GRIP 2 TIS 3.3 - 1 dode, 190 gewonden na treinbotsing Spaardammerstraat - Amsterdam 21-04-2012

Auteur Topic: GRIP 2 TIS 3.3 - 1 dode, 190 gewonden na treinbotsing Spaardammerstraat - Amsterdam 21-04-2012  (gelezen 114662 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
'Circa 136 gewonden door treinbotsing Amsterdam'  
Laatste update:  21 april 2012 22:07

AMSTERDAM - In Amsterdam zijn zaterdagavond twee passagierstreinen op elkaar gebotst. Daarbij zijn circa 136 gewonden gevallen, hiervan zijn 56 mensen zwaargewond en circa 80 mensen lichtgewond.
 
Dat meldt de NOS. Van de zwaargewonden zijn 13 passagiers zeer ernstig gewond geraakt en 43 ernstig.

Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen is er onder meer sprake van botbreuken en kneuzingen. "Alle zwaargewonden zijn inmiddels naar het ziekenhuis gebracht", meldt een voorlichter van de KLPD aan NU.nl. "Alle lichtgewonden zijn ter plekke behandeld door ambulancepersoneel."
  
Nu de treinen leeg zijn, kan het KLPD beginnen met het technisch onderzoek. Beide treinen staan nog op de rails. Volgens een voorzichtige verwachting kunnen ze aan het einde van de avond worden weggehaald.

Naast de politie en brandweer waren er veel ambulances en een traumahelikopter aangwezig. De brandweer maakte gebruik van ladderwagens om over de metalen schutting naast het spoor heen te komen. Inmiddels is de brandweer weer weg.

Glazen wand

Volgens RTL Nieuws vielen passagiers uit hun stoel, sommigen werden hard tegen de glazen tussenwanden in de trein geklapt. Op stadszender AT5 worden de ontwikkelingen live gevolgd.

Het ongeval is gebeurd op de Singelgrachtbrug ter hoogte van het Westerpark tussen station Amsterdam-Sloterdijk en Amsterdam-Centraal. De stoptrein is aan de voorkant flink beschadigd. Volgens een ooggetuige reden de treinen niet op volle snelheid.

Signaal

Volgens een woordvoerder van de KLPD is het nog niet uit te sluiten dat een van de treinen door rood is gereden. Een van de twee treinen gaf vlak voor het ongeluk een langgerekt geluidssignaal af. Daarna was een harde klap te horen, zei een ooggetuige zaterdagavond. Volgens haar waren de eerste hulpverleners binnen 8 minuten bij de plaats van het ongeluk.

Ook ondersteunen hulpverleners van het Nederlandse Rode Kruis het ambulancepersoneel dat zich ontfermt over de gewonden van de treinbotsing in Amsterdam. Dat heeft een woordvoerder van de organisatie laten weten.

Volgens hem gaat een team van 12 leden van de zogeheten Sigma-groep ter plaatse. Die bestaat uit vrijwillige hulpverleners die de professionele medische hulpverleners kunnen ondersteunen.

Treinverkeer

Het treinverkeer ten westen van Amsterdam ligt zaterdagavond plat vanwege de botsing. Ook is het overige treinverkeer gehinderd door het ongeluk. Reizigers wordt geadviseerd rekening te houden met een langere reistijd.

Spoorbeheerder Prorail meldt dat reizigers tussen Amsterdam en Schiphol, Haarlem en Zaandam rekening moeten houden met een vertraging van ruim een uur. Vanwege de botsing rijden geen treinen op deze trajecten. De verwachting is dat de problemen de rest van de dag aanhouden.

Bussen

De NS heeft bussen besteld om reizigers tussen Amsterdam en Haarlem te vervoeren. Reizigers tussen Amsterdam en Schiphol wordt geadviseerd om te reizen via Duivendrecht. Mensen die tussen Amsterdam en Leiden zitten moeten via Utrecht reizen.

