het ook gaat werken. Je zult net zien dat de calamiteit dan beide systemen plat legt. In theorie vrijwel onmogelijk, in de praktijk stukken makkelijker.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #36 Gepost op: 6 april 2012, 16:27:15
Als je naast het systeem nog een backup hebt bijv in de vorm van de communicator ben je mijnsinziens ook veel beter af dan bij een compleet dubbel uitgevoerd P2000 netwerk.

Mee eens, veel regio's hebben immers al een communicator. De vraag is echter in hoeverre men verplicht is om telefoon aan te laten 's nachts? Ik zou daar zelf niet vrolijk van worden, ik heb wat kennissen die een iets ander ritme hebben en mij soms 's nachts of in de vroege ochtend al SMS'en, daar zou ik echt niet op zitten te wachten...

Daarnaast, er zit altijd enige tijd tussen het uitvallen van het netwerk en het omschakelen naar de backup, wat gebeurt er in de tussentijd? De vraag is ook hoe de meldkamers weten dat P2000 niet werkt, doordat hun pager(s) gaan piepen dat ze geen bereik hebben? Stel dat ze net een minuut daarvoor een binnenbrand hebben gealarmeerd, dan breekt er toch wel even lichte paniek uit vrees ik...


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #37 Gepost op: 6 april 2012, 16:44:21
Mee eens, veel regio's hebben immers al een communicator. De vraag is echter in hoeverre men verplicht is om telefoon aan te laten 's nachts? Ik zou daar zelf niet vrolijk van worden, ik heb wat kennissen die een iets ander ritme hebben en mij soms 's nachts of in de vroege ochtend al SMS'en, daar zou ik echt niet op zitten te wachten...
natuurlijk is men niet verplicht de telefoon aan te hebben staan, net zoals je ook kan besluiten je pager uit te zetten. In NHN hebben ze voor de communicator in principe ook je huislijn-nummer, als de communicator geen verbinding krijgt op je mobiele nummer gaat hij het automatisch proberen op je vaste lijn..

De vraag is ook hoe de meldkamers weten dat P2000 niet werkt, doordat hun pager(s) gaan piepen dat ze geen bereik hebben? Stel dat ze net een minuut daarvoor een binnenbrand hebben gealarmeerd, dan breekt er toch wel even lichte paniek uit vrees ik...
Dat is dus de reden dat er een monitorcode bestaat. Handig voor de meelezers, maar uiteindelijk bedoeld als controlemiddel voor de meldkamer. Daar hebben ze lichtkranten hangen binnen zicht van de centralisten, draaiend op P2000. Zodra ze allarmeren, checken ze of hij op de lichtkrant zichtbaar is. Als dat het geval is, kan je er van uit gaan dat het goed gegaan is, zo niet kun je gelijk in de stress schieten omdat je meteen weet dat er iets met de allarmering mis is.
Zo wordt er in ieder geval in NHN gewerkt. (En er zijn natuurlijk voorbeelden dat ze iets niet helemaal vlekkeloos hebben gedaan, wat ze hadden kunnen zien op de lichtkrant. Maar uiteindelijk zijn centralisten ook mensen, die wel eens wat vergeten/iets anders te doen hebben)
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 6 april 2012, 17:05:24
Dat is dus de reden dat er een monitorcode bestaat.

Dat hoef je mij niet te vertellen, maar dat terzijde ;)

Waar het om gaat is, hoe weet de meldkamer dat P2000 niet werkt, zonder dat ze zelf alarmeren?


Dunedain

  • Ambu CH, Verpleegkundige op SEH, MKA centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
Reactie #39 Gepost op: 6 april 2012, 17:13:27

Waar het om gaat is, hoe weet de meldkamer dat P2000 niet werkt, zonder dat ze zelf alarmeren?

Bij ons was het zo dat van diverse centralisten de pagers "buiten bereik" piepten.

Was even vreend, zo van, we zijn toch niet aan het alaremeren  :-X