Alarmeren vrijwilligers

Auteur Topic: Alarmeren vrijwilligers  (gelezen 20088 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #70 Gepost op: 20 december 2005, 23:01:32
Zoals bij de brand in volendam er een hoop EHvers staan is mooi maar dat kan nooit gecoordineerd zijn geweest.
Ik begrijp het heel goed. Ze hoeven niets te coordineren, ze zijn er al en beginnen, ieder voor zich, de mensen om hun heen te helpen.
Het is een potentieel dat van onschatbare waarde is, en verdienen zeker niet dat hun rol door jou als niet terzake doende wordt afgedaan.

kluivingh

• Gast
Reactie #71 Gepost op: 28 december 2005, 00:41:04
Ik wist niet dat dat een van de taken was van de SIGMA, ik dacht meer dat deze mensen de handen uit de mouwen steken om de mediche hulpverlening te ontlasten en niet het werk van de gemeente op te knappen, waarvoor de gemeente nou weer zo slim is om een convenant met het RK af te sluiten en die lekker roepen dat ze voldoende goed opgeleide en gemotiveerde vrijwilligers hebben die ze alleen nou even niet te pakken krijgen.

Het grote verschil tussen SIGMA en O&V is, dat de SIGMA mensen die pieper hebben. SIGMA heeft dus een opkomst 'plicht'. Daarnaast heeft BZ diverse gele voertuigen klaarstaan met toeters en bellen.
O&V heeft dat simpelweg niet. Probeer maar eens via de telefoon 10 mensen op te trommelen, die weg kunnen, éérst langs huis moeten om hun kloffie aan te trekken én binnen 30 minuten klaar te staan voor de gemeente.
Volgens mij is het niet alleen in deze regio dat de SIGMA vooruit gaat, maar zal dat overal om practische redenen het zelfde zijn...

Groet, Bart

Rolf

• Gast
Reactie #72 Gepost op: 30 december 2005, 01:32:19
Citaat
Het grote verschil tussen SIGMA en O&V is, dat de SIGMA mensen die pieper hebben. SIGMA heeft dus een opkomst 'plicht'. Daarnaast heeft BZ diverse gele voertuigen klaarstaan met toeters en bellen.
O&V heeft dat simpelweg niet. Probeer maar eens via de telefoon 10 mensen op te trommelen, die weg kunnen, éérst langs huis moeten om hun kloffie aan te trekken én binnen 30 minuten klaar te staan voor de gemeente.
Volgens mij is het niet alleen in deze regio dat de SIGMA vooruit gaat, maar zal dat overal om practische redenen het zelfde zijn...
Het Atrium ziekenhuis in Heerlen heeft eens een grote oefening gehouden het scenario een trein ontspoorde en ramde een trafo huisje veel gewonden die aangeboden werden aan de SEH.
Je moet eens zien hoe vol de trein was in de top jaren van Pink pop.
In dit scenario zijn er veel gewonden die uit het treinstel gedragen, gesneden, gehesen, gedragen moeten worden en de vervoers capaciteit kan dat niet aan daarvoor word opgeschaald en krijgt de SIGMA een oproep de goed opgeleide goed gemotiveerde vrijwilligers gaan met die grote gele auto's die je al aanhaalde naar de plek des onheils en beginnen daar met waar ze voor bedoeld zijn en waarvoor ze opgeleid zijn maar niet iedereen is dusdanig gehavend dat hij/zij met blauw blauw naar de SEH moet maar heeft de nodige schrammen bulten en een heel verhaal dat er uit moet met het haastig opgetrommeld vervoer, de stadsbus van Hermes worden de eerste T-3 s.o. naar een zalen centrum vervoerd en daar staat de AOV met een klem bord en meer volk dan dat hij aan kan en de SIGMA is niet beschikbaar omdat ze bezig zijn met hun eigenlijke taak eerste lijns hulpverlening en dan is het toch makkelijk als je een blik vrijwilligers kunt "pagen" die binnen een uur tp kunnen zijn om te doen waar ze zich voor beschikbaar verklaarde hebben (vergeet die cursus O&V ik heb hem gehad) en niet zeuren van dat moet je een extra apparaat mee zeulen etc etc je geeft je op als O&V vrijwilliger en dat is vrijwillig maar niet vrijblijvend dus niet zeuren.

