Middelbrand (molen) Herestraat - Burum 08-04-2012

Auteur Topic: Middelbrand (molen) Herestraat - Burum 08-04-2012  (gelezen 13462 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 9 april 2012, 01:39:07
Molen windlust in Burum afgebrand
Uploaded by NieuwsuitkollumNL on Apr 8, 2012
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 9 april 2012, 01:39:55
Brand molen Burum.mp4
Uploaded by vanderlet1974 on Apr 8, 2012
Op 1e paasdag rond een uur of 11 's avonds is de molen van Burum in vlammen opgegaan... Zo verschrikkelijk jammer! Samen met de klokketoren van de Hervormde kerk vormde de molen de skyline van Boerum...
Samen sterk in de hulpverlening!


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #12 Gepost op: 9 april 2012, 07:40:41
Eeuwig zonde van zo'n mooie molen.
Wel vreemd dat de brandweer van Kollum hiervoor niet is opgeroepen, zijn toch dichter bij als Zoutkamp

Tja, dat is een lang verhaal. Door de MkNN kunnen de grensregio's beter worden voorzien van brandweer, doordat alles vanuit één positie kan worden gealarmeerd. Hiervoor zijn de opkomst- en uitruktijden genomen en aan de hand daarvan is het uitrukgebied bepaald. Die uitruktijden zijn bepaald aan de hand van de statusbox. Echter, tijdens een uitruk vergaten bevelvoerders wel eens op het juiste moment op de knoppen te drukken, waardoor een vertekend beeld ontstond. Ik als verkeerskundige in opleiding ben van mening dat dit anders moet, het uitrukgebied moet worden herbekeken, zodat elk korps in een bepaalde tijd alles kan behappen. Een paar maanden terug is zelfs gezegd dat Kollum een groot deel van hun oude uitrukgebied in Fryslân weer terug had, dit blijkt niet het geval waardoor veel Kollumer brandweerlieden het vertrouwen opzeggen...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 9 april 2012, 10:29:40
p2kflex
10:20:51 09-04-12GROUP-1P 2 Nacontrole HERESTRAAT BURUM 011333
0401731BRW Zuidhorn (Grijpskerk) (TS 1333)
0401758BRW Zuidhorn (Grijpskerk) (Kazernealarm)
0401759BRW Zuidhorn (Grijpskerk) (Kazernetechniek)
0401998BRW Veiligheidsregio Groningen (Monitorcode)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 9 april 2012, 10:33:18
Tja, dat is een lang verhaal. Door de MkNN kunnen de grensregio's beter worden voorzien van brandweer, doordat alles vanuit één positie kan worden gealarmeerd. Hiervoor zijn de opkomst- en uitruktijden genomen en aan de hand daarvan is het uitrukgebied bepaald. Die uitruktijden zijn bepaald aan de hand van de statusbox. Echter, tijdens een uitruk vergaten bevelvoerders wel eens op het juiste moment op de knoppen te drukken, waardoor een vertekend beeld ontstond. Ik als verkeerskundige in opleiding ben van mening dat dit anders moet, het uitrukgebied moet worden herbekeken, zodat elk korps in een bepaalde tijd alles kan behappen. Een paar maanden terug is zelfs gezegd dat Kollum een groot deel van hun oude uitrukgebied in Fryslân weer terug had, dit blijkt niet het geval waardoor veel Kollumer brandweerlieden het vertrouwen opzeggen...
Vreemde zaak om het vertrouwen op te zeggen in de regio, terwijl je feitelijk zelf verantwoordelijk bent voor je uitruktijden. Als je maar goed statust krijgt je KVT vanzelf de juiste uitruktijden voor bepaalde gebieden, maar als je elke keer vergeet terplaatse melden bv, tja dan gaat uiteindelijk het KVT vanzelf zoeken naar snellere korpsen. ::)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 9 april 2012, 11:47:45
Vreemde zaak om het vertrouwen op te zeggen in de regio, terwijl je feitelijk zelf verantwoordelijk bent voor je uitruktijden. Als je maar goed statust krijgt je KVT vanzelf de juiste uitruktijden voor bepaalde gebieden, maar als je elke keer vergeet terplaatse melden bv, tja dan gaat uiteindelijk het KVT vanzelf zoeken naar snellere korpsen. ::)

Dat vind ik toch een gevalletje ambtenaritus. Het gaat om het blussen van branden en het redden van personen en dieren in nood. Als men dat op een adequate manier doet, zoals van hem verwacht wordt, dan is het wel erg droevig dat uitruktijden toenemen omdat men simpelweg vergeet op het juiste moment op het juiste knopje te drukken. Ofterwel, andere korpsen krijgen bepaalde vakken toegewezen waar ze eigenlijk helemaal niet de snelste zijn en de burger dus per saldo minder snel de hulp zal krijgen waar hij voor betaalt.

