Alarmeren vrijwilligers

Auteur Topic: Alarmeren vrijwilligers  (gelezen 20096 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

ThomasW

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2005, 21:41:20
Ik geloof dat de leidinggevenden in district Lekstroom wel een alarmmelder (pieper) hebben.

Eric

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2005, 11:43:47
Hoi,

:D Ik ga ze in ieder geval mailen, echter zelfs met die piepers blijft het een probleem (gezien je functie moet je dat weten).

Het RK heeft een demotivatie beleid betreffende hoofdposten gezien de kosten, hierdoor zou een mobilofoon gebruikt moeten worden als alarmerings zender.
Hieraan mag maar een lage antenne (3 meter geloof ik) gekoppeld worden, en aangezien VHF eigenlijk "zicht" verbindingen zijn zal hierdoor 3 kwart de oproep missen.

Afgezien van de prijzen van nieuwe accu's voor de piepers (Niros 8008 in deze regio)

Hallo,

Dat van die 3 meter is mij niks van bekend, hier houden wij ons in ieder geval niet aan want dat heeft uiteraard niet het gewenste effect. Wij gebruiken wel mobilofoons om door te alarmeren, slechts op 5 watt vermogen dus dat staat dan minimaal op 15 meter hoogte.

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)

Florian van Hunnik

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2005, 22:38:09
Ik geloof dat de leidinggevenden in district Lekstroom wel een alarmmelder (pieper) hebben.

Inderdaad

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 10 april 2005, 14:12:13
En  SMS bericht tijdens en ramp lijkt mij en verloren zaak.

Gezien de capaciteit van het GSM netwerk voor SMS berichten ??

SMS berichten kunnen soms bij grote drukte uren  soms dagen later worden verstuurd.  En de normale GSM telefoonverkeer gaat gewoon voor de SMS berichten.

Het enige wat werkt en blijft werken is het Semafoon netwerk.
Deze is zelfs via het nationaal noodnet  net te berijken.

Verder kun je Semafoons krijgen die allemaal op de zelfde nummer werken. Dus kun je met 1 oproep iedereen berijken.

Semafoon ( SAM Ermes) zijn in de prijsklase van 60 á 100 euro per stuk te verkrijgen.

Oude piepers overnemen van de verschillende diensten die straks of al zijn overgegaan op P2000 lijkt mij geen goede zaak. Of je moet er en zak met geld bij krijgen.
Vaak zijn deze apparaten verouderd en moeten ze worden voorzien van andere kristallen en programering.
Je hebt dan de nodigge onkosten ( kristal kost al gauw 30 Euro) en je heb nog steeds  verouderd apparaat !!

KPN stop zeer binnenkort enkele Semafoon netwerken (www.kpn.com zoek woord Semafoon)
 De Callmaxers is mischien nog en oplossing. Heel veel hulpverleningsdiensten werken met Callmax en die gaan allemaal over op P2000.  

Bij KPN kun je en Nulabonement krijgen. Betaal je alleen per oproep. Bij Calllmax ligt het wat anders !!
Kijk en vergelijk.  www.kpn.com , www.callmax.nl
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 11 april 2005, 16:46:17

Het RK heeft een demotivatie beleid betreffende hoofdposten gezien de kosten, hierdoor zou een mobilofoon gebruikt moeten worden als alarmerings zender.
Hieraan mag maar een lage antenne (3 meter geloof ik) gekoppeld worden, en aangezien VHF eigenlijk "zicht" verbindingen zijn zal hierdoor 3 kwart de oproep missen.

Ik weet niet exact hoe de vergunningen voor het RK zijn wat betreft radio vermogens en antenne hoogtes,
maar een lage antenne van 3 meter komt erg vreemd op me over. 3 meter ten opzichte van wat...
de hoogte van een voertuig, ten opzichte van het top van de mast? N.A.P. Die 3 meter kan ik me niet voorstellen dat dat ergens genoemd staat.

Citaat
Oude piepers overnemen van de verschillende diensten die straks of al zijn overgegaan op P2000 lijkt mij geen goede zaak. Of je moet er en zak met geld bij krijgen.
Vaak zijn deze apparaten verouderd en moeten ze worden voorzien van andere kristallen en programering.
Je hebt dan de nodigge onkosten ( kristal kost al gauw 30 Euro) en je heb nog steeds  verouderd apparaat !!

Als je voor een grote partij komt hoeven kristallen niet zo duur te zijn. Ik schat in dat een enkel kristal met verzendkosten die prijs nog niet eens haalt.  De opmerking van het verouderde apparaat. Helemaal mee eens. Plus dat je voor een pager groep een apparte frequentie nodig hebt. wat ook weer geld kost  :P

Denk dat de meest simpele en goedkope oplossing is te vinden in een bulk SMS of een semafoon via KPN netwerk.  :-\
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

RSB

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 11 april 2005, 17:45:05
Kristallen kosten 15 euro per stuk, met grote partijen moet je tellen op 7,5 euro. Als je ook nog eens overbodige dingen achterwege laat (gravering e.d.) ben je nog goedkoper uit

Piepers overnemen kan best, over het algemeen worden goede pagers gebruikt (ze moeten immers betrouwbaar zijn voor gebruik bij de brandweer) bijv de Niros 8008, een programmer hiervoor kun je voor een paar dubbeltjes maken.
Een frequentie is er, je zult enkel toestemming moeten krijgen van de VBD.

