Haakarmvoertuig, geladen met een haakarmbak: Stootbalk verplicht?

Auteur Topic: Haakarmvoertuig, geladen met een haakarmbak: Stootbalk verplicht?  (gelezen 10174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #10 Gepost op: 18 april 2012, 10:02:07
Als je uit gaat van de gemiddelde vooras van 10 ton, en dan de max achter as van 15ton heb je een nuttig TTM van 25Ton.
Een gemiddeld voertuig weegt dan van zich zelf al 10 ton zonder kraan waarvan de gewichtsverdeling 65/35 is. Met een kraan erbij zal deze ongeveer 70/30 zijn. Dan wil je dus de lading zoveel mogelijk achterop hebben om de aslast van de vooras niet te overschrijden.
Dat dit niet lekker rijd is logisch, je word door dat de lading vaak hoog en zwaar is achterover getrokken in de bocht. Dit komt mede door de zelfnivolerende luchtvering op de achteras. Deze vering is enorm goed op het rechte stuk, maar in bochtenwerk is het zeker uitkijken.
Verder naar voren toe wil je de skip ook niet hebben want dat beinvloed de remkracht van de achteras nadelig en belast de remmen op de vooras onevenredig waardoor je "door de rem heen" kunt gaan.

Voor de mensen die zich dan nu afvragen waarom zo weinig haakarm auto's een verlengde bumper hebben. Omdat deze auto's over het algemeen met een aanhanger rijden.

De haakarmcontainer is lading, dit wil ik bediscuseren.
De wetgever heeft namelijk voor containers bepaald dat zij behoren tot de laadruimte. Hiermee heeft ze ook gelijk bepaald dat de normale voertuiginrichtingseisen gelden. Wat bedoel ik hiermee? In het container transport werden voor "highcubes" vaak semi-diepladers gebruikt, met de invoering van deze regels is dat technisch niet meer mogelijk want incl. laadruimte is er een max. lengte per voertuigsoort. Voor deze "highcubes" is nu dus een verlaagd chassis ontwikkeld waardoor ze weer binnen de afmetingen blijven, bij het gebruik van een semi is dit dus niet mogelijk. Met het gebruik van een semi hiervoor ben je of te lang of te hoog( ja er zijn ook volume semi's daar is het wel weer mee mogelijk).

Uitzonderingen hierop zijn wel gemaakt voor de hulpdiensten en voor speciaal ingerichte containers die anders worden gebruikt dan voor het vervoer van ladingen voor derden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #11 Gepost op: 18 april 2012, 11:28:11
Waar haal je dat vandaan? De verplichting voor een stootbalk is gewoon geregeld in de regeling voertuigen.

Klopt helemaal. Maar lees eens goed... De Regeling Voertuigen spreekt over het voertuig. Een haakarmbak is geen onderdeel van het voertuig, maar lading...

Citaat
1.    Bedrijfsauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten aan de achterzijde op deugdelijke wijze zijn voorzien van een stootbalk, indien de afstand van de onderzijde van het voertuig tot het wegdek, gemeten over de volle breedte onder de achterzijde van het onderstel of onder de hoofddelen van het koetswerk op een afstand van meer dan 1,00 m achter het hart van de achterste as, meer bedraagt dan 0,70 m dan wel meer bedraagt dan 0,55 m indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen.

De haakarmcontainer is lading, dit wil ik bediscuseren.
De wetgever heeft namelijk voor containers bepaald dat zij behoren tot de laadruimte. Hiermee heeft ze ook gelijk bepaald dat de normale voertuiginrichtingseisen gelden. Wat bedoel ik hiermee? In het container transport werden voor "highcubes" vaak semi-diepladers gebruikt, met de invoering van deze regels is dat technisch niet meer mogelijk want incl. laadruimte is er een max. lengte per voertuigsoort. Voor deze "highcubes" is nu dus een verlaagd chassis ontwikkeld waardoor ze weer binnen de afmetingen blijven, bij het gebruik van een semi is dit dus niet mogelijk. Met het gebruik van een semi hiervoor ben je of te lang of te hoog( ja er zijn ook volume semi's daar is het wel weer mee mogelijk).

Uitzonderingen hierop zijn wel gemaakt voor de hulpdiensten en voor speciaal ingerichte containers die anders worden gebruikt dan voor het vervoer van ladingen voor derden.

