Prestan reanimatiepop aanschaffen

Auteur Topic: Prestan reanimatiepop aanschaffen  (gelezen 16508 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Junibest

• Eerste Hulpverlener, Zelfstandig instructeur EHV, BLS/AED, EHaK/PBLS
  • Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 6 april 2012, 16:38:04
Voor mijn BLS/AED lessen wil ik een pop aanschaffen. Ik kies ervoor om niet de Ambuman te nemen. Wie heeft ervaring met de Prestan torso?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 6 april 2012, 17:55:40
Alle reanimatiepoppen hebben z'n beperkingen in het realistisch simuleren en trainen van een reanimatie.

Enkele poppen, scoren wat mij betreft wel bijzonder slecht..

Je moet dus even goed kijken hoe wil je dat je simulatie tijdens een reanimatie training wilt uitvoeren.

Zijn de omgevingsfactoren en buiten of in een zwembad en goede borstcompressie en beademen erg belangrijk dan zijn de simulaids poppen het meest handig..

Zijn een realitische kinlift belangrijk dan is een ambu-pop meestal goed alternatief.

Sommige reanimatiepoppen, kan je alleen op drukken en blazen, alleen lijkt de pop in z'n geheel niet meer op een mens..

Zoals de Actar en de Prestan heeft geen enkel simulatie gehalte.
Hoe realistischer de simulaties hoe meer geld je kwijt bent..

Wat zijn je (didactische) beweegreden om te kiezen voor een bepaalde pop.

Junibest

• Eerste Hulpverlener, Zelfstandig instructeur EHV, BLS/AED, EHaK/PBLS
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 6 april 2012, 20:11:07
Beste rescue
Als ik kies voor een Prestan-pop kan ik meerdere poppen inzetten bij een les. Voordeel hiervan is dat iedere cursist meer tijd op de pop kan oefenen en er minder "wachttijd" is. Ik denk dan aan drie poppen op 6 cursisten.
Er is nog een belangrijk voordeel. Doordat de cursisten in kleine groepjes bezig zijn ervaren ze minder druk om voor de groep te moeten presteren bij het uitvoeren van de handelingen. Pas na de pauze haal ik twee poppen weg en zal de les zich concentreren rond 1 pop.

Ik heb met verschillende poppen gewerkt de afgelopen maanden. Met de ambu-man. Met een romp waarbij zelfs de beademing niet te zien was. En in een grotere groep met meerdere instructeurs hebben we gewerkt met simpele kunststof torso's die wel een realistische kinlift hadden en waarbij iedere cursist in het begin zijn eigen oefenpop had. Later hebben deze cursisten nog op de ambu getraind.

Bij deze laatste methode vond ik dat de lesstof duidelijk beter opgenomen werd dan bij de traditionele manier van lesgeven met 1 pop.

Als laatste vind ik het gewicht van de ambu-man ook een probleem, zeker als je vaak de spullen in de auto naar de leslokaties moet meenemen. Een prestan weegt geloof ik maar 2,5 kilo!

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 6 april 2012, 22:38:52
Kijk bij aankoop van de pop ook naar de kosten van de disposables, zoals de longen van de pop, dit kan op den duur zeer duur worden bij verantwoordelijk gebruik.

Ik vraag me af of een pop van 2.5 kilo wel een goed compressiegevoel biedt en niet zeer snel gaat dansen. We zien zelfs bij Anne dat ze door de chinlift gaat "migreren" over de grond en dan weegt Anne nog veel meer.

Wellicht is een little anne torso een optie? Of een Ambu uniman of multiman?

Ze liggen kwa prijs niet zo heel veel uit elkaar, en ik denk dat je een pop altijd een keer moet proberen voordat je hem aankoopt.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 april 2012, 19:25:32
En in een grotere groep met meerdere instructeurs hebben we gewerkt met simpele kunststof torso's die wel een realistische kinlift hadden en waarbij iedere cursist in het begin zijn eigen oefenpop had.

Welke pop heeft een realitische kinlift ?, Dat is dan pop die ik nog niet ken...

