GRIP 2 TIS 3.3 - 1 dode, 190 gewonden na treinbotsing Spaardammerstraat - Amsterdam 21-04-2012

Auteur Topic: GRIP 2 TIS 3.3 - 1 dode, 190 gewonden na treinbotsing Spaardammerstraat - Amsterdam 21-04-2012  (gelezen 115056 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Het verbaast mij wel enigzins dat er zoveel t3 bij het gewondennest te vinden zijn, zeker aangezien er een t3 locatie zou zijn ingericht in een verpleegtehuis volgens de nieuwsberichten?!

Anyhoe, respect voor alle hulpverleners die betrokken zijn bij het incident, ik wacht met veel interesse op de rapportages over dit ongeval, met name conclusies over de witte kolom  :D
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Is het zo dat van iedere passagier N.A.W. gegevens worden opgeschreven, vroeg ik mij zo af voor bijvoorbeeld getuigenverklaringen, schadeclaims etc.?

Registratie van betrokkenen is een van de lastig proces bij rampen / zware ongevallen. De witte kolom heeft een registratie van patiënten, de blauwe kolom van getuigen, opvang & verzorging (gemeente) van betrokkenen. Mogelijk de vervoerder zelf ook nog? Of misschien zijn sommige mensen vertrokken, zonder geregistreerd te zijn?

Die registraties zijn dus niet allemaal gelijk, maar hebben wel overlap. Dat moet je bij elkaar zien te brengen, dubbels eruit filteren, etc. O.a. bij Turkish Airlines zag je dat dat een moeilijke opgave was.

Dus ja, het is wel de bedoeling om iedere passagier te registreren, maar of dat ook altijd lukt is een tweede.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Amsterdam is ernstigste treinongeluk in jaren
De treinbotsing waardoor zaterdag in Amsterdam 125 mensen gewond raakten is het ernstigste spoorongeluk in jaren in Nederland. De laatste keer dat tientallen mensen gewond raakten, was in november 2006 in Arnhem, toen een goederentrein door een rood sein reed en op een reizigerstrein reed.

In juni van dat jaar vond ook een ernstig ongeval plaats in Maastricht. Een reizigerstrein reed toen op een stilstaand leeg treinstel, met tientallen gewonden tot gevolg. Dat ongeval werd veroorzaakt door een black-out van de machinist.

Het treinongeval bij Harmelen in 1962 is het ernstigste in de Nederlandse geschiedenis. Toen kwamen 93 mensen om en raakten meer dan 50 anderen gewond toen twee reizigerstreinen in dichte mist op elkaar reden.

Het Amsterdamse spoor is de afgelopen paar jaar vaker het toneel geweest van treinongevallen. Zo ontspoorde in november 2008 een goederentrein bij station Amsterdam Muiderpoort. Enkele wagons kantelden en rails en wissels raakten over een lengte van 500 meter beschadigd. Het treinverkeer raakte hierdoor lange tijd ontregeld.

In de buurt van hetzelfde Amsterdamse station botsten in maart 2007 een lege trein en een intercity op elkaar. Hierbij vielen geen gewonden, maar ontstond ook veel schade en oponthoud. De machinist van de lege trein had een rood sein gemist.

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/04_april/21/binnenland/amsterdam-is-ernstigste-treinongeluk-in-jaren.xml
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
RT @LgenVanPutten Vanavond ernstig treinongeluk in Amsterdam met meer dan 100 gewonden. #Marechaussee levert op verzoek van politie steun.

Veel motorrijders uit het land en wat voertuigen van Schiphol.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Wat mij opvalt is dat de Sprinter minder in elkaar zit aan de buitenkant dan de dubbeldekker.
En dat terwijl we bij de Sprinter volgens mij meer gewonden uit de trein zagen komen.

Is hier een oorzaak voor?
Is b.v. de Sprinter sterker qua materiaal maar is er intern bij de Sprinter meer wat kapot kan gaan?
Of stonden er al veel mensen b.v. in de Sprinter doordat er een station genaderd werd?

Dit kan volgens mij te maken hebben met de relatieve snelheid, d.w.z. de snelheid ten opzichte van elkaar. Dit soort schade duidt bij dit soort snelheden normaal erop dat de "Dubbeldekker" een (iets) hogere snelheid had dan de de "Sprinter". Er zit dus meer "energie" (beweging = energie) in de "Dubbeldekker" en als die in 1 keer gestopt wordt (door de "sprinter" , die zwaar genoeg is om dit te doen) krijg je een harmonica effect met genoeg energie om structurele schade te veroorzaken.
Als er echter gebotst wordt met een veel minder zwaar object (bijv een auto of kleine loc) , dan zal dat object die energie opnemen en daar juist de meeste structurele schade ontstaan...

Voor de passagiers in beide treinen zal de beleving wel het zelfde zijn. Ten opzichte van de treinen wegen personen bijna niks, en zal de vrij gekomen energie dus grote gevolgen hebben. D.w.z. in beide treinen kunnen passagiers door de coupe "vliegen" .
Maar het aantal gewonden kan met heel veel dingen samen hangen, zoals aantal reizigers in de trein - staan of zitten de meeste passagiers etc, dus daar ga ik niet over speculeren.

Maar ik ben geen afgestudeerd natuurkundige, dus ik laat me graag verbeteren door experts.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Nou ik zat dus IN de trein. Ben net thuis. Gelukkig viel het wel mee.
Veel botbreuken en hoofdwonden. Ik heb geholpen met slachtoffer vervoer van en naar de ambulances maar heb geen mensen gezien die buiten bewust zijn waren.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


HAP-14

  • Huisartsenchauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Voertuigenlijst: treinbotsing Amsterdam

Tankautospuit Amsterdam
AST
ASH
ASN
ASV1
ASD
ASW
ASY
ASV2
ASLN
DRM
DVD
Tankautospuit Kennemerland
TS 747 Halfweg
TS 741 Haarlem-oost
TS 346 Badhoevedorp

Redvoertuigen Amsterdam
HVT
ALH
ALN
ALD
Redvoertuigen Kennemerland
HV 570 Hoofddorp

Dienstvoertuigen Amsterdam
OVDN
HOVD1
HOVD2
OVDZ
SLB
HSB
VVD
ACPK
OIO
Dienstvoertuigen Kennemerland
OvD-Z 597
HOvD 190
PCC 599
PC-RAC 195
PVL 197

Haakarmbakken Amsterdam
COH

Ambulance Amsterdam
13-101
13-103
13-104
13-106
13-121
13-163
13-171
13-175
13-189
13-190

13-194

13-341
13-812
13-813
13-832 SIGMATEAM
13-828 AMBUTEAM

Ambulance Gooi en Vechtstreek
14-181
14-182
14-185
14-186
14-189

Ambulance Utrecht
09-114
09-122
09-121
09-132
09-135
09-148

Ambulance Noordholland-noord
10-111
10-181
10-186
10-187
10-190

Ambulance Kennemerland
12-156

Hollands midden
16-124
16-127

Flevoland
25-111

Traumaheli
Traumaheli Lifeliner 1
Traumaheli Lifeliner 2

Aanvullingen en/of opmerkingen zijn welkom !
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, zijn er nog 3 schroefjes over.