Overigens vind ik het onverstandig om de SIGMA voor een O&V of een evenement ergens in te zetten op Pinkpop hebben ze de container paraat op het evenementen terrein gezet met de lus voor de haak richting uitgang zodat bij een calamiteit elders de haakarm de container zo weg kan pakken en naar het ongeval rijden de sigma’s werden als zijnde RK-EH-er verdeeld over de posten zodat bij een alarm elders niet de posten leeg zouden lopen maar de tent word er niet opgezet en niemand loopt in SIGMA kleding rond er is immers geen sigma inzet.
Veel brandweer regio's laten het reinigen van het wegdek over aan de berger deze kan dat en de eenheid is paraat voor dat gene waar ze voor bedoeld zijn, net zoals Remkes zegt dat het bedienen van een AED geen taak is van de Politie maar van de GGD ze hebben een andere taak (ben in deze het niet met Min. Remkes eens maar dat is met wel meer dingen zo)

Dat je geen 10 mensen met de telefoon te pakken krijgt dat ben ik met je eens daarvoor is deze discussie ook gestrand.

Groetjes Rolf

ralpje

• Forum gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 30 december 2005, 11:12:50
KNIP

Afgezien van het feit dat ik door spellingsfouten en het ontbreken van interpunctie weinig van je verhaal kan maken (tip: typ je post eerst eens in bijvoorbeeld Word en laat de spellingscontrole zijn werk doen!), denk ik dat je voorbij gaat een belangrijk punt: geld.
Grote vraag is wie al die piepers gaat betalen, om een goed georganiseerde O&V inzet te kunnen regelen.
Vanuit financiëel oogpunt is dat niet aantrekkelijk, een O&V inzet komt niet erg vaak voor, dus is dat niet rendabel.
In situaties zoals op Schiphol na 9-11 (veel gestrande reizigers), 25 november jongstleden (gestrande reizigers door het weer) of een grote ontruiming zoals bijvoorbeeld bij de Cacao-brand in Wormer vorig jaar, is een Sigma-inzet vaak niet noodzakelijk: er zijn niet veel gewonden die behandeld moeten worden, in het geval van bijvoorbeeld gestrande reizgers is er zelfs geeneens een inzet van Ambu's, laat staat van de GKC. In zo'n geval kan het dus praktisch zijn om, gelijk met starten van het oproepen van O&V-vrijwillgers, het SIGMA te piepen. Zij zijn nou eenmaal sneller ter plaatse.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #74 Gepost op: 30 december 2005, 13:21:27
Wat betreft de kosten, zou men niets nuttigs kunnen doen met al die overbodige pagers van de brandweer, bijv. op het B-kanaal van het RK of evt. de regionale repeater, zodat men in de regio via de eigen zender mensen op kan roepen?

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 30 december 2005, 13:32:31
wie gaat  het onderhoudt betalen en de zendlicentie etc  het rode kruis kan die lasten echt niet betalen hoor jongens

Rolf

• Gast
Reactie #76 Gepost op: 30 december 2005, 20:05:22
Voor de goede orde even de tekst met Word na gelopen en aangepast (spel en gramatica fouten worden ovrigens opzettelijk en ter vermaak van de lezerin de tekst opgenomen). ;D
Als je als organisatie een convenant met de gemeente sluit zul je eerst moeten na denken voor dat je roept "dat doe ik wel even" als de schilder een offerte maakt voor het schilderen van het RK gebouw bij jullie zal hij ook eerst kijken of de personeele-planning en bezetting voldoende is en wat de prijs van de ter verbruiken matteriaalen is.
De gemeente roept de hulp in van het NRK dan zullen ze ook moeten mee betalen aan de kosten voor e.e.a. er zijn afspraken met leveranciers voor de catering en met zalen centra's etc.

