heren:GTS (gasunie) heeft een hoofd transportnet van ca 68 bar ( vaak ongeodoreerd (niet ruikbaar) gas) richting de Gasontvangststations (de verkooppunten) ligt een regionaal transportnet deze hebben een druk van ca 40 bar.
In het GOS (gasontvangststation)gaat het gas terug naar een druk van 8bar (soms 4 of 1) vanaf hier wordt dat getransporteerd door de regionale netbeheerder zoals enexis, liander,stedin etc.
Het hogedruknet van de regionale netbeheerder heeft een max druk tussen 8bar en min 0,2 bar (officiele definitie) en ligt als een voeding in de regio om overslagstations, afleverkasten of districtstations van gas te voorzien.
De distictstations worden met 8, 4, 3 of 1 bar gevoedt en hebben een uitlaatdruk van 100 of 30mbar. Dit is de druk in de (distributie)-leidingen in de straten en wijken liggen. Bij een 100mbar zit er aan de gasmeter(ervoor) een drukregelaar om de druk terug te brengen naar 30mbar, de druk waar ketels en fornuisen op werken bij ons thuis.
De distributie leidingen (100 en 30 mbar) liggen meestal vermaasd door wijken maar de hogedruk (8bar tot 200mbar) liggen daar soms ook om de distictstation te voeden.
Leidingen vanaf 200mbar mogen met "blazen" worden gesloten ( blazen zijn een soort balonnen) dus als ik hoor dat er met balonnen is gesloten ga ik er een beetje van uit dat het geen hogedruk is.. ook een 200mm leiding kan best veel herrie maken hoor.
Maar voor 100mbar wordt vaak een veiligheidsafstand van 25 tot 50 mtr afgeven en bij 8 bar 100mtr (exact heb ik even niet bij de hand).
vandaar dat ik opbasis van deze verhalen niks over de afstand kan zeggen.
De ligging (onder een tuin?) is natuurlijk wel opmerkelijk aangezien deze normaal gesproken in openbare grond liggen maar afwijkingen zijn er overal ook zag ik dat er nog een perkje voor de deur lag.. daar zou ik hem verwachten ;-).
Zo jullie weer even bij op gas gebied....