Geef daar eens de wettekst van aub? Regeling voertuigen zegt namelijk dit over "lading"

Citaat
lading: alle personen, dieren, goederen, lastdragers, alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen en voertuiguitrustingen, het reservewiel alsmede verwisselbare uitrustingsstukken daaronder niet begrepen;

Aangezien een haakarmbak zonder gereedschap van het voertuig is los te nemen. Een zeecontainer daar in tegen is niet zonder gereedschap (lees: kraan / heftruck) van het voertuig los te nemen.

Je kan een haakarmbak ook nog als lastdrager aanmerken. Maar over "lastdrager" zegt de Regeling Voertuigen:

Citaat
lastdrager: afneembare of uitschuifbare constructie die is bestemd voor het vervoer van goederen, met inbegrip van hulpmiddelen en die:

a. aan de bumper, op de trekhaak of op het dak van een personenauto, bedrijfsauto, of driewielig motorrijtuig is aangebracht , dan wel is geïntegreerd in de achterzijde van het voertuig;

b. aan de achterzijde, op de trekdriehoek of trekboom van een (middenas) aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg is aangebracht, of

c. uitsluitend voor het vervoer van glas, plaatmateriaal of soortgelijke goederen aan één of beide zijkanten van een bedrijfsauto of aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg is aangebracht;

Dan zou een haakarmbak onder lid a vallen, als je het chassis als dak van de bedrijfsauto gaat aanmerken... :-X


Je kan het als "verwisselbaar uitrustingsstuk" zien volgens de definitie van de RV:

Citaat
verwisselbaar uitrustingsstuk: inrichting die is ontworpen om door een voertuig te worden gedragen of aan een voertuig te worden gekoppeld en waarmee aan het voertuig een extra functie wordt gegeven;

Echter komt de definitie "verwisselbaar uitrustingsstuk maar 2 keer voor in de RV (uitgezonderd artikel 1.1) en dat is in bijlage VIII, waar er in artikel 131 en 133 wordt beschreven hoe de lengte-en breedtemarkering geplaatst moet worden bij lading en / of een verwisselbaar uitrustingsstuk.


Ook kan je de definitie van "verwisselbaar uitrustingsstuk" in twijfel trekken, want word er een extra functie aan het voertuig toegevoegd? Bij sommige haakarmunits wel naar mijn mening:

Het voertuig heeft als functie "het vervoeren van lading"

Een pomp of aggegraat geeft het voertuig een extra functie. Een bak zoals het NFI gebruikt, om lading te vervoeren, geeft geen "extra functie" t.o.v. de basisfunctie van het voertuig
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #12 Gepost op: 18 april 2012, 11:54:33
Geef daar eens de wettekst van aub? Regeling voertuigen zegt namelijk dit over "lading"

E.E.C. Directive 96/53 geeft de normeringen weer voor vervoer over de weg. Er wordt geen onderscheid gemaakt in het verschil van containers hierin.

Klopt helemaal. Maar lees eens goed... De Regeling Voertuigen spreekt over het voertuig. Een haakarmbak is geen onderdeel van het voertuig, maar lading...

Kun/mag je zonder die laadbak/vloer ook lading vervoeren? Nee, dus is het laadruimte die moet voldoen aan de eisen van de voertuiginrichting.

Aangezien een haakarmbak zonder gereedschap van het voertuig is los te nemen. Een zeecontainer daar in tegen is niet zonder gereedschap (lees: kraan / heftruck) van het voertuig los te nemen.

Hier ga jij uit dat het gereedschap voor laden en lossen los van het voertuig te benoemen moet zijn. Echter hier is de haakarmconstructie op het voertuig gemonteerd gereedschap net als een laadklep en een laadkraan.

Je kan het als "verwisselbaar uitrustingsstuk" zien volgens de definitie van de RV:

Nee, dat zou deze voertuigen allemaal gelijk  doen vallen onder 561/2006 en zouden ze allemaal gelijk uitgezonderd zijn van tachoplicht. Echter staat er bij elke uitzondering een regeltje: "Waarbij het voervoer een ondersgeschikte taak heeft".
Zo gauw je goederen "vervoert" vanwege de goederen en niet de dienst die ermee wordt gedaan valt het dus niet onder deze regeling.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #13 Gepost op: 18 april 2012, 13:50:23
E.E.C. Directive 96/53 geeft de normeringen weer voor vervoer over de weg. Er wordt geen onderscheid gemaakt in het verschil van containers hierin.

Je doelt op bijlage 1, 1.4?