Groetjes Rolf

b.t.w. een P2000 pager heeft een éénmalige aanschaf b.v. de Motorola jazz een mini pager met plaast voor 4 code's kosten 80 euro per stuk.
Alarmering na opdracht van de gemeente door de AC (de SIGMA gaat ook over op P2000)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #77 Gepost op: 31 december 2005, 20:30:29
citaat Rolf : ''In dit scenario zijn er veel gewonden die uit het treinstel gedragen, gesneden, gehesen, gedragen moeten worden en de vervoers capaciteit kan dat niet aan daarvoor word opgeschaald en krijgt de SIGMA een oproep de goed opgeleide goed gemotiveerde vrijwilligers gaan met die grote gele auto's die je al aanhaalde naar de plek des onheils en beginnen daar met waar ze voor bedoeld zijn en waarvoor ze opgeleid zijn maar niet iedereen is dusdanig gehavend dat hij/zij met blauw blauw naar de SEH moet maar heeft de nodige schrammen bulten en een heel verhaal dat er uit moet met het haastig opgetrommeld vervoer, de stadsbus van Hermes worden de eerste T-3 s.o. naar een zalen centrum vervoerd en daar staat de AOV met een klem bord en meer volk dan dat hij aan kan en de SIGMA is niet beschikbaar omdat ze bezig zijn met hun eigenlijke taak eerste lijns hulpverlening en dan is het toch makkelijk als je een blik vrijwilligers kunt "pagen" die binnen een uur tp kunnen zijn om te doen waar ze zich voor beschikbaar verklaarde hebben (vergeet die cursus O&V ik heb hem gehad) en niet zeuren van dat moet je een extra apparaat mee zeulen etc etc je geeft je op als O&V vrijwilliger en dat is vrijwillig maar niet vrijblijvend dus niet zeuren.''

Rolf gaat door voor het Nationaal record ""Langste zin van Nederland in 2005""  ;D ;D ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rolf

• Gast
Reactie #78 Gepost op: 1 januari 2006, 19:57:19
Zo heeft een ieder zijn gebrek dat vijn mij is punten en komma's en hier en daar wat gramatica en voor de ander is het niet makkelijk om inhoudelijk te reageren dan wel mede met inhoudelijke tekst op een bericht te reageren(punt)
Maar gelukkig zijn we hier in Nederland niet alleen bekend om onze "tulips and wind mils" maar ook voor tollerantie en begrip voor andermans tekort komingen(punt) ;D ;D ;D ;D ;D

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #79 Gepost op: 2 januari 2006, 16:15:51
Zo heeft een ieder zijn gebrek dat vijn mij is punten en komma's en hier en daar wat gramatica en voor de ander is het niet makkelijk om inhoudelijk te reageren dan wel mede met inhoudelijke tekst op een bericht te reageren(punt)
Maar gelukkig zijn we hier in Nederland niet alleen bekend om onze "tulips and wind mils" maar ook voor tollerantie en begrip voor andermans tekort komingen(punt) ;D ;D ;D ;D ;D

Ik leef met je mee, want ik heb die neiging ook. Toch heeft Joffry een punt omdat het heel lastig te lezen is en daardoor je verhaal niet uit de verf komt.
Ik heb ook de opleiding O&V gevolgd, als was het maar om te weten wat daar aangeleerd wordt.
De meeste vrijwilligers O&V  hebben welleswaar een EHBO diploma, maar hun primaire belangstelling en/of taken liggen toch op andere terreinen.

Als de behandelcapaciteit het niet mogelijk maakt om T3 slachtoffers ter plaatse te behandelen, dan kan de OVDG besluiten om een nevenketen op te laten zetten.
Dat gebeurd dan in een, liefst in de buurtliggend, geschikt gebouw. De nevenketen kan dan bemand worden door de SIGMA onderleiding van een AMBU team (AVK en ACH)

Als het nodig is, kunnen de "behandelde" T3 s.o. naar huis of in het opvangcentrum worden opgevangen.