Ik zal proberen een heldere uitleg te geven over waarvoor de BOA Domein 1 op verkeersgebied voor bevoegd is:
In beginsel is deze BOA bevoegd op te treden tegen alle overtredingen welke betrekking hebben op stilstaand verkeer. Denk hierbij aan betaald parkeren, vergunninghouders, parkeren op een invalidenparkeerplaats, parkeerverbod, maar ook het stilstaan op het trottoir, een fietsstrook, een voetgangersoversteekplaatst enz..
Daarnaast is de BOA ook bevoegd om op te treden tegen een beperkt aantal overtredingen welke betrekkingen hebben op rijdend verkeer. De overtredingen met betrekking tot rijdend verkeer waarvoor de BOA bevoegd is, zijn overtredingen van artikel 4, 5, 6, 10, 60 en 82 van het RVV1990.
Hierbij hebben de artikelen 4, 5, 6 en 10 betrekking op de plaats op de weg. In deze artikelen staat aangegeven waar welke voertuig mag of moet rijden. Houdt iemand zich hier niet aan dan is de BOA bevoegd om hier tegen op te treden.
Artikel 60 heeft betrekking op de helmplicht. In dit artikel staat aangegeven voor welke voertuigen een helm verplicht is. Heeft iemand geen helm op (of is het kindbandje niet goed gesloten) op een voertuig zoals omschreven in dit artikel dan is de BOA bevoegd om hier tegen op te treden.
Artikel 82 heeft betrekking op de verplichting van een weggebruiker om aanwijzingen op te volgen van daartoe bevoegde personen (politie, marechaussee, verkeersregelaars enz.). Negeert een weggebruiker dus een stopteken van een verkeersregelaar of van de BOA zelf, dan is de BOA bevoegd om hier tegen op te treden.
Dan komt als laatste het artikel waaromtrent de meeste vragen en onduidelijkheden zijn.
De BOA is namelijk ook bevoegd om op te treden tegen overtredingen van Artikel 62 RVV voor zover het C-borden in relatie tot de openbare orde betreft.
Artikel 62 heeft betrekking op de verplichting van een weggebruiker om verkeerstekens die een verbod of gebod inhouden op te volgen.
De BOA Domein 1 is bevoegd om tegen overtredingen van dit artikel op te treden, maar alleen de overtredingen van de C-borden. Dit zijn de borden die aangeven dat een weg of weggedeelte gesloten is voor bepaalde weggebruikers.
Daarnaast is de BOA alleen bevoegd als een weggebruiker een C-bord negeert indien dit in relatie staat tot de openbare orde en niet wanneer dit in het kader van de verkeersveiligheid is.
De scheidslijn tussen openbare orde en verkeersveiligheid is natuurlijk erg dun.
Een praktijkvoorbeeld:
Een bochtige en heuvelachtige weg door de bossen wordt in de winter afgesloten voor alle verkeer (C01 bord). Dit heeft er onder andere mee te maken dat er op deze weg geen gladheidsbestrijding is. De reden dat er geen gladheidsbestrijding is, is omdat men de natuur en het aanwezige wild hier 's winters zijn rust wil gunnen.
Enerzijds is er dus een afsluiting i.v.m. de verkeersveiligheid omdat de weg glad kan zijn en anderzijds is er sprake van een afsluiting i.v.m. de openbare orde.
Feitelijk is de BOA hier dus bevoegd om op te treden.
Zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen waar het verschil tussen verkeersveiligheid en openbare orde erg klein is en zo zal er altijd een uitleg mogelijk zijn waarom er in een specifiek geval sprake is van "openbare orde" ook als is er feitelijk sprake van "verkeersveiligheid"
Al met al nog een lang verhaal, maar hoop dat het zo voor iedereen een beetje duidelijk.
nb. Bovenstaande is ook van toepassing voor de BOA Domein 2.