Bij deze laatste methode vond ik dat de lesstof duidelijk beter opgenomen werd dan bij de traditionele manier van lesgeven met 1 pop.
 het lesgeven aan 12 personen met 1 pop kan niet volgens de ERC en NRR spelregels.

Als laatste vind ik het gewicht van de ambu-man ook een probleem, zeker als je vaak de spullen in de auto naar de leslokaties moet meenemen. Een prestan weegt geloof ik maar 2,5 kilo!

Als je kijkt naar gewicht en simulatiemogelijkheden en prijs, kijk dan eens naar de simulaidspoppen.  

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #5 Gepost op: 7 april 2012, 21:01:56
Welke pop heeft een realitische kinlift ?, Dat is dan pop die ik nog niet ken...
   het lesgeven aan 12 personen met 1 pop kan niet volgens de ERC en NRR spelregels.

Als je kijkt naar gewicht en simulatiemogelijkheden en prijs, kijk dan eens naar de simulaidspoppen.  

Je hebt nu ook een versie van de prestan met realistische jawthrust.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 8 april 2012, 12:51:11
Je hebt nu ook een versie van de prestan met realistische jawthrust.

PRESTAN MANIKINS
THE AMAZING AND AFFORDABLE - PRESTAN PROFESSIONAL MANIKINS

Realistic to the eye and the touch, Prestan Professional Manikins are unlike any other CPR Manikins on the market.

Available individually, or in convenient multi-packs of four for class training purposes, our manikins are uniquely designed as a clamshell that accommodates easy classroom set up using an easy-to-insert face shield lung bag.

Citaat
The combinaition of Prestan's revolutionary new CPR Rate Monitor with a 'depth' clicker allows for instant feedback to both instructor and student regarding the rate and depth of chest compression. This allows each student to gauge their rate and depth of compressions on their own as well as allowing the instructor to monitor several students quickly and easily.

And with our realistic face/head tilt, the Prestan manikin simulates the way an actual victim's head would move if heor she required CPR.
Bron : http://www.prestanproducts.com/index.php/products.html?p=5

De Prestan hebben head/tilt methode, en geen beweegbare kaak.  Ik kon op de site van prestanproducts ook geen versie vinden met een beweegbare kaak.
Kan je mij het type eens doorgeven, dan zal ik even kijken..

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 8 april 2012, 15:49:19
PRESTAN MANIKINS
THE AMAZING AND AFFORDABLE - PRESTAN PROFESSIONAL MANIKINS

Realistic to the eye and the touch, Prestan Professional Manikins are unlike any other CPR Manikins on the market.

Available individually, or in convenient multi-packs of four for class training purposes, our manikins are uniquely designed as a clamshell that accommodates easy classroom set up using an easy-to-insert face shield lung bag.
Bron : http://www.prestanproducts.com/index.php/products.html?p=5

De Prestan hebben head/tilt methode, en geen beweegbare kaak.  Ik kon op de site van prestanproducts ook geen versie vinden met een beweegbare kaak.
Kan je mij het type eens doorgeven, dan zal ik even kijken..

Prestan adult jaw thrust  PP‐JTM‐100M :

http://www.cpr-savers.com/Industrials/Cpr%20prod/cpr%20manikins/Prestan-adult-jaw-thrust-cpr-aed-training-manikin.html

(beetje naar beneden scrollen)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 10 april 2012, 11:12:56
Die kende ik inderdaad nog niet.   Is die al leverbaar in Nederland ?,  Ik begreep dat deze ook in ander huidskleuren te verkrijgen is..  

Misschien dat die combi misschien wel zinvol kan zijn.

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 10 april 2012, 18:15:56
Die kende ik inderdaad nog niet.   Is die al leverbaar in Nederland ?,  Ik begreep dat deze ook in ander huidskleuren te verkrijgen is..  

Misschien dat die combi misschien wel zinvol kan zijn.

Ik bestel ze via ebay, dus weet niet of je ze in een nederlandse winkel kan krijgen?