Passeren rood sein niet opgemerkt bij treinbotsing AmsterdamVlak voordat zaterdag 21 april 2012 twee treinen bij Amsterdam Westerpark met elkaar botsten, merkte noch de
machinist, noch de verkeersleiding, noch de beveiligingstechniek op dat een van beide treinen door een rood
sein was gereden. Vanwege werkzaamheden aan het spoor was de dienstregeling bovendien te krap gepland.
Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag in het rapport ‘Treinbotsing Amsterdam Westerpark’.
Het onderzoek laat ook zien dat de NS meer moet doen om het letsel bij reizigers te beperken.
Door de botsing tussen een sprinter en een intercity raakten tenminste 190 van circa 425 inzittenden gewond, van wie
ruim 20 ernstig. Eén van de ernstig gewonde reizigers overleed de dag na het ongeval. Het onderzoek richt zich op drie
zaken: De precieze gebeurtenissen die vooraf gingen aan de botsing, de wijze waarop het risico op een botsing als
gevolg van een roodseinpassage wordt beheerst en de botsveiligheid van treinen. De oorzaken van deze botsing zijn
niet uniek. Daarom zijn maatregelen nodig om herhaling te voorkomen.
Oorzaken botsing
Op de dag van de botsing werd aan het spoor gewerkt tussen Amsterdam Sloterdijk en Zaandam. Daardoor moesten
treinen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk in beide richtingen van hetzelfde spoor gebruik maken. De
dienstregeling was die dag te krap gepland, waardoor de hele dag veel rode seinen nodig waren om het treinverkeer
veilig te laten verlopen.De machinist van de sprinter maakte een vergissing en reed op dit traject een rood sein voorbij,
waardoor de sprinter en de intercity frontaal op elkaar af reden en uiteindelijk botsten. Niet alleen de machinist van de
sprinter, maar ook de verkeersleiding en de beveiligingstechniek merkten niet op dat de sprinter door een rood sein was
gereden.
Bron, en het volledige persbericht
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/persberichten/Persbericht_Treinbotsing_Westerpark_DEF.pdf