@Sasla: ik zit in hetzelfde vakgebied als u. Ik ken ook de beweringen van verkeerspsychologen en o.a. het SWOV omtrent vermoeidheid. Dat klinkt allemaal heel logisch en aannemelijk. Als dat echter onomstotelijk waar zou zijn, dan zou dat zeker tot uiting moeten komen in typen modaliteiten waarvan met grote waarschijnlijkheid vastgesteld kan worden dat deze zowel in de ochtendspits als de avondspits rijden; en deze modaliteiten zijn bestelauto's (de "bouwbedrijven") en vrachtauto's. Als we dat wat breder trekken en ook de door scholieren veel gebruikte bromfiets meenemen, dan zou de vermoeidheidsbewering ook daarvoor moeten gelden.
Ik heb een plotje gemaakt van het aantal doden per modaliteit per uur, gebaseerd op de volledige registratie en niet op een samenvoeging zoals RTL heeft gedaan (bijv. bestelauto onder categorie auto). De drie genoemde modaliteiten heb ik nog even extra benadrukt met een felle kleur en punt-markers. Voor een vrachtauto (kleine aantallen slechts) zijn de getallen erg klein, daar is niet echt een conclusie aan te verbinden (alleen een vermoeden). Voor bestelauto's zijn de getallen al wat hoger, en daarbij is duidelijk te zien dat er in de ochtendspits en avondspits nauwelijks verschil is. Voor bromfietsers geldt dat de avondspits weliswaar wat meer doden oplevert, maar als een van de weinige modaliteiten kent de bromfiets wel een typisch spitspatroon.
Gelet echter op de toename over de dag van het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers, auto's, motoren, voetgangers en ook snorfietsers en scootmobielers (de laatste typisch categorieën die niet zo snel in de ochtendspits te vinden zijn) ten opzichte van het uitblijven van een toename in de categorieën bestelauto, vrachtauto of bromfiets, vind ik dat nog geenszins een bevestiging van het "vermoeidheidsverhaal". Het zal er allicht mee te maken hebben, maar volgens mij speelt de grotere hoeveelheid verkeer die in de loop van de dag op de weg is (namelijk ook winkelend verkeer, recreatief verkeer, spelende kinderen, etc.) een veel grotere rol dan vermoeidheid alleen.
Als wij willen uitsluiten dat de hoeveelheid verkeer een rol speelt, dan moet dus onderzocht worden wat het totaal aantal voertuigkilometers per modaliteit per uur op de dag is. Aan de hand van alleen aantallen dodelijke slachtoffers kan nog geen causaal verband worden aangetoond. Volgens mij doet professor Van Wee dus ook maar een gok op basis van geldende ideeën in de sector (c.q. de wetenschap), zonder dat is aangetoond (wat u bevestigt) dat deze ideeën inderdaad geldig zijn.