Alarmeren vrijwilligers

Auteur Topic: Alarmeren vrijwilligers  (gelezen 20078 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #50 Gepost op: 16 december 2005, 23:09:45
KPN heeft een landelijk semafoonnetwerk SAM Ermes. Werkt simpel. Nummer draaien en tekst inspreken.
Deze tekst verschijnd binnen 1 minuut op het display. Kosten ??  Semafoon ongeveer 100 Euro.
En men betaald alleen per oproep 0,50 Euro.

Semafoons zijn te verkrijgen bij www.semafonie.nl  Tevens is het mogelijk om meedere Semafoons op een nummer te krijgen !

Rode Kruis Provincie Groningen werkt volledig met Semafonie van KPN telecom.

Tevens zijn de semafooncentrale  te bereiken via het Nationale noodnet.


En als je die pieper hebt? Het NRK heeft geen infrastructuur om op te roepen. Is ook veel te duur voor iets dat nauwelijks voor komt. (kosten v.s. baten) ;)
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.


Rolf

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 18 december 2005, 01:20:54
Citaat
Delfste NRK heeft een alarmlijst opgesteld. Onze insteek is, dat de reactietijd van O&V 2 uur is. Tot die tijd wordt de SIGMA opgetrommeld en die jongens en meiden zijn uitgerust met een pieper en reageren binnen 30 minuten (jawel).
In de tussentijd trommelen we 10 O&V-ers op met telefoon, mobiel of SMS.

Wij ondernemen (nog) geen extra actie omtrent alarmering.

Ik wist niet dat dat een van de taken was van de SIGMA, ik dacht meer dat deze mensen de handen uit de mouwen steken om de mediche hulpverlening te ontlasten en niet het werk van de gemeente op te knappen, waarvoor de gemeente nou weer zo slim is om een convenant met het RK af te sluiten en die lekker roepen dat ze voldoende goed opgeleide en gemotiveerde vrijwilligers hebben die ze alleen nou even niet te pakken krijgen.

Ik vergelijk het even zo hier, in de bus komt een folder van een nieuwe bakker en die claimt de lekkerste vlaai van Limburg te hebben dus ik ga naar die bakker en zeg bakker doe mijn een lekker rijstenvlaai?
Ik zou wel willen maar de oven komt pas volgende week kom dan maar terug!

Als je reclame maakt voor vlaai zorg dat je ook kunt bakken, als je convenaten sluit me de gemeentes over O&V zorg dat je kunt alarmeren!

Met de cellen brand van Schiphol heeft het RK een aanvraag gekregen voor het invullen van een I-RIS telefoon team er zijn afdelingen die al training gehad hebben en daar gaat men dan ook bellen, het gevolg:
a) heetf zijn mobiletje uit staan
b) heeft zijn mobiletje thuis vergeten
c) zit in vergadering en beantwoord zijn mobiel daarom niet
d) neemt wel op maar is door zwaarderwegende verplichtingen niet in staat op te komen
Door creative oplossingen en gemotiveerde mensen heeft men toch een telefoon team op de benen gekregen maar geleerd van deze ervaring nog niet zover als ik weet.

En P-2000 er zijn gemeentes die hebben de Burgemeester, het beleids team, en de AOV allemaal onder een aparte CAP code (het aanroep nummer van de pieper) en er zijn inderdaar zoveel codes beschikbaar dat vrijwel iedere brandweer m/v naast zijn eigen groep,proef alarm en specialisatie nog een persoonlijke code heeft en dan zouden er geen codes voor de O&V vrij gemaakt kunnen worden?

En ik zie het dragen van een pieper als je een bijzondere taak hebt net zoiets als oeffenen en bij scholen, heb je er geen zin in dan laat het mensen doen die wel gemotiveerd zijn.

Groetjes Rolf (die vaker zelf een voor alarm richting coöridinator TV-3 afzet doordat ik met een hobby pager zelf de regio in de gaten houd) ;D


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #52 Gepost op: 18 december 2005, 16:23:05
Met de cellen brand van Schiphol heeft het RK een aanvraag gekregen voor het invullen van een I-RIS telefoon team er zijn afdelingen die al training gehad hebben en daar gaat men dan ook bellen, het gevolg:
a) heetf zijn mobiletje uit staan
b) heeft zijn mobiletje thuis vergeten
c) zit in vergadering en beantwoord zijn mobiel daarom niet
d) neemt wel op maar is door zwaarderwegende verplichtingen niet in staat op te komen
Door creative oplossingen en gemotiveerde mensen heeft men toch een telefoon team op de benen gekregen maar geleerd van deze ervaring nog niet zover als ik weet.

Dit heeft natuurlijk voor een behoorlijk deel ook niets met de alarmering te maken. We praten hier nu eenmaal over vrijwilligers, en die zijn niet altijd beschikbaar. Als je de pech hebt dat een groot deel niet beschikbaar is (door werk of andere omstandigheden), kun je daar uiteraard niets aan doen.


Rolf

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 18 december 2005, 19:14:10
Mensen die voor een dringede taak de vergadering kunnen verlaten zetten hun mobiletje toch maar even uit mant 90 van de 100 telefoontjes gaan over onzinnige dingen die best kunnen wachten tot na de vergadering, gevolg voor dat ene wel belangrijke bericht is deze persoon ook onbereikbaar en ik de bios of in het restaurant zet je de foon uit maar de sema blijft aan daar komt immers niet de vraag opof het bij jou ook regent.......toch?
Je mist gewoon een hoop mesnen die wel beschikbaar zouden zijn maar omwille van een voor hun lagere prio toch maar de foon uitzetten ze latenn de sema wel aan.