Citaat
De afneembare bovenbouw en gestandaardiseerde laadstructuren, zoals containers, zijn in de in de 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 1.8 en 4.4 genoemde afmetingen begrepen

1.1 gaat over de maximale lengte
1.2 over maximale breedte
1.3 over de maximale hoogte
1.6 over de maximale afstand hart koppeling > achterzijde aanhanger
1.7/ 1.8 over de maximale lengte van de laadruimte
4.4 over de maximale afstand tussen de kingpin en de voorzijde van een oplegger.

Met andere woorden: er staat niet dat de haakarmbak als voertuigonderdeel gezien moet worden.

Dat is de kern van de hele vraag. Is een haakarmbak / zeecontainer een voertuigonderdeel.

Als ergens letterlijk staat "een afneembare bovenbouw moet gezien worden als vast onderdeel van een voertuig" of iets in die richting, dan praat je over een voertuigonderdeel. In de regeling die jij aanhaalt wordt specifiek gezegd dat de afneembare bovenbouw meegenomen moet worden in de lengte / breedte / hoogte van een voertuig, wat inderdaad is gedaan vanwege het vervoer van de highcube zeecontainers.

Als de container voor de wet al onderdeel van het voertuig is, hoeft die hele specificatie niet. Verder moeten nieuwe zeecontainers / haakarmbakken niet voorzien zijn van reflecterende contourmarkering, wat voor nieuwe voertuigen wel zo is ;)

Kun/mag je zonder die laadbak/vloer ook lading vervoeren? Nee, dus is het laadruimte die moet voldoen aan de eisen van de voertuiginrichting.

Er zijn haakarmvoertuigen waar dit kan en mag. Bij mijn vorige werk hadden we een paar voertuigen waar om het haakarmsysteem heen een vlakke laadvloer was gemaakt. Mocht gewoon spul mee vervoerd worden wat erop kon.

Hier ga jij uit dat het gereedschap voor laden en lossen los van het voertuig te benoemen moet zijn. Echter hier is de haakarmconstructie op het voertuig gemonteerd gereedschap net als een laadklep en een laadkraan.

Dan zou het brood en alles wat ik in m'n bijbaantje naar Appie Heijn heb gebracht niet onder lading vallen. Ik had nou eenmaal een laadklep om de spullen te lossen. De vraag is dus, wat is de definitie van gereedschap zoals de RV het gebruikt.

Nee, dat zou deze voertuigen allemaal gelijk  doen vallen onder 561/2006 en zouden ze allemaal gelijk uitgezonderd zijn van tachoplicht. Echter staat er bij elke uitzondering een regeltje: "Waarbij het voervoer een ondersgeschikte taak heeft".
Zo gauw je goederen "vervoert" vanwege de goederen en niet de dienst die ermee wordt gedaan valt het dus niet onder deze regeling.

Jij doelt op artikel 3 lid C van de rij- / rusttijdenregeling? Ik snap even de link tussen een verwisselbaar uitrustingsstuk en de rij- / rusttijdenregeling niet?

Citaat
voertuigen van, of zonder bestuurder gehuurd door, de strijdkrachten, civiele bescherming, brandweer en korpsen voor de handhaving van de openbare orde voorzover het vervoer plaatsvindt in het kader van de taak waarmee deze organen zijn belast en onder hun controle valt;

Wat ik wil aangeven is dus dat er heel veel ruimte is voor verschillende interpretatie van de wetteksten.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 18 april 2012, 17:57:38
Je doelt op bijlage 1, 1.4?

1.1 gaat over de maximale lengte
1.2 over maximale breedte
1.3 over de maximale hoogte
1.6 over de maximale afstand hart koppeling > achterzijde aanhanger
1.7/ 1.8 over de maximale lengte van de laadruimte
4.4 over de maximale afstand tussen de kingpin en de voorzijde van een oplegger.

Met andere woorden: er staat niet dat de haakarmbak als voertuigonderdeel gezien moet worden.

Dat is de kern van de hele vraag. Is een haakarmbak / zeecontainer een voertuigonderdeel.

Als ergens letterlijk staat "een afneembare bovenbouw moet gezien worden als vast onderdeel van een voertuig" of iets in die richting, dan praat je over een voertuigonderdeel. In de regeling die jij aanhaalt wordt specifiek gezegd dat de afneembare bovenbouw meegenomen moet worden in de lengte / breedte / hoogte van een voertuig, wat inderdaad is gedaan vanwege het vervoer van de highcube zeecontainers.