Bovendien gaat het volgens mij niet om het ter plaatse melden (aanrijtijden daar zijn geografische rekenmodellen voor), maar om de opkomsttijd, ofwel de tijd tussen alarmering en "status uitgerukt".


Geert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #16 Gepost op: 9 april 2012, 12:33:45
Het staat buit kijf dat de mensen de snelste hulp moeten krijgen.
Maar als vergeten wordt om de uitruk te statussen en daardoor worden vakken ingedeelt en hierdoor er dus mensen zijn die niet de snelste hulp krijgen is er volgens mij toch echt wat fout.

Maar het kan ook zijn dat de status niet binnenkomt. Ik weet in Drenthe een korps die hier al jaren problemen mee hebben. De plotting komt gewoon niet binnen of pas veel later. Het probleem speelt hier al jaren en is ook aangetoond maar het probleem wordt niet opgelost. Maar de vakken worden wel ingedeelt na aanleiding van de verkeerde plotting. Ook dit korps zit in het zelfde "schuitje" als Kollum en ook hier krijgen vele mensen niet de snelste hulp  die men wel kan krijgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 9 april 2012, 12:38:33
Bovendien gaat het volgens mij niet om het ter plaatse melden (aanrijtijden daar zijn geografische rekenmodellen voor), maar om de opkomsttijd, ofwel de tijd tussen alarmering en "status uitgerukt".
Alleen als je te laat terplaatse statust ben je voor de RAC gewoon onderweg. Hoe langer die rijtijd duurt, des te kleiner zal je uitrukgebied gaan worden, immers je bent dan niet binnen de gestelde tijd terplaatse. ;)


Geert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #18 Gepost op: 9 april 2012, 12:45:55
Alleen als je te laat terplaatse statust ben je voor de RAC gewoon onderweg. Hoe langer die rijtijd duurt, des te kleiner zal je uitrukgebied gaan worden, immers je bent dan niet binnen de gestelde tijd terplaatse. ;)

het gaat op het moment dat men de kazerne uitgaat, dan geeft men de plotting uitgerukt en op deze plotiing worden de vakken bepaald. Al rijd men 5 kilometer om dat heeft geen enkele invloed op de indeling van de vakken. Dus de rijtijd heeft geen enkele invloed


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #19 Gepost op: 9 april 2012, 12:46:17
Alleen als je te laat terplaatse statust ben je voor de RAC gewoon onderweg. Hoe langer die rijtijd duurt, des te kleiner zal je uitrukgebied gaan worden, immers je bent dan niet binnen de gestelde tijd terplaatse. ;)

Ben ik wel met je eens, maar er zijn zat gevallen waarbij je niet altijd op tijd ter plaatse kunt zijn. Je moet zoeken, omrijden, verkeerd/onduidelijk adres, etc. Voor zover ik weet wordt de KVT onder andere ingedeeld op basis van de opkomst(uitruk)tijd, een tijd die met name bij beroeps/vrijwilligers nogal verschilt, maar ook per kazerne kan verschillen. Je kunt een KVT niet vullen op basis van "ter plaatse plotting". Dat wordt natte vingerwerk, er zullen te weinig lokaties bekend zijn waar incidenten zijn geweest, extremen (te beargumenteren lange aanrijtijden) kunnen de statistieken verzieken, etc. Men werkt met rekenmodellen waarbij bekend is wat de maximumsnelheid is op de wegen (ongeacht of men sneller kan/mag rijden met blauw-blauw), of er doorsteekjes zijn die de hulpdiensten kunnen gebruiken (busbanen, bussluizen, etc). Op basis daarvan wordt, in combinatie met de opkomsttijd, berekend binnen welke vakken een voertuig als 1e ter plaatse kan zijn en dit kan uiteraard wijzigen indien de infrastructuur -al dan niet tijdelijk- wijzigt.