Alarmeren vrijwilligers

Auteur Topic: Alarmeren vrijwilligers  (gelezen 20053 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

JanVanWinkel

• Gast
Gepost op: 7 februari 2005, 03:01:29
Ik vroeg mij af wat jullie gebruikten als alarmering van vrijwilligers voor bijvoorbeeld O&V en andere HV. En dan met name hoe de telefoonlijst/cirkel is opgesteld.

Na enkele oefeningen is gebleken dat het gebruik hiervan nogal problematisch is als er een schakel wegvalt (wij hebben 10 groepen van 10 personen en elke eerste van de groep wordt gebeld door de inzetleider daarna belt de eerste de tweede enz).

Graag dus jullie visie want ik kan helaas geen beter alternatief bedenken.

Remi

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2005, 05:26:23
Let op! Ben een volstrekt buitenstaander hierin, maar dit lijkt mij toch heel gevaarlijk.
Bij ernstige dingen staan meteen alle telefoonlijnen roodgloeiend en mag je in je handen knijpen als je verbinding krijgt.

JanVanWinkel

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2005, 10:29:40
Hoi Remi,

:) Heb je gelijk in, echter de aanschaf van piepers is natuurlijk veel te duur zowel in aanschaf als in onderhoud en is gezien de toepassing ook niet echt nuttig.

Iedereen persoonlijk afgaan duurt ook te lang, dus er zijn weinig alternatieven vandaar ook  mijn oproep

Kanarie

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2005, 11:33:59
Wij hebben ook een aantal verticale lijnen waarvan de eersten door de inzetleiding gebeld worden. Als er iemand niet opneemt, neem je de volgende en voeg je dat gegeven toe aan de melding. De laatsten bellen de inzetleiding terug ter controle.

JanVanWinkel

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2005, 22:46:58
Tja, dat blijkt dus de enige oplossing.
 :( Bij ons is het een aantal malen goed fout gelopen en was men twee uur bezig de cirkel correct afgewerkt te krijgen.

ThomasW

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2005, 13:20:23
Wat ik heb meegemaakt voor een O&V-oefening: een groeps-SMSje! Dus de hele groep O&V-ers (voor zover een mobieltje) ontvangt een SMSje. Een paar minuten later werd ik door de coordinator gebeld en kon ik bevestigen dat ik de oproep ontvangen had. Ik denk dat er van de centrale coordinatie een paar mensen aan het bellen waren. Een telefoonboom waarin de ene hulpverlener de andere belt lijkt me niet efficiënt en trefzeker.

Eric

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2005, 18:13:18
Hoi Remi,

:) Heb je gelijk in, echter de aanschaf van piepers is natuurlijk veel te duur zowel in aanschaf als in onderhoud en is gezien de toepassing ook niet echt nuttig.

Iedereen persoonlijk afgaan duurt ook te lang, dus er zijn weinig alternatieven vandaar ook  mijn oproep

Hallo,

Wat de kosten voor die piepers betreft: over 6 - 9 maanden kun je deze gratis of voor een paar centen overnemen van de overige hulpdiensten die dan massaal zullen overstappen op P- 2000.
Even omprogrameren of een ander kristal erin, zitten best nog wel goede exemplaren bij.

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)

JanVanWinkel

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2005, 00:37:16
Hoi,

:D Ik ga ze in ieder geval mailen, echter zelfs met die piepers blijft het een probleem (gezien je functie moet je dat weten).

Het RK heeft een demotivatie beleid betreffende hoofdposten gezien de kosten, hierdoor zou een mobilofoon gebruikt moeten worden als alarmerings zender.
Hieraan mag maar een lage antenne (3 meter geloof ik) gekoppeld worden, en aangezien VHF eigenlijk "zicht" verbindingen zijn zal hierdoor 3 kwart de oproep missen.

Afgezien van de prijzen van nieuwe accu's voor de piepers (Niros 8008 in deze regio)

ThomasW

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2005, 13:39:21
En voor O&V is dat misschien ook wel een beetje overdreven toch? Ik denk ook dat niet iedereen het prettig vindt om de hele dag met een pieper te lopen...

JanVanWinkel

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2005, 16:59:53
Ja inderdaad, vrij overdreven. Maar wellicht voor leidinggevenden.