GRIP 1 Middel hulpverlening (aardgaslekkage) De Mente - Schoonebeek 16-04-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (aardgaslekkage) De Mente - Schoonebeek 16-04-2012  (gelezen 7465 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Als de leiding gewoon in de tuin heeft gelegen, zal het gewoon de huisaansluiting zijn geweest. Een echte hoge drukleiding schijnt aardig te kunnen bulderen, en zo te zien/lezen was daar hier geen sprake van. Maar gasleidingen staan altijd op de kaart, en van een bedrijf die grondboringen doet mag je verwacht dat ze een klikmelding doen. ::)

Inderdaad Peter, daarom verbaasde ik me ook over de melding dat het om een HD leiding ging.
Vlak bij mijn huis ligt er ook een HD leiding maar die is duidelijk gekenmerkt met paaltjes en een merkteken op de weg.
Zit nog wel een 100 meter tussen hoor.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


maarten93

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 819
p2kflex
19:54:13 16-04-12-ALPHA-AFGESCHAALD NAAR GRIP 0(GRIP: 1) DE MENTE 20 SCHOONEBEEK EMMEN 7761BJ 20
0520004MKA Veiligheidsregio Drenthe (OvD-G)


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Je kon het gas op ca 50 meter afstand wel horen, maar ik had niet het idee dat het een echte hogedruk leiding betrof.
Heb in het verleden ook wel eens foto's gemaakt bij een lekke hogedrukleiding en dat bulderde toch wat harder.
(Ik ben echter geen gas expert, dus weet niet of er ook nog verschillende types HD leidingen zijn)
De leiding is op 2 plaatsen opgegraven en doormiddel van een "ballon" afgesloten, waarna het lek gerepareerd is.


news247

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Als een echte hoge druk leiding van het gas transport net van de Gasunie is geraakt dan ga je wel lopen. Op z'n leiding zit ca 60 bar. Gemiddeld dus 30x! zoveel als een autoband. En vele m3 in een leiding duurt het even voordat de druk van de ketel is. Dit maakt geen sissend geluid zoals je normaal gas hoort.

Deze leidingen liggen bij mijn weten niet door woonwijken heen en liggen op minimaal 1,5 meter diepte.
De Gasunie vliegt dagelijks met een helikoper over haar netwerk heen om te kijken of iemand aan het graven is / plannen daarvoor heeft.
Daarvoor zijn die palen met een geel hoedje bestemd zodat men vanuit de heli kan zien waar exact de leidingen lopen.

Ik weet niet of er tussen het Gasunie net en de huis aansluitingen nog een tussen net zit van hoge druk. Maar die kans is wel aanwezig.
Dus ik neem aan dat er een hoge druk leiding van de betreffende gas leverancier geraakt is.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Als een echte hoge druk leiding van het gas transport net van de Gasunie is geraakt dan ga je wel lopen. Op z'n leiding zit ca 60 bar. Gemiddeld dus 30x! zoveel als een autoband. En vele m3 in een leiding duurt het even voordat de druk van de ketel is. Dit maakt geen sissend geluid zoals je normaal gas hoort.

Deze leidingen liggen bij mijn weten niet door woonwijken heen en liggen op minimaal 1,5 meter diepte.
De Gasunie vliegt dagelijks met een helikoper over haar netwerk heen om te kijken of iemand aan het graven is / plannen daarvoor heeft.
Daarvoor zijn die palen met een geel hoedje bestemd zodat men vanuit de heli kan zien waar exact de leidingen lopen.

Ik weet niet of er tussen het Gasunie net en de huis aansluitingen nog een tussen net zit van hoge druk. Maar die kans is wel aanwezig.
Dus ik neem aan dat er een hoge druk leiding van de betreffende gas leverancier geraakt is.

Sorry, maar waar haal je deze wijsheid vandaan? Bron?