Maar zoals ook al eerder is aangegeven, het is een erg omslachtige manier natuurlijk wanneer je bijv. maar 1 keer per jaar hoeft op te komen.

En van die antenne hoogte dat ben ik ook wel vaker tegen gekomen. Het heeft te maken met of het apparaat wordt gezien als basispost of mobiel station.
Deze regels worden volgens mij gesteld door de KPN/EZ-AT

klinknagel

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 11 april 2005, 20:08:04

Piepers overnemen kan best, over het algemeen worden goede pagers gebruikt (ze moeten immers betrouwbaar zijn voor gebruik bij de brandweer) bijv de Niros 8008, een programmer hiervoor kun je voor een paar dubbeltjes maken.

Groote probleem bij de Niros is dat je in de beurt van de zender moet  verblijven. De brandweer heeft niet voor niets  vele steunzenders ( bij elke kazerne) En die staan met de antenne soms op grote hoogte. En dit komt weer ten goede aan het berijk.

En dit zie ik het Rode Kruis nog niet doen. Ze hebben al problemen om voor de DC relais geschikte antenne opstelling te krijgen.

Verder heb je voor verschillende groeten zeker geen meerdere frequenties nodig.

Bij de Niros wordt er gewoon en andere 5tvo geprogrameerd. En bij Semafoon de zogenaamde RIC code.

Voordeel tegenover Semafoons is dat je van af elk telefoon aansluiting en oproep kunt doen.

En toestemming vragen bij de verbindingsdienst ??

Ik denk dat dit en taak voor de verbindingsdienst is om de communicatie te gaan verzorgen voor de OVV groepen.
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

klinknagel

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 11 april 2005, 20:12:59
Inderdaad

Van horen zeggen. Lopen ze in het noorden nog met semafoons. Die door het stoppen van het semafoon netwerken niet meer werken. :)

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 12 april 2005, 09:56:10
En van die antenne hoogte dat ben ik ook wel vaker tegen gekomen. Het heeft te maken met of het apparaat wordt gezien als basispost of mobiel station.
Deze regels worden volgens mij gesteld door de KPN/EZ-AT

http://www.agentschaptelecom.nl/pdf/vergunningen/861.pdf geld voor huur en tijdelijke gesloten netten.
Dit zijn netten die niet langer dan 2 weken in de lucht zijn. De hoogte van 2,5 meter is voor mobile stations en er is een hoogte van 5 meter voor basis stations.  

Als je antennes hoger staan is er een tabel met de maximum vermogens.

staat een tabel met vermogens en hoogte van antennes.

10m 10 dBW  =10,0 Watt    
15m 7   dBW  =  5,0 Watt
20m 3   dBW  =  2,0 Watt  
25m 0   dBW  =  1,0 Watt
30m 0   dBW  =  1,0 Watt
35m -3  dBW  =  0,5 Watt

Maar, Het rode kruis heeft eigen frequenties en een eigen permanente vergunning dus dit gaat hier niet op.  

http://www.agentschaptelecom.nl/pdf/vergunningen/720.pdf Gaat op voor de besloten netten waar het rode kruis met zijn verbindingen onder valt. Hier word nergens gesproken over antenne hoogtes.

Verder kan ik me goed voorstellen dat er voor het rode kruis, net als de andere hulpverlenende diensten andere regels gelden om effectieve hulpverlening te garanderen.

In het laatste document is bijvoorbeeld een paragraaf waar in staat dat er geen communicatie mag plaats vinden tussen basis stations. Dan word het toch wel lastig bij rampen om noodcommunicatie in stand te houden  ::)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

urlie

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 13 april 2005, 19:15:04

Verder kan ik me goed voorstellen dat er voor het rode kruis, net als de andere hulpverlenende diensten andere regels gelden om effectieve hulpverlening te garanderen.

In het laatste document is bijvoorbeeld een paragraaf waar in staat dat er geen communicatie mag plaats vinden tussen basis stations. Dan word het toch wel lastig bij rampen om noodcommunicatie in stand te houden  ::)

Ondanks dat het e.e.a. misschien vreemd klinkt, is het toch de realiteit.
De "Voorschriften en Beperkingen voor landmobiele communicatie binnen besloten netten" zijn van toepassing op zowel het Rode Kruis als ook de professionele hulpverleningsdiensten (ik spreek uit eigen ervaring). Officieel is het niet toegestaan dat bijv. CPA's via de analoge mobilofoonkanalen met elkaar kontakt hebben en ook de antenna-hoogte bepalingen zijn van toepassing. Verder is het alleen toegestaan om vertikale antenne's van het "rondstralende type" te gebruiken (dus geen dipool of yagi). In geval van calamiteiten mag je dus hopen dat het Agentschap de regel "nood-breekt-wet" toepast (maar dat hoeven ze niet)...