GRIP 2 TIS 3.3 - 1 dode, 190 gewonden na treinbotsing Spaardammerstraat - Amsterdam 21-04-2012

Auteur Topic: GRIP 2 TIS 3.3 - 1 dode, 190 gewonden na treinbotsing Spaardammerstraat - Amsterdam 21-04-2012  (gelezen 116637 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onderzoeksraad ‏ @Onderzoeksraad
De Onderzoeksraad voor Veiligheid verricht onafhankelijk onderzoek naar oorzaken van voorvallen en rapporteert aan betrokkenen en samenleving.
Den Haag · http://www.onderzoeksraad.nl

Onderzoek door #Onderzoeksraad treinongeval Amsterdam gaat vannacht verder. Nog geen indicatie wanneer onderzoek ter plaatse afgerond is.
12:36 AM - 22 Apr 12 via Mobile Web

Tjibbe Joustra van #Onderzoeksraad aanwezig op locatie van treinongeval Amsterdam
11:30 PM - 21 Apr 12 via web

#Onderzoeksraad start onderzoek naar treinbotsing Amsterdam
8:32 PM - 21 Apr 12 via Mobile Web
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Botsing treinen Amsterdam: medeleven naar gewonden en hun familie

http://www.prorail.nl/Bedrijfsinformatie/Nieuws/Pages/BotsingtreinenAmsterdammedelevennaargewondenenhunfamilie.aspx

Wij zijn erg geschrokken van het treinongeval zaterdagavond bij Amsterdam waarbij vele reizigers gewond raakten, waarvan sommigen ernstig. Ons medeleven gaat uit naar de gewonden en hun familie.
 
Onze eerste prioriteit gaat uiteraard nu uit naar het welzijn van de gewonde reizigers en wij danken alle hulpverleners voor hun enorme inzet hierbij. Onderzoek moet later uitwijzen wat de oorzaak is van dit tragische ongeval.
Als gevolg van het treinongeval ondervindt het treinverkeer bij Amsterdam hinder. Samen met de vervoerders en aannemers zetten wij alles op alles om treinen zo snel mogelijk weer normaal te laten rijden.


Aanrijding Amsterdam

http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten/extra-reisinfo.html

Zaterdagavond heeft ten westen van Amsterdam Centraal een aanrijding plaatsgevonden tussen twee treinen. Helaas zijn hierbij gewonden gevallen.

Onze aandacht en medeleven gaan uit naar de gewonden, hun familie en direct betrokkenen. De hulpdiensten hebben alle inzittenden uit de treinen gehaald. Waar nodig zijn mensen overgebracht naar het ziekenhuis.

Voor mensen die vragen hebben over het ongeluk heeft de gemeente Amsterdam een telefoonnummer geopend: 020 – 2539200.

 
Gevolgen voor de dienstregeling

Door de aanrijding verwachten we dat er tot zondagmiddag 13:00 uur geen treinen kunnen rijden tussen Amsterdam-Zaandam, Amsterdam-Haarlem en Amsterdam-Schiphol.

Reisadviezen voor zondagmorgen:

Amsterdam Centraal-Schiphol: reis om via Duivendrecht; tussen Amsterdam Centraal en Leiden (of verder verder) kunt u ook reizen via Utrecht.

Amsterdam Centraal-Amsterdam Sloterdijk: met de metro reist u met lijnen 51 en 50 via Amsterdam Zuid. Met de trein kunt u via Duivendrecht en Schiphol naar Amsterdam Sloterdijk of vice versa.

Amsterdam Sloterdijk-Haarlem: hier rijden NS-bussen.

De Reisplanner is ongeveer een uur vooruit bijgewerkt met actuele informatie, dus plan uw reis kort voor vertrek. Bent u onderweg online, raadpleeg dan m.ns.nl.

Bericht 23.55 uur
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
VUmc vangt slachtoffers treinongeluk op

http://www.vumc.nl/zorg/nieuws/treinongeluk/

21 april 2012
21-04-2012, 23.40 uur

Inmiddels heeft VUmc 27 slachtoffers opgevangen.

De gemeente Amsterdam heeft een telefoonnummer geopend voor mensen die vragen over het ongeval hebben: 020 - 25 39 200.
21-04-2012, 23.15 uur

Inmiddels heeft VUmc 26 slachtoffers opgevangen.

21-04-2012, 22.50 uur

VU medisch centrum vangt slachtoffers op van het treinongeval tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk. VU medisch centrum heeft fase 3 van het rampenopvangplan in werking gesteld.

Tot nu toe zijn er 19 slachtoffers binnengebracht. De eerste opvang van gewonden vindt plaats op de SEH. Nadere informatie over ernst en aard van het letsel van de slachtoffers wordt nu niet bekend gemaakt.
Samen sterk in de hulpverlening!


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Ben net terug, ga zo mijn bedje in. Stond klaar om naar een concert te gaan toen het eerste bericht binnen kwam, 10 minuten later bericht dat ik in dienst moest komen als motorrijder DCIV. Heb een aantal gidsingen gereden voor een aantal ambulances en het peloton van K'land. Was  19:30 tp en wat mij toen opviel was de rust die er hing op de plaats incident. Aan- en afvoerroutes waren al mooi schoon gemaakt en werden actief vrij gehouden en er werd profesioneel gewerkt door de HV-ers ter plaatse. De locatie was eigenlijk een logistieke nachtmerrie met kleine, eenrichtingsstraatjes, maar dat is geen probleem geweest. Alleen in de eerste fase was er een probleem met blokkeren van de routes, maar daar ontkom je in de chaosfase bijna niet aan.