Ik heb nog nooit de GASUNIE een leiding dagelijks zien inspecteren. Zeker niet met een helicopter.
Als je gewoon een lage druk leiding in iemands tuin bedoeld, ja dat kan kloppen. Maar ik ga ervan uit dat er geen HD leiding geraakt is. (vooralsnog) Zeker niet omdat over een tuin gesproken wordt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Bij deze nog een paar foto's van het incident.











news247

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Sorry, maar waar haal je deze wijsheid vandaan? Bron?

Ik heb nog nooit de GASUNIE een leiding dagelijks zien inspecteren. Zeker niet met een helicopter.
Als je gewoon een lage druk leiding in iemands tuin bedoeld, ja dat kan kloppen. Maar ik ga ervan uit dat er geen HD leiding geraakt is. (vooralsnog) Zeker niet omdat over een tuin gesproken wordt.

Bron is mijn pa die bij de Gasunie werkt. Ze controleren wekelijks met helikopter de leidingen. Wil niet zeggen dat ze iedere dag dezelfde leiding controleren. Ze pakken iedere dag een deel van het netwerk. Zijn ze klaar, beginnen ze weer opnieuw.


GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
heren:GTS (gasunie) heeft een hoofd transportnet van ca 68 bar ( vaak ongeodoreerd (niet ruikbaar) gas) richting de Gasontvangststations (de verkooppunten) ligt een regionaal transportnet deze hebben een druk van ca 40 bar.

In het GOS (gasontvangststation)gaat het gas terug naar een druk van 8bar (soms 4 of 1) vanaf hier wordt dat getransporteerd door  de regionale netbeheerder zoals enexis, liander,stedin etc.

Het hogedruknet van de regionale netbeheerder heeft een max druk tussen 8bar en min 0,2 bar (officiele  definitie) en ligt als een voeding in de regio om overslagstations, afleverkasten of districtstations van gas te voorzien.

De distictstations worden met 8, 4, 3 of 1 bar gevoedt en hebben een uitlaatdruk van 100 of 30mbar. Dit is de druk in de (distributie)-leidingen in de straten en wijken liggen. Bij een 100mbar zit er aan de gasmeter(ervoor) een drukregelaar om de druk terug te brengen naar 30mbar, de druk waar ketels en fornuisen op werken bij ons thuis.

De distributie leidingen (100 en 30 mbar) liggen meestal vermaasd door wijken maar de hogedruk (8bar tot 200mbar) liggen daar soms ook om de distictstation te voeden.

Leidingen vanaf 200mbar mogen met "blazen"  worden gesloten ( blazen zijn een soort balonnen) dus als ik hoor dat er met balonnen is gesloten ga ik er een beetje van uit dat het geen hogedruk is.. ook een 200mm leiding kan best veel herrie maken hoor.

Maar voor 100mbar wordt vaak een veiligheidsafstand van 25 tot 50 mtr afgeven en bij 8 bar 100mtr (exact heb ik even niet bij de hand). :-\
vandaar dat ik opbasis van deze verhalen niks over de afstand kan zeggen.

De ligging (onder een tuin?)  is natuurlijk wel opmerkelijk aangezien deze normaal gesproken in openbare grond liggen maar afwijkingen zijn er overal ook zag ik dat er nog een perkje voor de deur lag.. daar zou ik hem verwachten ;-).

Zo jullie weer even bij op gas gebied....


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dank voor deze uitvoerige informatie GASMAN.  O0

Met alle respect, revalk. Maar dit is toch een iets ander verhaal.  :)
Nog een vraag aan GASMAN over de inspectie. Op welke wijze vindt deze plaats voor de diverse leidingen?
Bestaat er ook een automatische afslag bijvoorbeeld voor het LD-net, HD-net en het gedeelte voor de consument?
Dus b.v. als er ineens een heel hoog verbruik gemeten wordt doordat een leiding gigantisch staat te blazen (lek).
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Bij deze nog een paar foto's van het incident.











Mooie foto's, Voederbietel.  O0
Zie ik nu een motoragent in de kuil staan of op zijn knieen zitten?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.