Bevrijding bekneld so

Auteur Topic: Bevrijding bekneld so  (gelezen 6400 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Marc S

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Gepost op: 6 februari 2005, 21:05:18
Wat is de werkwijze van ambulance/brandweer/mmt team bij het bevrijden van een bekneld so uit een auto.?
Zijn daar protocollen voor, zo ja wat houd dit in en waar kan ik meer info over dit onderwerp vinden.
Alvast bedankt.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2005, 21:28:17
de ambulancediensten geven aan of en hoe een slachtoffer uit een auto moet worden gehaald,als er alleen een deur eruit gehaald moet worden gaat er alleen een deur eruit.Moet het volledige dak eraf,gaat het dak eraf.

DE ambulancedienst geeft dus aan hoe een bevrijding zal gaan lopen.
De brandweer werkt met de methode "Kusters",dat houdt in dat een auto eerst volledig wordt gestabilliseerd.En daarna op aangeven van de ambulancedienst wordt de auto als het ware om het slachtoffer heen weggehaald


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2005, 22:33:11
Zoals Peter min of meer al zegt, is het de ambulancedienst die bepaald hoe een slachtoffer bevrijdt wordt. De brandweer hanteerd mbt de methode Kusters zogenaamde werkcirkels: De 5-metercirkel en de 10 metercirkel.

Binnen de 5 metercirkel bevinden zich de hulpverleners die echt met de redding bezig zijn (brandweer en ambulanceteam)

Op de grens van de 5 en de 10 metercirkel ligt al het benodigde gereedschap.

Buiten de 10 metercirkel staan de hulpverleners die niet direct bij de redding betrokken zijn.

Qua bevrijding is ieder geval anders. Vaak wordt het dak verwijderd, de andere keer wil de ambulancedienst het portier verwijderd hebben. Heeft ook te maken met eventuele snelle redding.


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2005, 22:40:19
Je hebt het over beknelling. Een snelle redding is dan vaak al uitgesloten, er moet geknipt worden voordat het slachtoffer bevrijd kan worden. Bij een niet-beknelling, maar bijvoorbeeld verdenking van CWK letsel kan het al voldoende zijn om een knipje in de deurvanger te geven, zodat de deur wat verder open kan en je het slachtoffer netjs met een wervelplank uit de auto kan halen.

Ik weet niet of je de beschikking hebt of kan hebben over het protocollenboekje van de ambulance, maar protocol 16.6 beschrijft de bevrijding en stabilisatie van de wervelkolom. Ook in het handelingenschema-boek van de SOSA is een hoop te vinden over de werkwijze.

Groetjes,

Bart


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2005, 12:28:50
Als het so ABC-instabiel is, is er sprake van rapid-extraction. Volgens mij is die verschillende van de methode Kusters.

Afhankelijk van het type voertuig kan het ook zijn dat de rugleuning weggehaald wordt en het so via de achterkant de auto verlaat. Methode wordt bij met name (kleine) bestelauto's gebruikt.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2005, 13:35:48
Om te beginnen gaat het zoveel als mogelijkin overleg.
ambulance geeft aan op welke wijze en met welke snelheid de persoon eruit gehaald word. bv. rechtstandig of in zittende positie.

de brandweer geeft hierop aan hoelang dit ongeveer gaat duren en hoe dat zij dit willen gaan doen.

de brandweer maakt eerst een zogenaamde noodbevrijding. Dit om er voor te zorgen dat wanneer de persoon ineens zoveel slechter gaat adt deze er direct uit moet je dit dan ook "direct" kunt doen voor je dan opnieuw aan de gang moet met deur o.i.d. eruit te halen.

methode custers moet je niet als heilig zien zoals bij de opleidingen geleerd word maar meer als richtlijn!

Voor een verkeersongeval zijn er voor de brandweer geen standaard protocolen maar wel richtlijnen die te gebruiken zijn. Neem bv accuklemmen. Deze moeten als het kan losgemaakt worden maar als deze bij een ongeval ongeveer op de bijrijdersstoel zit omdat de boom niet verder mee gaf en de persoon er toch wel uit moet door alleen de deur eruit te halen ga je niet eerst een half uur heel de motorkap slopen om bij de accu te komen. zo zijn er wel meer voorbeelden. we; richtlijnen maar geen vaste protocolen. Dit omdat iedere hulpverlening weer anders is. en dit is ook het "mooie" van het vak.

Bij ambu heb je wel steeds met een persoon te maken waarvan ze steeds moeten weten hoe het met deze persoon is. en daar naar kunnen handelen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2005, 16:57:17
Als het so ABC-instabiel is, is er sprake van rapid-extraction. Volgens mij is die verschillende van de methode Kusters.
Klopt helemaal,wij hebben vorig jaar een rapid-extraction gedaan.
Toen was er geen tijd om te stabiliseren,toen was het hup dak eraf en hup slachtoffer eruit,helaas voor niets  :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2005, 21:28:32
Andere vraag:

is de ambulancedienst doorgaans wel op de hoogte mbt de mogelijkheden die er zoal zijn om een slachtoffer te bevrijden?? Het standaard dak eraf hoor je zovaak maar zijn de andere technieken ook bekend......???


Rene112

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2005, 21:45:44
Andere vraag:

is de ambulancedienst doorgaans wel op de hoogte mbt de mogelijkheden die er zoal zijn om een slachtoffer te bevrijden?? Het standaard dak eraf hoor je zovaak maar zijn de andere technieken ook bekend......???

Ik heb wisselende ervaringen op dat gebied.... en daarbij horen ook situaties waarin ik zeker weet dat het ambulanceteam beter op de hoogte was van de mogelijke bevrijdingstechnieken dan de brandweer-bevelvoerder.....  :-\  :'(  :-X

groeten,
René de Caluwé


fireman77

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2005, 11:27:40
Bijvoorbeeld bij de ICET worden veel nieuwe hulpverleningstechnieken uitgelegd en beoefend. Daarbij zijn ook medewerkers van de ambulancedienst  aanwezig.