Protocol sport evenement.

Auteur Topic: Protocol sport evenement.  (gelezen 4494 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Redcrosser

• Forum gebruiker
Gepost op: 19 april 2012, 19:54:21
Wij (Als afdeling) zijn bezig met de herhalings lessen van sportongevallen. Aan ons werd door onze kader-instructeur gevraagd om de protocollen van een sportbond. (Voetbal bond, basketbal Bond enz..) En om deze toe te passen op de evenementen.

Heeft de afdeling waar jij werkzaam bent hier ervaring mee? Zoja, hoe passen jullie dit toe? :)

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2012, 08:37:34
En welke protocollen bedoel jij hiermee?

Wat doe je als EHBO'er anders bij sportevenementen dan bij normale "reguliere" EHBO diensten? Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat de kaderlid een les aanpast en wellicht specifieker op letsels  ingaat die met deze evenement meer voorkomen. Wat wij zelf doen bij de marathon is de lesavond ervoor de meest voorkomende letsels bespreken en wordt er meestal een kleine lezing gegeven door de sportmasseurs of service medical, waarmee we samenwerken.
Ik hoop dat je hieraan iets hebt, maar gelukkig zijn we met vele op het forum en kunnen andere dit aanvullen.  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 19:51:08
Ik denk dat dit onderwerp breder is dan alleen het Rode Kruis

Diverse sportbonden en sport-organisaties hebben specifieke eerste hulp richtlijnen, rond hoe om te gaan met incidenten, en ook welke behandeling er gestart moet worden, of welke reddings en medische hulpmiddelen er minimaal aanwezig moeten zijn.

De bekendste richtlijnen zijn KNMV Sport medische richtlijnen, KNAF medische richtlijnen (autosport), maar ook voor diverse olympische disciplines en voetbal, en vechtsporten, wandelsporten, schaatssport zijn er specifieke richtlijnen.. zowel medische als incidentmanagement technisch gezien.

Voor elke evenement zou een evenementen organisator een risico-analyse moeten maken, en kijken wat een adequate response is, en welke middelen er nodig zijn.   Elke eerste hulp dienstverlener moet hun dienstverlening daar op aanpassen..

Het zou aardig zijn om dat per sport-activiteit eens nader bekijken.
1. Taak /Risico analyse voor hulpverleners  (Wat zijn de consequenties voor de Persoonlijke beschermings middelenvan hulpverleners)
2. Incident management maatregelen voor een snelle en veilige response  (Niet alleen ongevallen en acute zieken, maar ook brand, ontruiming en geweld)
3. Medische Hulpmiddelen minimaal aanwezig
4. Medische kennis niveau minimaal aanwezig.

3.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 28 april 2012, 20:37:33
Ik denk dat dit onderwerp breder is dan alleen het Rode Kruis

Diverse sportbonden en sport-organisaties hebben specifieke eerste hulp richtlijnen, rond hoe om te gaan met incidenten, en ook welke behandeling er gestart moet worden, of welke reddings en medische hulpmiddelen er minimaal aanwezig moeten zijn.

De bekendste richtlijnen zijn KNMV Sport medische richtlijnen, KNAF medische richtlijnen (autosport), maar ook voor diverse olympische disciplines en voetbal, en vechtsporten, wandelsporten, schaatssport zijn er specifieke richtlijnen.. zowel medische als incidentmanagement technisch gezien.

Voor elke evenement zou een evenementen organisator een risico-analyse moeten maken, en kijken wat een adequate response is, en welke middelen er nodig zijn.   Elke eerste hulp dienstverlener moet hun dienstverlening daar op aanpassen..

Het zou aardig zijn om dat per sport-activiteit eens nader bekijken.
1. Taak /Risico analyse voor hulpverleners  (Wat zijn de consequenties voor de Persoonlijke beschermings middelenvan hulpverleners)
2. Incident management maatregelen voor een snelle en veilige response  (Niet alleen ongevallen en acute zieken, maar ook brand, ontruiming en geweld)
3. Medische Hulpmiddelen minimaal aanwezig
4. Medische kennis niveau minimaal aanwezig.

Worden de richtlijnen bij een evenement niet in een vergunning bepaald door de gemeente waar zo'n evenement wordt gehouden (bureau GHOR?), of is dit in samenspraak?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2012, 13:03:04
Wat ik bedoel is; De protocollen van de bonden. Stel; Je zit bij een voetbalwedstrijd, dan weet ik wat ik moet doen. Maar hoe is dit geregeld bij een basketbalwedstrijd, turnen, etc..

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 29 april 2012, 17:01:02
Je maakt nog steeds niet duidelijk wat voor soort protocollen je bedoelt.
Arts  www.alphalog.nl

Redcrosser

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2012, 18:06:12
Je maakt nog steeds niet duidelijk wat voor soort protocollen je bedoelt.

Dan geef ik het op.  98uiye

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 30 april 2012, 09:46:26
Worden de richtlijnen bij een evenement niet in een vergunning bepaald door de gemeente waar zo'n evenement wordt gehouden (bureau GHOR?), of is dit in samenspraak?

dat hangt af hoe groot het evenement is, maar meestal dus niet, en zijn de richtlijnen van de sportbond voldoende...

@jacobw de meeste ehbo en rode kruis verenigingen kennen slchts de basis ehbo boekjes, eventueel aangevuld met sportletsels..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2012, 09:32:31
Wat ik bedoel is; De protocollen van de bonden. Stel; Je zit bij een voetbalwedstrijd, dan weet ik wat ik moet doen. Maar hoe is dit geregeld bij een basketbalwedstrijd, turnen, etc..

Bijna alle sporten hebben iemand die leiding heeft.
De scheidsrechter, hanteert daarbij de spelregels  
De protocollen bij sport dus zijn de spelregels.

Als er incident ontstaat, er vallen slachtoffers,dan wordt het spel zonodig stilgelegd.
Pas als de scheidsrechter toestemming geeft mogen de EHBO-ers het veld opgaan.

wat je eigenlijk wilt weten welke risico's voor kunnen komen
daarvoor moet je weten hoe het er in die bepaalde sport aan toe gaat.
De gemiddelde pijngrens ligt beduidend lager dan de pijngrens van een motorcrosser

Wat leer je hier uit .......

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2012, 09:36:16
Bijna alle sporten hebben iemand die leiding heeft.
De scheidsrechter, hanteert daarbij de spelregels  
De protocollen bij sport dus zijn de spelregels.

Als er incident ontstaat, er vallen slachtoffers,dan wordt het spel zonodig stilgelegd.
Pas als de scheidsrechter toestemming geeft mogen de EHBO-ers het veld opgaan.

wat je eigenlijk wilt weten is welke risico's voor kunnen komen
daarvoor moet je weten hoe het er in die bepaalde sport aan toe gaat.
De gemiddelde pijngrens van een dammer ligt beduidend lager dan de pijngrens van een motorcrosser

Wat leer je hier uit .......
Dat is voor ieder anders