Verder zijn tussen Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Zuid en Duivendrecht metrolijnen 50 en 51 opengesteld voor reizigers, meldt de NS. NS-reizigers in Amsterdam kunnen op vertoon van hun vervoersbewijs de metro gebruiken van het Amsterdamse ov-bedrijf GVB.

Ook heeft de GVB de OV-chipkaartpoortjes op metrostations open gezet, zodat reizigers niet worden gehinderd tijdens het omreizen.

Onderzoek

De twee passagierstreinen zijn frontaal op elkaar gebotst. Dat heeft een woordvoerster van de Inspectie Leefomgeving en Transport zaterdagavond gezegd.

De inspectie begint volgens haar een groot onderzoek naar de oorzaak van de aanrijding. De materiële schade is op het eerste gezicht groot, zo heeft de woordvoerster gehoord van de inspecteur die al ter plaatse is. Twee andere inspecteurs zijn nog onderweg naar de plaats van het ongeval.

Ook de Onderzoeksraad voor de Veiligheid start een onderzoek naar het ongeluk. "Op dit moment zijn twee onderzoekers naar het ongeluk onderweg zodra die er zijn is ook meteen het onderzoek gestart", zegt Sandra Groendal tegenover NU.nl.

Inmiddels is ook de Spoorwegpolitie met een onderzoek gestart naar de oorzaak.

© ANP/NU.nl/Novum


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Waarom blijven de ambulances NU nog met spoed af en aan rijden. :-\ :-\
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Dat zie je vaker, de NS maar ook de nutsbedrijven willen ook vaak graag iets communiceren maar zitten niet altijd op de eerste rang als het op informatie aankomt.

Precies wat ik bedoel; is een kwestie van discipline.
In die fase van het incident moet m.i. de NS voor crisiscommunicatie verwijzen naar de veiligheidsregio en zich beperken tot berichtgeving over treinverkeer.

In het COPI, danwel het ROT is het beste beeld over het incident en het aantal gewonden. Laat dan ook vooral van daaruit de communicatie plaatsvinden over het incident, namens alle betrokken (hulp)diensten. Je ziet dat het verwarring in de hand werk als meerdere partijen zich gaan roeren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Tom78

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
p2kflex
20:15:05 21-04-12GROUP-1Ambu's overschakelen naar: AAM-BYST-01
0220111Ambu 10-111 (West Friesland)
0220181Ambu 10-181 (Alkmaar - Schagen)
0220186Ambu 10-186 (Alkmaar - Schagen)
0220190Ambu 10-190 (Alkmaar - Schagen)


(tp ambu's bij het ongeval van NHN)
Ha, ze hebben geleerd van Turkish Airlines...

Uh? Volgens mij kun je dat daar niet uit afleiden, als ze met de mob overschakelen maar de porto blijft op lokaal staan dan heb je nog steeds dezelfde situatie als destijds.


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
p2kflex
22:17:20 21-04-12GROUP-113-194 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:333
0120194Ambu 13-194 (Ambulance Amsterdam)
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Alle berichten met "waarschijnlijk", "ik denk" enz. vallen onder de categorie speculatie en worden zonder opgaaf van reden verwijderd.
We kunnen dit topic anders niet leesbaar houden.
Alvast bedankt voor de medewerking


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Uiteindelijk tellen we dus zo'n 13 x T1, 43 x T2 en een stuk of 80 T3, als ik de berichten goed begrijp?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Uh? Volgens mij kun je dat daar niet uit afleiden, als ze met de mob overschakelen maar de porto blijft op lokaal staan dan heb je nog steeds dezelfde situatie als destijds.

dat klopt, maar de bewustwording is er nu wel, want er wordt vanuit de meldkamer actief op gestuurd. Toen niet. Dus in die zin hebben ze van destijds geleerd.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Bij de aanrijding bij Amsterdam zijn helaas gewonden gevallen, alle aandacht gaat naar hen en de direct betrokkenen bit.ly/HRyJ8t
@ns_online