Niet alleen voor zeecontainers, echter voor alle containers die niet specifiek zijn ingericht voor een bepaalde taak. Of iemand moet mij kunnen laten lezen dat het specifiek is voor zeecontainers?

Als de container voor de wet al onderdeel van het voertuig is, hoeft die hele specificatie niet. Verder moeten nieuwe zeecontainers / haakarmbakken niet voorzien zijn van reflecterende contourmarkering, wat voor nieuwe voertuigen wel zo is ;)

Er staat niet dat een container onderdeel is van het voertuig, maar dat hij wel moet vallen binnen de context van het voertuig qua afmetingen.

Er zijn haakarmvoertuigen waar dit kan en mag. Bij mijn vorige werk hadden we een paar voertuigen waar om het haakarmsysteem heen een vlakke laadvloer was gemaakt. Mocht gewoon spul mee vervoerd worden wat erop kon.

Waar jij het over hebt zijn voertuigen die ook voor andere doeleinden zijn aangepast, maar een puur haakarmvoertuig mag geen andere lading mee worden vervoert dan die in/op de skip.

Dan zou het brood en alles wat ik in m'n bijbaantje naar Appie Heijn heb gebracht niet onder lading vallen. Ik had nou eenmaal een laadklep om de spullen te lossen. De vraag is dus, wat is de definitie van gereedschap zoals de RV het gebruikt.

Dat heb jij mij nergens horen zeggen, wat je wel hebt kunnen lezen is dat het een voertuiggemonteerd gereedschap is om lading in/op een voertuig te krijgen. Zo staat het ook omschreven in het boekje van VEJO voor het behalen van de code95. Echter met alleen een haakarm krijg jij de goederen niet op je voertuig, daar is een laadbak/vloer bij nodig.

Jij doelt op artikel 3 lid C van de rij- / rusttijdenregeling? Ik snap even de link tussen een verwisselbaar uitrustingsstuk en de rij- / rusttijdenregeling niet?

Nee, ik heb het over "uitzonderingen EG verordening 561/2006".  Specifiek over de uitgezonderde voertuigen.

Enige plaats waar ik kan vinden waar ook duidelijk wordt gezegd dat een skip geen lading is maar een meeneembare bovenbouw is het VEJO boekje. Ik ga van de week nog wel eens verder op zoek. Maar ik neem aan dat het CCV een tekst in een theorieboekje niet goedkeurt als hij niet is gestaaft aan de huidige wetteksten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #15 Gepost op: 19 april 2012, 10:10:49
Niet alleen voor zeecontainers, echter voor alle containers die niet specifiek zijn ingericht voor een bepaalde taak. Of iemand moet mij kunnen laten lezen dat het specifiek is voor zeecontainers?

Dit was het voorbeeld wat jij aanhaalde, en dit is de grond waarvoor deze regeling toegepast is (containers moeten binnen de toegestande voertuigafmetingen vallen). Ik ben het helemaal met je eens dat dit voor alle containers geldt.

Er staat niet dat een container onderdeel is van het voertuig, maar dat hij wel moet vallen binnen de context van het voertuig qua afmetingen.

Juist, en dat is waar het scheef loopt in de wetgeving. De container is geen onderdeel van het voertuig, maar moet uitsluitend binnen de maten van het voertuig vallen. Verder heeft een container dus niets met het voertuig te maken. Daardoor kan de oversteek van de container dus niet gezien worden als achterste punt van het voertuig zoals bedoeld in onderstaande tekst:

Citaat
1.    Bedrijfsauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten aan de achterzijde op deugdelijke wijze zijn voorzien van een stootbalk, indien de afstand van de onderzijde van het voertuig tot het wegdek, gemeten over de volle breedte onder de achterzijde van het onderstel of onder de hoofddelen van het koetswerk op een afstand van meer dan 1,00 m achter het hart van de achterste as, meer bedraagt dan 0,70 m dan wel meer bedraagt dan 0,55 m indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Deze verplichting geldt niet voor vuilniswagens met een laadmogelijkheid aan de achterzijde, trekkers en asfaltkippers.

2.    De afstand van de onderzijde van de stootbalk tot het wegdek mag voor bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 30 juni 1967 doch vóór 1 januari 1998, niet meer bedragen dan 0,70 m en voor bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 1997, niet meer bedragen dan 0,55 m.

