Haakarmvoertuig, geladen met een haakarmbak: Stootbalk verplicht?

Auteur Topic: Haakarmvoertuig, geladen met een haakarmbak: Stootbalk verplicht?  (gelezen 10175 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Oefening NFI
Uploaded by omroepwest on Apr 2, 2012

Die HAB op 10 seconden, achterste voertuig, lijkt wat groot voor dit voertuig. Steekt behoorlijk over en kan me indenken dat het niet prettig rijdt. Zomaar een opmerking. e050


basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #1 Gepost op: 6 april 2012, 21:41:49
Die HAB op 10 seconden, achterste voertuig, lijkt wat groot voor dit voertuig. Steekt behoorlijk over en kan me indenken dat het niet prettig rijdt. Zomaar een opmerking. e050

Is bij alledrie de voertuigen het geval.. Maar heb de uitschuifbare bullbar wel uitgeschoven.. Als ie dan nog uitsteek zou een gewone chauffeur er een boete voor krijgen..


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2 Gepost op: 15 april 2012, 17:47:44
O ja?


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #3 Gepost op: 17 april 2012, 15:37:17
O ja?

Nee :)

Citaat
Uitstekende lading: Maximaal mag bij voertuigen uitsteken:
 •achterzijde: maximaal 1.00 meter, zonder dat er een markeringsbord gevoerd moet worden (zorg dat de kentekenplaat leesbaar blijft)
 
Met markeringbord -hetgeen geldt voor ondeelbare lading- mag de lading maximaal uitsteken:
 •achterzijde: voor zowel motorvoertuigen als aanhangwagens: maximaal 0,5 x de lengte van het voertuig, met een maximum van 5.00 meter, gemeten vanaf de achteras

Die uitschuifbare bumper is alleen om te voorkomen dat de lading met een markeringsbord gemarkeerd moet worden. De haakarmbak is tenslotte lading ;)
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #4 Gepost op: 17 april 2012, 18:03:45
Waar haal je dat vandaan? De verplichting voor een stootbalk is gewoon geregeld in de regeling voertuigen.

Citaat van:  Artikel 5.3.49 Regeling Voertuigen
1.    Bedrijfsauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten aan de achterzijde op deugdelijke wijze zijn voorzien van een stootbalk, indien de afstand van de onderzijde van het voertuig tot het wegdek, gemeten over de volle breedte onder de achterzijde van het onderstel of onder de hoofddelen van het koetswerk op een afstand van meer dan 1,00 m achter het hart van de achterste as, meer bedraagt dan 0,70 m dan wel meer bedraagt dan 0,55 m indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Deze verplichting geldt niet voor vuilniswagens met een laadmogelijkheid aan de achterzijde, trekkers en asfaltkippers.

2.    De afstand van de onderzijde van de stootbalk tot het wegdek mag voor bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 30 juni 1967 doch vóór 1 januari 1998, niet meer bedragen dan 0,70 m en voor bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 1997, niet meer bedragen dan 0,55 m.

3.    Indien de bedrijfsauto in gebruik is genomen na 31 december 2004 mag de stootbalk niet meer dan 0,45 m voor het achterste punt van het voertuig zijn gelegen. Hierbij worden voertuigdelen boven 2,00 m gemeten vanaf het wegdek buiten beschouwing gelaten. In afwijking hiervan geldt voor bedrijfsauto’s, ingericht als betonmolen of betonpomp, dat de stootbalk niet meer dan 0,60 m voor het achterste punt van het voertuig mag zijn gelegen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #5 Gepost op: 17 april 2012, 20:38:24
Waar haal je dat vandaan? De verplichting voor een stootbalk is gewoon geregeld in de regeling voertuigen.

De stootbalk zit er wel op maar mag net achter de achteras zitten en dan mag de lading (de container) nog 5 meter achter het hart van de achteras uitsteken met gebruik van het markeringsbord, dus Scaniafan heeft gelijk.

Maar ik vraag me wel af welke idioot dit type HA voertuig bij deze containers heeft besteld, waarom niet een type zoals de nieuwe brandweer HA voertuigen welke voldoende laadlengte hebben voor dit type container.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #6 Gepost op: 17 april 2012, 21:42:29
Het uitsteken zeg ik ook niks over, maar wel over het stootbalkgebeuren. Volgens mij laat het geciteerde artikel uit de Regeling Voertuigen toch weinig 'voor interpretatie vatbare passages' over. Lees lid 3.

(En mocht het voertuig van <31 dec 2004 zijn lid 4):
Citaat van: Artikel 5.3.49 Regeling Voertuigen
4.    Indien de bedrijfsauto in gebruik is genomen na 30 juni 1967 doch voor 1 januari 2005 mag de stootbalk niet meer dan 0,60 m voor het achterste punt van het voertuig zijn gelegen. Hierbij worden voertuigdelen boven 2,00 m gemeten vanaf het wegdek buiten beschouwing gelaten.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #7 Gepost op: 17 april 2012, 21:48:00
Nee :)

Die uitschuifbare bumper is alleen om te voorkomen dat de lading met een markeringsbord gemarkeerd moet worden. De haakarmbak is tenslotte lading ;)

Dan is het ook nog eens een keer beperkt tot maximaal 1.5m achter de laadruimte. Dit geld ook voor ondeelbare lading.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #8 Gepost op: 17 april 2012, 21:55:55
Ik heb het van een chauffeur, gevraagd nadat ik iemand bekeurd heb zien worden op de vooravond van truckstar festival.. Rijd zelf met zelfde maat containers..

De afstand incl. stootbalk werd met meetlint gemeten door de Drentse motoragent, bon werd geschreven + container moest afgezet worden en werd later opgehaald met een andere vrachtwagen.. Waarvan ik het vermoeden van had dat het nog niet klopte, maar daar kan ik niet over oordelen..


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #9 Gepost op: 17 april 2012, 23:32:19
Wat ik me afvraag is idd de lengte van de container maar ook het volle gewicht ervan.
Enkel achterasje, kraan achter de cabine die laadvermogen vreet..

Zoals deze containers op dit soort wagens staan rijdt zeer zeker niet lekker hoor !
Het lijkt wel of de helft op het chassis staat en de helft aan de achterkant uitsteekt.
Ik denk zelfs dat de kraan nu als contragewicht dient....  :|

Ik werk zelf dagelijks met 40m3 containers en klap altijd de bumper uit.
Door mijn lange chassis (ivm kraan) past dat precies binnen de bumper.
We noemen het 40m3's maar zijn dat niet,
eigenlijk is het 35m3.
Ik heb 1 klant die een echte 40m3 heeft en die steekt net buiten mijn uitgeklapte bumper.
En dan heb ik al een verlengd chassis met mijn huidige wagen !
Overigens hetzelfde chassis als de Volvo FM HW's die in Vlaardingen en Schiedam rijden,
heb ernaast gestaan en na meten precies even lang.

Maar zo denk ik ook over de Volvo FE HA's van de brandweer..
Mijns inziens zijn die ook veel te licht gebouwd en te kort voor zulke containers.
Groetjes, Marco