GRIP 2 TIS 3.3 - 1 dode, 190 gewonden na treinbotsing Spaardammerstraat - Amsterdam 21-04-2012

Auteur Topic: GRIP 2 TIS 3.3 - 1 dode, 190 gewonden na treinbotsing Spaardammerstraat - Amsterdam 21-04-2012  (gelezen 113917 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
21-04-2012 GRIP 2 TIS 3.3 treinbotsing Spaardammerstraat Amsterdam circa 136 gewonden
21-04-2012 GRIP 2 TIS 3.3 treinbotsing Spaardammerstraat Amsterdam circa 136 gewonden

Hulde aan alle hulpverleners m.b.t. dit ongeval! Knap werk neergezet zoals ik het zag vandaag!! O0

Ten slot nog 1 vraag: op 3:00 zie je een hele stoet met opvallende en onopvallende politie wagens en/of KMAR aankomen, ik gok dat het er zo 15 a 20 waren? Waarvoor diende deze voertuigen, en gebeurt het vaker dat het zo grote stoet is? 98uiye 98uiye
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Is het zo dat van iedere passagier N.A.W. gegevens worden opgeschreven, vroeg ik mij zo af voor bijvoorbeeld getuigenverklaringen, schadeclaims etc.?
Behandelen heeft natuurlijk prioriteit. De gegevens worden uiteindelijk vaak wel opgenomen, maar er ontstaan verschillende lijsten. Ik weet niet of van alle passagiers namen opgenomen zijn hier.

Het verbaast mij wel enigzins dat er zoveel t3 bij het gewondennest te vinden zijn, zeker aangezien er een t3 locatie zou zijn ingericht in een verpleegtehuis volgens de nieuwsberichten?!
Dat is misschien een les van het incident met Turkish Airlines, daar bleken veel T3-slachtoffers toch ernstigere verwondingen te hebben en moesten ze weer vanuit de opvang naar het ziekenhuis. Als de situatie het toelaat dan proberen ze denk ik zo veel mogelijk T3's in het gewondennest te behandelen. Het kan ook zijn dat de T3's bij het nest naar het ziekenhuis moeten voor "klein onderhoud" en dat ze eerst de ernstigere gevallen behandelen.


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Tankautospuit Amsterdam
AST
ASH
ASN
ASV1
ASD
ASD
ASW
ASY
ASV2
ASLN
DRM
DVD
Tankautospuit Kennemerland
TS 747 Halfweg
TS 741 Haarlem-oost
TS 346 Badhoevedorp

Redvoertuigen Amsterdam
HVT
ALH
ALN
ALD
Redvoertuigen Kennemerland
HV 570 Hoofddorp

Dienstvoertuigen Amsterdam
OVDN
HOVD1
HOVD2
OVDZ
SLB
HSB
VVD
ACPK
OIO
Dienstvoertuigen Kennemerland
OvD-Z 597
HOvD 190
PCC 599
PC-RAC 195
PVL 197
PC-RAC 195
PVL 197

Haakarmbakken Amsterdam
COH
GHOR Logistiek
Verlichtingcontainer

Ambulance Amsterdam
13-103
13-194
13-104
13-175
13-121
13-163
13-171
13-106
13-101
13-189
13-190
13-194
13-341
13-812
13-813
13-832 SIGMATEAM
13-828 AMBUTEAM

Ambulance Gooi en Vechtstreek
14-185
14-189
14-186
14-181
14-182

Ambulance Utrecht
09-122
09-121
09-132
09-135
09-148
09-114

Ambulance Noordholland-noord
10-111
10-187
10-186
10-181
10-190

Ambulance Kennemerland
12-156
12-146
12-157

Ambulance Hollands midden
16-124
16-127

Ambulance Flevoland
25-111

Traumaheli
Traumaheli Lifeliner 1
Traumaheli Lifeliner 2


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
OP treinmagazine is een filmpje te vinden van een treinreis van Haarlem naar Maastricht.

Heb je een link naar het filmpje ??


hansvdk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
    • Over rampen en rampenbestrijding
Het ongeval gebeurde op de wisselstraat tussen het baanvak Amsterdam Sloterdijk (Ass) - Singelgracht (Sgra) , en het baanvak Singelgracht - Amsterdam CS (Asd),  op spoor SD - ST bij wissel 489A.  
Deze wisselstraat markeert de overgang van het ene naar het andere baanvak, inclusief de daarbij horende in- en uitrij seinen.
Op dit stuk gaan 6 sporen, van noord naar zuid  genummerd SA t/m SE , over naar 10 sporen (nummers SN / SW), plus een afslag naar Nedtrain.  