3.    Indien de bedrijfsauto in gebruik is genomen na 31 december 2004 mag de stootbalk niet meer dan 0,45 m voor het achterste punt van het voertuig zijn gelegen. Hierbij worden voertuigdelen boven 2,00 m gemeten vanaf het wegdek buiten beschouwing gelaten. In afwijking hiervan geldt voor bedrijfsauto’s, ingericht als betonmolen of betonpomp, dat de stootbalk niet meer dan 0,60 m voor het achterste punt van het voertuig mag zijn gelegen.

Ik snap hoe jij de tekst leest: "De container mag niet buiten de maximale maten van het voertuig vallen, dus is de achterzijde van de container de achterzijde van het voertuig".

Ik lees de wetteksten echter als "De container mag niet hoger, breder of langer zijn dan de toegestane maten, maar omdat er niet gespecificeerd staat dat de container onderdeel van het voertuig is, geldt de achterzijde van de container dus niet als achterste zijde van het voertuig"

Waar jij het over hebt zijn voertuigen die ook voor andere doeleinden zijn aangepast, maar een puur haakarmvoertuig mag geen andere lading mee worden vervoert dan die in/op de skip.

Ook hier: geef de wettekst eens waar dit gesteld wordt :) En geef ook eens aan hoe een haakarmvoertuig als zodanig geregistreerd is? ;)

Dat heb jij mij nergens horen zeggen, wat je wel hebt kunnen lezen is dat het een voertuiggemonteerd gereedschap is om lading in/op een voertuig te krijgen. Zo staat het ook omschreven in het boekje van VEJO voor het behalen van de code95. Echter met alleen een haakarm krijg jij de goederen niet op je voertuig, daar is een laadbak/vloer bij nodig.

Nee, dat heb ik in m'n vorige post al weerlegd. Je kan ook goederen laden zonder laadbak / -vloer o.i.d. En dit is gewoon toegestaan zolang de wet het niet verbied ;)

Nee, ik heb het over "uitzonderingen EG verordening 561/2006".  Specifiek over de uitgezonderde voertuigen.

Dan nog moet je mij eens uitleggen wat de uitzondering op de rij- / rusttijdenregeling voor hulpverleningsvoertuigen te maken heeft met een uitzondering op een (niet bestaande) regel dat een haakarmbak gezien moet worden als voertuigonderdeel betreffende de artikelen welke de montage van een stootbalk verplicht maken.

Enige plaats waar ik kan vinden waar ook duidelijk wordt gezegd dat een skip geen lading is maar een meeneembare bovenbouw is het VEJO boekje. Ik ga van de week nog wel eens verder op zoek. Maar ik neem aan dat het CCV een tekst in een theorieboekje niet goedkeurt als hij niet is gestaaft aan de huidige wetteksten.

Mwah, 99% van de rijinstructeurs leert dat je 300 meter voor de uitvoegstrook richting aan moet geven en dit moet blijven doen tot bij het puntstuk als je de snelweg wil verlaten. Dit staat echter nergens in de wet. Zelfde als richting aangeven naar links als je op een rotonde blijft. Ook nergens in de wet geregeld.

En ik kan nergens in de wet de definitie van een meeneembare bovenbouw vinden.


Verder blijf ik het "apart" vinden dat er verschillende wetteksten zijn waar specifiek vermeld wordt hoe de wet gelezen moet worden in geval van bedrijfsauto's bestemd voor het vervoer van wissellaadbakken. Er wordt nergens gerept over wat gedaan moet worden als er een wissellaadbak op het voertuig staat.

Zie onder andere RV Artikel 5.3.49 lid 5

Citaat
5. De stootbalk van bedrijfsauto’s mag niet breder zijn noch aan weerszijden meer dan 0,10 m smaller zijn dan:
 
a. het voertuig op de plaats waar de stootbalk is aangebracht, dan wel
 
b. de breedte van de breedste achteras, met inbegrip van de wielen waarbij de bolling van de banden boven het wegdek buiten beschouwing wordt gelaten. Voor bedrijfsauto’s die zijn bestemd voor het vervoer van wissellaadbakken geldt in plaats van de vermelde maat van 0,10 m een maat van 0,20 m.

