GRIP 1 Middel hulpverlening (aardgaslekkage) De Mente - Schoonebeek 16-04-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (aardgaslekkage) De Mente - Schoonebeek 16-04-2012  (gelezen 7466 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Lijkt mij een medewerker van Enexis.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


vision

  • ar isoleerder brandpreventie harsco infra
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
    • onze hobby
@skippy02
de gasunie controleert wel met een heli
is mij verteld op de gasunie [ravestein/zweekhorst]
kom daar regelmatig voor werkzaamheden


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
@skippy02
de gasunie controleert wel met een heli
is mij verteld op de gasunie [ravestein/zweekhorst]
kom daar regelmatig voor werkzaamheden

Gasunie controleert ook hier in het noorden (omgeving hoogezand) één maal per week op dinsdagochtend in hoogezand. Elke week zelfde tijd, zelfde route.
Heli vliegt gigantisch laag, dus klinkt aannemelijk dat men leidingen vanuit de lucht controleert.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
@skippy02
de gasunie controleert wel met een heli
is mij verteld op de gasunie [ravestein/zweekhorst]
kom daar regelmatig voor werkzaamheden

Is dat dan alleen voor het HD-net wat we in NL hebben liggen want ik kan me er weinig bij voorstellen.
Als het zou gebeuren dan denk ik meer aan scheuren die in de grond aanleiding kunnen geven voor een mogelijke breuk op die plaatsen. Het kan toch echt niet zo zijn dat er via deze controle vanuit de lucht gekeken wordt waar er gegraven wordt?
Dan mag je wel met 10 heli's de hele dag in het rond vliegen, op het moment dat je er overheen gevlogen bent kan er b.v. 2 dagen later wel een graafmachine staan.

En natuurlijk wel even een excuus naar revalk. (sorry)
Ik hoop dat je het me kunt vergeven.  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Lijkt mij een medewerker van Enexis.

De persoon op de foto is inderdaad een medewerker van Enexis.
Er waren wel 2 motorsurveillanten ter plaatse, maar deze hebben zich alleen met hun eigen werkzaamheden beziggehouden.


GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Dank voor deze uitvoerige informatie GASMAN.  O0

Met alle respect, revalk. Maar dit is toch een iets ander verhaal.  :)
Nog een vraag aan GASMAN over de inspectie. Op welke wijze vindt deze plaats voor de diverse leidingen?
Bestaat er ook een automatische afslag bijvoorbeeld voor het LD-net, HD-net en het gedeelte voor de consument?
Dus b.v. als er ineens een heel hoog verbruik gemeten wordt doordat een leiding gigantisch staat te blazen (lek).

Nee in het gasnet zit geen beveiliging op een hoge verbruik.

Wel wordt bij het reduceren van de gasdruk in stations de uitlaatdruk beveiligd op een te hoge druk dit om het achterliggende net te beveiligen.
In sommige gebieden hebbben de woningen een gasgebreksklep, deze klep sluit als de voordruk weg valt. Indien de druk van de voeding weer hersteld wordt de klep gesloten. via een heel klein kanaaltje wordt er dan gas in de binneninstallatie van de klant gelaten. Is er een fornuis open of een lekkage in de binnenleiding dan lekt er meer weg dan het kleine kanaaltje kan leveren en blijft de klep dicht. Is de binneninstallatie wel dicht dan zal er druk op bouwen en gaat deze klep open en is de levering hersteld.

De reden dat er geen beveiliging op capaciteit is dat we in het gas zolang mogelijk de leiding onder druk willen houden. Dit is de veiligste situatie aangezien er niet altijd gasgebrekskleppen bij de bewoners zitten en er bij het wegvallen van de druk kans op instromend water is.


GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Is dat dan alleen voor het HD-net wat we in NL hebben liggen want ik kan me er weinig bij voorstellen.
Als het zou gebeuren dan denk ik meer aan scheuren die in de grond aanleiding kunnen geven voor een mogelijke breuk op die plaatsen. Het kan toch echt niet zo zijn dat er via deze controle vanuit de lucht gekeken wordt waar er gegraven wordt?
Dan mag je wel met 10 heli's de hele dag in het rond vliegen, op het moment dat je er overheen gevlogen bent kan er b.v. 2 dagen later wel een graafmachine staan.