De stoptrein onderweg naar Uitgeest zou via Sloterdijk naar Haarlem gaan. Hij kwam van Amsterdam CS over spoor SD en ging naar spoor ST naar Sloterdijk. Dit is voor deze trein een voor de hand liggende rijweg.
De Intercity vanuit Den Helder richting Utrecht en Nijmegen kwam vanuit Zaandam en Sloterdijk over spoor SH, en zou - als je naar het sporenplan kijkt - logischerwijs op spoor SE moeten uitkomen. Het is echter niet gek om de Intercity hier via deze wisselstraat op een zuidelijker spoor SC of SB uit te laten komen, zodat deze al voor Amsterdam CS op de sporen richting Utrecht zou rijden.  
Alle sporen mogen op dit stuk in 2 richtingen worden bereden.

De 6 sporen tussen Singelgracht en Amsterdam CS hebben geen wissels meer totaan de wisselstraat op Amsterdam CS.
Op de plek van het ongeval zou het nog mogelijk zijn om de Intercity van spoor ST over wissel 489A naar spoor SC te leiden.
De stoptrein zou dan voor het uitrij-sein 494 van spoor SD, vóór de Singelgracht brug, moeten wachten op de trein uit Den Helder.
De Intercity uit Den Helder had ook op Sloterdijk bij inrij-sein 1304 kunnen wachten op de stoptrein naar Uitgeest, voordat de Intercity via wissel 1303A of 1309A op spoor ST zou komen, maar meestal krijgen Intercities voorrang op stoptreinen.

Zie voor een tekening van het hele sporenplan : http://www.sporenplan.nl/


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
knip

Ook de tankautospuit Spaarndam 742 (Kennemerland) was aanwezig zoals te zien is in één van bovenstaande filmpjes. Is ook (zonder roepnummer geloof ik) te zien in de p2000 piepjes.
Tevens op hetzelfde filmpje te zien HA met de gele container (volgens mij ook Kennemerland), al weet ik daarvan geen nummers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Hele ochtend nog verstoring treinverkeer  
Bekijk op de kaart .AMSTERDAM - Het treinverkeer rond Amsterdam ondervindt nog de hele zondagmorgen hinder van de treinbotsing van zaterdagavond.
 
Treinbotsing Amsterdam
De NS meldt dat er tot zeker 13.00 geen treinen zullen rijden tussen Amsterdam en Zaandam, Amsterdam en Haarlem en op het traject Amsterdam - Schiphol.

Reizigers worden geadviseerd om te reizen via Duivendrecht of Utrecht.

"Onderzoekers hebben de zaak nog niet vrijgegeven'', aldus een woordvoerster van de NS. ''Zodra het onderzoek is afgerond, kunnen de treinen worden weggesleept en hervatten we het treinverkeer. Het is op dit moment niet duidelijk hoe lang het nog duurt.''


Snel op gang

Spoorbeheerder Prorail hoopt het treinverkeer op andere trajecten snel weer op gang te brengen. ''We gaan nu proberen snel enige sporen weer beschikbaar te maken'', aldus een woordvoerder. ''Maar er zijn zoveel onzekerheden nog. Het is op dit moment nog niet te zeggen hoe lang het duurt.''

Van de twee treinen die zaterdagavond op elkaar botsten gaat Prorail eerst proberen de Sprinter weg te slepen, en daarna de intercity. De Sprinter wordt naar de werkplaats in Haarlem gebracht. Volgens de woordvoerder kan het tot het einde van de middag duren voordat het treinverkeer op de getroffen trajecten volledig wordt hervat.


Speciaal nummer

De NS hebben een speciaal telefoonnummer geopend voor alle mensen die direct bij de treinbotsing betrokken waren. ''Veel mensen zullen ook in praktische zin zijn getroffen door de aanrijding'', aldus een woordvoerster.

''Op deze manier willen we meedenken en helpen naar het zoeken van oplossingen.'' Het telefoonnummer 0800-6677888 is opengesteld voor de slachtoffers van de aanrijding.



Bezoek

Zaterdagavond rond 18.15 botsten een stoptrein en een sneltrein ter hoogte van het Westerpark frontaal op elkaar. Bij het ongeval raakten 125 mensen gewond, van wie 42 zwaargewond en 13 zeer zwaargewond.

Merel van Vroonhoven, lid van de directie van de Nederlandse Spoorwegen heeft een aantal slachtoffers van de botsing zaterdagavond bezocht in het ziekenhuis.

De president-directeur Bert Meerstadt bezocht de plaats van het ongeval. De NS zegt dat ook zij hun medeleven willen betuigen met de slachtoffers. ''Onze aandacht gaat uit naar de gewonden en hun familie", aldus de woordvoerder.

http://www.nu.nl/binnenland/2792989/hele-ochtend-nog-verstoring-treinverkeer.html


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Behandelen heeft natuurlijk prioriteit. De gegevens worden uiteindelijk vaak wel opgenomen, maar er ontstaan verschillende lijsten. Ik weet niet of van alle passagiers namen opgenomen zijn hier.
Dat is wel gebeurd.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ADGPB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 439