Groetjes Rolf


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #54 Gepost op: 19 december 2005, 11:24:15
Dit heeft natuurlijk voor een behoorlijk deel ook niets met de alarmering te maken. We praten hier nu eenmaal over vrijwilligers, en die zijn niet altijd beschikbaar. Als je de pech hebt dat een groot deel niet beschikbaar is (door werk of andere omstandigheden), kun je daar uiteraard niets aan doen.
Lekker vrijwillig is dat zeg.......Ook lekker vrijblijvend.

Wij hebben als reddingsbrigade ook alarmontvangers. En wij hebben een inzetverplichting van 95% van de uren per jaar. Dus we zijn beschikbaar. En als er een dusdanig aantal mensen niet beschikbaar is, maak ik gebruik van de 5% die wij niet inzetbaar hoeven te zijn en meld ik onze eenheid af bij de RAC.

Onze beschikbaarheid schommelt de laatste jaren tussen de 97 en 99%.

Als onze vrijwilligers er net zo over dachten als in het citaat, dan zou het team opgeheven worden.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #55 Gepost op: 19 december 2005, 13:59:59
Lekker vrijwillig is dat zeg.......Ook lekker vrijblijvend.

Wij hebben als reddingsbrigade ook alarmontvangers. En wij hebben een inzetverplichting van 95% van de uren per jaar. Dus we zijn beschikbaar. En als er een dusdanig aantal mensen niet beschikbaar is, maak ik gebruik van de 5% die wij niet inzetbaar hoeven te zijn en meld ik onze eenheid af bij de RAC.

Onze beschikbaarheid schommelt de laatste jaren tussen de 97 en 99%.

Als onze vrijwilligers er net zo over dachten als in het citaat, dan zou het team opgeheven worden.

Met dat verschil dat een reddingsbrigade een 'levensreddende' taak heeft, en een O&V niet. Daarnaast, als er een 'inzetverplichting' is, verwacht ik daar een compensatie voor. Dat hoeft geen levensgroot salaris te zijn, maar een x-bedrag per beschikbaar uur, of per inzet ofzoiets.
En, zoals al eerder gezegd, is een alarmontvanger wat anders dan beschikbaar zijn voor 'telefoontjes'. Een telefoon zet je idd uit tijdens een vergadering, in het theater, op een bruiloft, etc. Een semafoon niet, omdat daar geen 'andere dingen' over komen. Je semafoon zal niet gaan omdat iemand gaat vragen of je zin hebt om mee te gaan stappen zaterdag, of je witlof of bloemkool wilt eten of andere dingen.
Mijn telefoon staat standaard uit als ik bij een klant zit, en dat is zeker 60% van de werkdag, omdat ik dan niet gestoord wil worden door de baas, een andere klant of ander gedoe. Een semafoon laat je dan gewoon aan staan.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #56 Gepost op: 19 december 2005, 14:05:25
Ik vraag me af hoe je je kunt aanmelden voor een hulpverleningsorganisatie, die ook overdag oproepbaar is per telefoon, en dan 60% van de werktijd niet beschikbaar zijn......... Dan kom je dus alleen op als je zelf tijd en zin hebt....... Spoedeisend of niet....


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #57 Gepost op: 19 december 2005, 14:27:59
Mijn baan is belangrijker dan een hulpverleningsorganisatie, omdat ik van mijn baan de rekeningen betaal, en van mijn vrijwilligerswerk niet.
En die hulpverleningsorganisatie kan, net als elke andere vrijwilligersorganisatie, elke vrijwilliger gebruiken. Dus die kunnen, helaas zou ik zeggen, niet écht meer eisen gaan stellen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 19 december 2005, 17:13:46
Met dat verschil dat een reddingsbrigade een 'levensreddende' taak heeft, en een O&V niet. Daarnaast, als er een 'inzetverplichting' is, verwacht ik daar een compensatie voor. Dat hoeft geen levensgroot salaris te zijn, maar een x-bedrag per beschikbaar uur, of per inzet ofzoiets.
En, zoals al eerder gezegd, is een alarmontvanger wat anders dan beschikbaar zijn voor 'telefoontjes'. Een telefoon zet je idd uit tijdens een vergadering, in het theater, op een bruiloft, etc. Een semafoon niet, omdat daar geen 'andere dingen' over komen. Je semafoon zal niet gaan omdat iemand gaat vragen of je zin hebt om mee te gaan stappen zaterdag, of je witlof of bloemkool wilt eten of andere dingen.
Mijn telefoon staat standaard uit als ik bij een klant zit, en dat is zeker 60% van de werkdag, omdat ik dan niet gestoord wil worden door de baas, een andere klant of ander gedoe. Een semafoon laat je dan gewoon aan staan.
je vergeet alleen dat en alarmontvanger ook om de haverklap kan gaan,zet je die ook dan maar uit omdat je ff geen tijd hebt?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #59 Gepost op: 19 december 2005, 18:25:52
Met dat verschil dat een reddingsbrigade een 'levensreddende' taak heeft, en een O&V niet. Daarnaast, als er een 'inzetverplichting' is, verwacht ik daar een compensatie voor. Dat hoeft geen levensgroot salaris te zijn, maar een x-bedrag per beschikbaar uur, of per inzet ofzoiets.
Hahaha, nou, als we de SIGMA's eens per inzet betalen, wie weet zijn ze dan zo van hun personeelstekort af hier...  ;D
Arts  www.alphalog.nl