Alarmeren vrijwilligers

Auteur Topic: Alarmeren vrijwilligers  (gelezen 20071 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

ralpje

• Forum gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 19 december 2005, 21:05:27
je vergeet alleen dat en alarmontvanger ook om de haverklap kan gaan,zet je die ook dan maar uit omdat je ff geen tijd hebt?

Nee, want een alarmontvanger gaat niet 'om niets'. Mijn GSM wel. 'Geen tijd' voor een inzet is natuurlijk geen optie, geen tijd om gestoord te worden met nutteloze dingen wel. Wellicht dat ik me eerder in dit topic ietwat ongelukkig uitdrukte.
Mijn GSM gaat om alles: werk, vrienden, familie, iedereen heeft dat nummer. Een alarmontvanger gaat maar om één reden.
Tijdens een vergadering of in een bioscoop gestoord worden voor een oproep, vind ik niet erg. Gestoord worden met een nutteloos telefoontje, omdat dat ding nou eenmaal aanstaat omdat daar wel eens een oproep op kan komen, vind ik niet kunnen.
Conclusie is dus (om het enigszins ontopic te houden): als vrijwilligers met aan alarmontvanger uitgerust worden, zal de inzetbereidheid / bereikbaarheid beter zijn dan wanneer alarmering via telefoon / gsm / whatever loopt.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 19 december 2005, 21:07:20
Nee, want een alarmontvanger gaat niet 'om niets'. Mijn GSM wel. 'Geen tijd' voor een inzet is natuurlijk geen optie, geen tijd om gestoord te worden met nutteloze dingen wel. Wellicht dat ik me eerder in dit topic ietwat ongelukkig uitdrukte.
Mijn GSM gaat om alles: werk, vrienden, familie, iedereen heeft dat nummer. Een alarmontvanger gaat maar om één reden.
Tijdens een vergadering of in een bioscoop gestoord worden voor een oproep, vind ik niet erg. Gestoord worden met een nutteloos telefoontje, omdat dat ding nou eenmaal aanstaat omdat daar wel eens een oproep op kan komen, vind ik niet kunnen.
Conclusie is dus (om het enigszins ontopic te houden): als vrijwilligers met aan alarmontvanger uitgerust worden, zal de inzetbereidheid / bereikbaarheid beter zijn dan wanneer alarmering via telefoon / gsm / whatever loopt.
Hier heb jij gelijk in  ;D

ralpje

• Forum gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 19 december 2005, 21:08:34
Hier heb jij gelijk in  ;D

Dat weet ik  ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #63 Gepost op: 19 december 2005, 23:14:28
En EHVers hebben geen rol in de hulpverlening bij rampen, alleen in de o&v groep zit een enkele maar daar zit ook een arts natuurlijk.

Als dat waar zou zijn, dan waren er in Volendam veel meer ellende geweest zijn.
Het waren de EHV'ers en de buurtbewoners die als allereerste terplaatse waren (ze waren er al) en die veel leed hebben voorkomen.

Wat je bedoeld te zeggen is dat EHV'ers geen plaats hebben in de georganiseerde hulpverlening.
Hun sterke kracht is het spontaan hulp verlenen op de plaats waar ze zijn.
Je kunt van alles bedenken, maar de eerste vijf minuten zijn van de EHV'ers.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 20 december 2005, 00:40:49
Hahaha, nou, als we de SIGMA's eens per inzet betalen, wie weet zijn ze dan zo van hun personeelstekort af hier...  ;D
Inderdaad.  ;)
In ben vrijwillig maar niet vrijblijvend. Toch doe ik alles voor nop. Opleiding, inzetten, oefeningen en scholing.

Maar het gaat mij niet om geld..... Iets kunnen beteken voor mensen die je hulp nodig hebben vind ik al onbetaalbaar!

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 20 december 2005, 13:33:58
EHBOer je begrijpt het verkeerd:

Het systeem werkt als volgt het rode kruis  heeft bij rampen de taak van opvang en verzorging daar worden zij voor opgeroepen.

De brandweer red de mensen, brengen ze naar het gewonde nest/ sigam tent.
De ernstige patienten worden afgevoerd de licht gewonden kunnen naar de opvang van het rode kruis alsmede de  niet gewonde.
Daar begint de taak van het rode kruis opvang en begelijding

Zoals bij de brand in volendam er een hoop EHvers staan is mooi maar dat kan nooit gecoordineerd zijn geweest.

