OP treinmagazine is een filmpje te vinden van een treinreis van Haarlem naar Maastricht.
Die komt dus langs Sloterdijk en Amsterdam centraal.
Je kunt daar vanuit de cabine op het spoor kijken en dus zie je ook de signalering onderweg.
Zo moet er tussen sloterdijk en centraal afgeremd worden naar 8, en dat staat dus voor 80 kilometer.
Aangezien de intercity het station nog in moet, gaat de snelheid dus nog verder omlaag, zeker omdat de aanrijding op een aantal honderden meters van het station gebeurd en je daar ook allemaal wissels hebt, en dat zijn geen hogesnelheids wissels.
De Stoptrein is daar net vertrokken vanaf centraal en die rijd daar dus ook nog niet op volle snelheid.
Ik weet niet wat de dienst snelheid is, maar schat dat die toch ergens rond de 140 is.
Een geel bordje met de pijl naar beneden geeft aan dat er afgeremd moet worden naar de snelheid die op dat bordje staat, een groen bordje met de pijl omhoog betekent gas geven tot de snelheid op het bordje.
een wit vierkant bordje met een 8 erop geeft aan dat de snelheid op dat moment 80 mag zijn.
Daar er van sloterdijk naar centraal op een gegeven moment nog maar 80 mag worden gereden, zou ook kunnen betekenen dat uitgaand verkeer waarschijnlijk ook niet harder zou mogen dan 80, maar dat bordje is niet te zien op de film.
Volgens mij liggen er op de plaats van het ongeval geen wissels, zo te zien in dat filmpje, die liggen pas voorbij de brug over dat kanaal dus tegen centraal aan.
Als ik de foto's zo zou zien staat de intercity op het meest rechtse spoor, wat hier in ons land ook normaal zijn plaats zou moeten zijn, omdat ook de treinen rechts rijden.
De sprinter zou dan op het spoor ernaast moeten rijden en niet op het zelfde spoor.
Dat doet vermoeden dat er een wisselfout is geweest, maar goed, dat zullen de onderzoekers allemaal wel uitvogelen.