En natuurlijk wel even een excuus naar revalk. (sorry)
Ik hoop dat je het me kunt vergeven.  :)

JA men controleerd echt het leiding trace op werkzaamheden in de buurt van het leiding net.
Transportnet van gasunie is niet zo heel erg vermaasd in steden, ligt meestal in een redelijk overzichtig trace en als men iets ziet informeren ze de mensnen op de grond.
natuurlijk krijgen zij ook de klic meldingen (geregistreerde graafwerkzaamheden) en zullen ze daar gewoon op reageren en met de auto naar toe gaan. De heli is vooral om een overzicht te hebben en niet gemelde zaken waar te nemen


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Nee in het gasnet zit geen beveiliging op een hoge verbruik.

Wel wordt bij het reduceren van de gasdruk in stations de uitlaatdruk beveiligd op een te hoge druk dit om het achterliggende net te beveiligen.
In sommige gebieden hebbben de woningen een gasgebreksklep, deze klep sluit als de voordruk weg valt. Indien de druk van de voeding weer hersteld wordt de klep gesloten. via een heel klein kanaaltje wordt er dan gas in de binneninstallatie van de klant gelaten. Is er een fornuis open of een lekkage in de binnenleiding dan lekt er meer weg dan het kleine kanaaltje kan leveren en blijft de klep dicht. Is de binneninstallatie wel dicht dan zal er druk op bouwen en gaat deze klep open en is de levering hersteld.

De reden dat er geen beveiliging op capaciteit is dat we in het gas zolang mogelijk de leiding onder druk willen houden. Dit is de veiligste situatie aangezien er niet altijd gasgebrekskleppen bij de bewoners zitten en er bij het wegvallen van de druk kans op instromend water is.

Wederom dank.
Ik neem aan dat de gasgebrekskleppen alleen in woningen zitten van na een bepaald bouwjaar?
(wel een slimme oplossing)

Zou het niet veiliger zijn om wel een beveiliging te hebben op het HD/LD-net? (verbruikscontrole/afslag)


MOD: Misschien dat we dit moeten afsplitsen naar een apart topic? Ik ben wel blij dat we kennis hierover nu in huis hebben/krijgen. De afgelopen jaren zijn er diverse incidenten geweest, ook m.n. in de regio Zwolle (viel mij op).
Misschien dat we hierover ook eens kunnen discusiëren.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
hee skippy, mmm niet alle huizen,niet alle jaar gangen niet alle buren hebben een gasgebreksklep. helaas ik weet dat de netbeheerders hier over in het verleden geen consequent beleid hebben gevoerd. Meestal weten de mannen te plaatsen wel of het zo is maar volgens mij is het nog steeds geen regel. Helaas  en als men daar nu me begint dan duurt het zomaar 10jr voor je weet of iedereen er wel of niet een heeft  ..

Elk afslag beveiliging is weer een potentiele storing waardoor de leiding zonder gas kan komen te zitten. en wat is te veel afstroom op een leiding.. vandaag is er bijna geen verbruik maar morgen kan het zo maar zijn door werkzaamheden in een ander leidingdeel dat deze leiding een paar honderd m3/h transporteerd.. of het gaat vriezen in de ochtend... nope dat gaat hem niet worden..


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
hee skippy, mmm niet alle huizen,niet alle jaar gangen niet alle buren hebben een gasgebreksklep. helaas ik weet dat de netbeheerders hier over in het verleden geen consequent beleid hebben gevoerd. Meestal weten de mannen te plaatsen wel of het zo is maar volgens mij is het nog steeds geen regel. Helaas  en als men daar nu me begint dan duurt het zomaar 10jr voor je weet of iedereen er wel of niet een heeft  ..

Elk afslag beveiliging is weer een potentiele storing waardoor de leiding zonder gas kan komen te zitten. en wat is te veel afstroom op een leiding.. vandaag is er bijna geen verbruik maar morgen kan het zo maar zijn door werkzaamheden in een ander leidingdeel dat deze leiding een paar honderd m3/h transporteerd.. of het gaat vriezen in de ochtend... nope dat gaat hem niet worden..

Ok, eigenlijk wel jammer dat er geen oplossingen zijn om grote lekkages te voorkomen.
Ik had even in je profiel gekeken maar daar kwam ik er niet achter welke functie je hebt. Misschien is het leuk als je jezelf eens voorsteld?  :)
(is natuurlijk geen verplichting)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.