Maar wat mij in het bijzonder raakte was dat buurtbewoners af- en aan liepen met koffie en thee, met dekens en dat er spontaan opvanglokaties werden aangeboden. Ook de "andere" hulpdiensten (straatcoaches, stadstoezicht, OV zorg, etc.) hebben goed werk geleverd door te helpen bij afzettingen.

En nu te bed...


Gast

  • Gast
En nu te bed...

Wel verdiende nachtrust, job well done kerel.


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
OP treinmagazine is een filmpje te vinden van een treinreis van Haarlem naar Maastricht.
Die komt dus langs Sloterdijk en Amsterdam centraal.
Je kunt daar vanuit de cabine op het spoor kijken en dus zie je ook de signalering onderweg.
Zo moet er tussen sloterdijk en centraal afgeremd worden naar 8, en dat staat dus voor 80 kilometer.
Aangezien de intercity het station nog in moet, gaat de snelheid dus nog verder omlaag, zeker omdat de aanrijding op een aantal honderden meters van het station gebeurd en je daar ook allemaal wissels hebt, en dat zijn geen hogesnelheids wissels.
De Stoptrein is daar net vertrokken vanaf centraal en die rijd daar dus ook nog niet op volle snelheid.
Ik weet niet wat de dienst snelheid is, maar schat dat die toch ergens rond de 140 is.
Een geel bordje met de pijl naar beneden geeft aan dat er afgeremd moet worden naar de snelheid die op dat bordje staat, een groen bordje met de pijl omhoog betekent gas geven tot de snelheid op het bordje.
een wit vierkant bordje met een 8 erop geeft aan dat de snelheid op dat moment 80 mag zijn.
Daar er van sloterdijk naar centraal op een gegeven moment nog maar 80 mag worden gereden, zou ook kunnen betekenen dat uitgaand verkeer waarschijnlijk ook niet harder zou mogen dan 80, maar dat bordje is niet te zien op de film.
Volgens mij liggen er op de plaats van het ongeval geen wissels, zo te zien in dat filmpje, die liggen pas voorbij de brug over dat kanaal dus tegen centraal aan.
Als ik de foto's zo zou zien staat de intercity op het meest rechtse spoor, wat hier in ons land ook normaal zijn plaats zou moeten zijn, omdat ook de treinen rechts rijden.
De sprinter zou dan op het spoor ernaast moeten rijden en niet op het zelfde spoor.
Dat doet vermoeden dat er een wisselfout is geweest, maar goed, dat zullen de onderzoekers allemaal wel uitvogelen.


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Er staat nog een goederen trein achter de beide treinen, dus rijd de intercity niet op het meest rechtse spoor.
Of er door een sein heen gereden is, en of er dan een wisselfout is gemaakt, ja dat moeten de onderzoekers maar uitdokteren.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
En nu te bed...

Mijn respect en waardering heb je, ook voor alle overige betrokkenen...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
knip
Als... dan..... Allemaal speculaas. Bovendien ga je in je post volledig voorbij aan wat de lichtseinen voor seinbeeld hebben getoond. Baanvaksnelheid 80 km/h met een geel lichtsein is toch echt een Vmax van 40 km/h bijvoorbeeld.

knip
Of er door een sein heen gereden is, en of er dan een wisselfout is gemaakt, ja dat moeten de onderzoekers maar uitdokteren.
Precies. Laten we daar dan ook maar op wachten.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
p2kflex
21:39:49 21-04-12GROUP-1svp contact met ##-######## CNN Eline Rietkerk. Grt Bald
0101059BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting)
En daar is de berichtgeving, http://edition.cnn.com/2012/04/21/world/europe/netherlands-train-crash/index.html?hpt=hp_t3

Citaat
More than 100 injured as trains collide in Amsterdam

(CNN) -- More than 100 people were injured when two passenger trains collided in Amsterdam on Saturday, authorities said.

A national police spokesman put the number of people hurt at 136, while the spokesman for the Amsterdam mayor said 117 people had been injured. Of those hurt, dozens were severely injured and at least a dozen people were in critical condition, both spokesmen said.

"Everybody was in panic. Everybody was screaming. A lot of people were injured. There was a lot of blood," Giovanni Laisina, a passenger, told CNN.

Though his head was knocked hard against a window, he said he is fine.

"I was shocked in the beginning, but because I don't have any injures at all ... for me it's OK. It's a little bit surreal," said Laisina.

The trains collided between the Amsterdam Sloterdijk and the Amsterdam Centraal stations, CNN affiliate RTL reported, citing rescue officials. Video from the scene showed rescue personnel working around the two trains, as an injured person was wheeled away on a stretcher.

"My roommate and I heard the train signaling an emergency signal -- then we heard the intense impact of the collision," said Max Tau, whose apartment is about 20 yards from the tracks. "It rattled our windows, and there was a considerable amount of electrical and rock dust all around.

"The sound would be comparable to that of an electrical transformer blowing up. It was really intense," Tau said.

It was not immediately clear why the trains were on the same tracks, though Ed Kraszewski, the police spokesman, did not rule out that one of the trains might have ignored a red signal.

Amsterdam Mayor Eberhard van der Laan visited with some of the passengers after the accident and offered his condolences.

"There are many wounded, but luckily they got help quickly. All the attention and care go out to those people that are severely wounded. I hope that it will all end well," van der Laan said.

Journalist Eline Rietkerk contributed to this report for CNN.