Hoe moet ik het zien dat een aantal mensen van het Rode Kruis met voorrang het leven van een terrorist willen redden (hulp verlenen zonder aanziens des persoons) terwijl andere evementenhulpverleners en mensen van de noodhulpteams van Rode Kruis weigeren hulp te verlenen aan vluchtelingen?
Vrijwilligers die niet volgens de 7 grondbeginselen handelen kunnen wat mij betreft geen onderdeel zijn van de organisatie, daar juist die grondbeginselen de bescherming zijn van alle Rode Kruis, Rode Halve Maan vrijwilligers in de wereld.
Ja ze zijn er echt, en ik juich toe dat het Verenigingskantoor dit nu door heeft. Liever minder vrijwilligers die echt achter de grondbeginselen staan, dan een aantal vrijwilligers die het Rode Kruis en haar medewerkers indirect of direct schaden met hun uitlatingen en acties.
Er zijn heel veel vrijwilligers die keihard werken om de vluchtelingen een veilig en enigzins prettig onderkomen te geven, en dit trekt een enorme wissel op deze vrijwilligers. Negatieve geluiden uit de eigen collega's heb je dan al helemaal niet nodig.
Het Rode Kruis helpt, iedereen, direct, onpartijdig, onafhankelijk, neutraal, vrijwillig. Daar staan we voor, en als een vrijwilliger daar niet achter staat dan passen ze m.i. niet bij de organisatie. (Hard, ik weet het, maar nodig voor de veiligheid van rode kruisers over de hele wereld!)
PS: Ik help iedereen in volgorde van noodzaak, ik zeg dus ook niet dat ik de terrorist als eerste help, ik help degene die mijn hulp het meeste nodig heeft als eerste, en dat doe ik inderdaad zonder aanzien des persoons.