De "wissellaadbak" is ook geen begrip in de definitielijst van het RV. Wel de "gestandaardiseerde laadstructuur":

Citaat
gestandaardiseerde laadstructuur: zonder gebruik van gereedschap van een voertuig afneembare laadbak als bedoeld in ISO 668:1995 die uitsluitend is ingericht voor het vervoer van goederen, niet zijnde een lastdrager of een tot het voertuig behorende uitrusting;

waarbij de ISO 668:1995 (te koop voor € 50,-) dit omvat:

Citaat
Classifies series 1 freight containers based on external dimensions and specifies the assoziated ratings and, where appropriate, the minimum internal and door opening dimensions for certain types of containers.

Waarbij de ISO norm praat over 40', 30', 20', 10', 6 2/3'en 5', wat weer slaat op de zeecontainer en niet op een wissellaadbak ;)


Verder zegt het feitenboekje 2012, onder het kopje Lengte deelbaar; uitstekende lading achterzijde vanaf pagina A152 (176 in deze PDF:

Citaat
de uitsteek van de afneembare bovenbouw/ gestandaardiseerde laadstructuur achter hart achterste as
meer dan 0,5 x de lengte van het voertuig bedraagt en/of meer dan 5 m bedraagt of bij een oplegger deze
uitsteek achter hart achterste as meer bedraagt dan 0,5 x de afstand hart koppeling tot achterzijde en/of
meer dan 5 m bedraagt

m P 123 a - t/m 0,25 m
m P 123 b - van meer dan 0,25 m en t/m 0,50 m
* P 123 c - van meer dan 0,50 en t/m 0,75 m
* P 123 d - van meer dan 0,75 m en t/m 1,00 m
* P 123 e - van meer dan 1,00 m

Citaat
de lading meer dan 1 m achter het voertuig en/of meer dan 5 m achter het hart van de achterste as van het
voertuig uitsteekt en/of de vereiste stootbalk, voor het na 01-01-1996 in gebruik genomen voertuig, meer
dan 0,60 m van de uiterste achterzijde is aangebracht, terwijl de afstand van de lading tot het wegdek meer
bedraagt dan 0,55 m (stootbalk uitsluitend cat. 12, particulier gebruik), een overschrijding

m P 121 j - t/m 0,75 m
m P 121 k - van meer dan 0,75 m

Dus, de afneembare bovenbouw valt volgens het feitenboekje onder de regels van uitstekende lading, echter zegt het tweede deel dat er een vereiste stootbalk moet zijn voor een voertuig na 1-1-1996 in gebruik genomen. Vervoglens wordt er gerept over "stookbalk uitsluitend cat 12, particulier gebruik". Cat 12 is in het feitenboekje:

Citaat
aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer
dan 750 kg achter personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en
driewielige motorrijtuigen en afsleepassen;

Het wordt er allemaal niet duidelijker op.

Ik blijf van mening dat er nergens in de wet staat dat de wissellaadbak, of hoe je het ook wil noemen, de achterzijde van het voertuig bepaald. Dus dat je over lading praat, met de bijbehorende toegestane oversteken zonder enige noodzaak tot een stootbalk, maar wel met mogelijke gevolgen voor markeringsborden etc.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #16 Gepost op: 29 april 2012, 22:28:47
Zat ik toch vanavond naar overtreders te kijken en krijgt daar een containerchauffeur met een haakarm een boete voor......

Het niet op de juiste plaats hebben van een onderrijdbescherming.

Ik ga nog kijken naar uitzending gemist om te horen op welke grond maar ik maakte eruit op dat het een "meeneembare" laadruimte is en diendt binnen de afmetingen van het voertuig te blijven.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #17 Gepost op: 7 mei 2012, 14:35:32
Ik ben ook benieuwd naar de grond waarop er een boete is gegeven. De enige relevante stukken van het feitenboekje 2012 had ik al neergezet... Of ik moet iets over het hoofd gezien hebben.

Wat ik al zei: ik ben de weg "kwijt" over wat er wel mag en wat er niet mag...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #18 Gepost op: 7 mei 2012, 16:46:15
Zat ik toch vanavond naar overtreders te kijken en krijgt daar een containerchauffeur met een haakarm een boete voor......

Het niet op de juiste plaats hebben van een onderrijdbescherming.

Ik ga nog kijken naar uitzending gemist om te horen op welke grond maar ik maakte eruit op dat het een "meeneembare" laadruimte is en diendt binnen de afmetingen van het voertuig te blijven.

Klopt,
daar krijg je een abbo op het CJIB voor.
Een collega van mij heeft zo'n lidmaatschap ook al gehad.
Ik zal (als ik het niet vergeet) morgen even foto's maken van mijn wagen met een 40m3 erop.
Groetjes, Marco