Deze  topic gaat ook over het alarmeren van rode  kruis vrijwilligers.  Rode kruis vrijwilligers zijn er voor O&V. ::)

ralpje

• Forum gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 20 december 2005, 14:24:55

Het systeem werkt als volgt het rode kruis  heeft bij rampen de taak van opvang en verzorging daar worden zij voor opgeroepen.

In principe niet juist, die taak ligt bij de gemeente. Die hebben het in veel (alle?) gevallen 'uitbesteed' aan het Rode Kruis.

Citaat
Zoals bij de brand in volendam er een hoop EHvers staan is mooi maar dat kan nooit gecoordineerd zijn geweest.

Dat zegt 'ie toch ook?
Lees mee:

Wat je bedoeld te zeggen is dat EHV'ers geen plaats hebben in de georganiseerde hulpverlening.
Lijkt me duidelijk :)

Citaat
Deze  topic gaat ook over het alarmeren van rode  kruis vrijwilligers.  Rode kruis vrijwilligers zijn er voor O&V. ::)

Da's wel errug kort door de bocht  ;D

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #67 Gepost op: 20 december 2005, 14:37:39

Het systeem werkt als volgt het rode kruis  heeft bij rampen de taak van opvang en verzorging daar worden zij voor opgeroepen.

De brandweer red de mensen, brengen ze naar het gewonde nest/ sigam tent.
De ernstige patienten worden afgevoerd de licht gewonden kunnen naar de opvang van het rode kruis alsmede de  niet gewonde.
Daar begint de taak van het rode kruis opvang en begelijding

Deze  topic gaat ook over het alarmeren van rode  kruis vrijwilligers.  Rode kruis vrijwilligers zijn er voor O&V. ::)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je het bovenstaande aan EHBO-er hoeft uit te leggen  ;D...

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 20 december 2005, 14:51:27
Ik heb hier de discussie eens een beetje gevolgd, best een aardig onderwerp, met name omdat ik denk dat er bij weinig afdelingen daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van 'piepers'.

De discussie over het uitzetten van GSM en dergelijke, tja, het mooie van dat ding is dat ie uit kan. Een pieper kan dan uitkomst bieden, omdat die gericht kan worden opgeroepen in geval van nood. Zonder te willen twijfelen aan het nut van de O&V teams in het land, want ze doen geweldig goed werk, vraag ik me een beetje af of hier in de discussie de nadruk niet te veel ligt op spoed. Bij een ramp komt in eerste instantie de medische hulpverlening op gang, dat heeft ook de prioriteit, en vervolgens pas de O&V-diensten. Naar ik begrepen heb zal O&V pas later dan 2-4 uur na de ramp operationeel moeten zijn (hoe eerder hoe beter, mee eens).

Piepers zijn niet echt goedkoop, ik zag al ergens staan rond de 100 eur. Is het wel kosteneffectief om hele teams uit te rusten met een dergelijke pieper? Ik ben niet zo goed bekent met het aantal inzetten dat een O&V team per jaar doet (niet meetellend de geplande inzetten), maar ik vermoed dat dat voor een gemiddeld team minder dan 1x per jaar is. Niet dat ik niet vind dat een pieper de ideale manier is om mensen op te roepen, want het voordeel is inderdaad dat het een prachtige filter is voor onzin, maar is het de investering waard?

Dat een coördinator O&V een pieper zou moeten hebben, dat staat buiten kijf.

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #69 Gepost op: 20 december 2005, 17:52:37
Neem daarbij in gedachten. Dat semafoons (piepers) in bv ziekenhuizen etc aan kan blijven staan. Zeer goede dekking hebben t.o.v
GSM.
Bij GSM tijdens zeer grote drukte op het netwerk, alleen de gespreken voorrang hebben  op SMS berichten.
En dit is bij rampen bijna altijd het geval. Iedereen belt. Denk maar aan de oefening Bonfire.

Semafoon ten opzichte van P2000 ook prive kan worden gebruikt.  Door gebruikmaken van meerdere RIC codes.

Waarmee tevens groepoproepen mogelijk is.
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.