Het ongeval gebeurde op de wisselstraat tussen het baanvak Amsterdam Sloterdijk (Ass) - Singelgracht (Sgra) , en het baanvak Singelgracht - Amsterdam CS (Asd), op spoor SD - ST bij wissel 489A.
Deze wisselstraat markeert de overgang van het ene naar het andere baanvak, inclusief de daarbij horende in- en uitrij seinen.
Op dit stuk gaan 6 sporen, van noord naar zuid genummerd SA t/m SE , over naar 10 sporen (nummers SN / SW), plus een afslag naar Nedtrain.
De stoptrein onderweg naar Uitgeest zou via Sloterdijk naar Haarlem gaan. Hij kwam van Amsterdam CS over spoor SD en ging naar spoor ST naar Sloterdijk. Dit is voor deze trein een voor de hand liggende rijweg.
De Intercity vanuit Den Helder richting Utrecht en Nijmegen kwam vanuit Zaandam en Sloterdijk over spoor SH, en zou - als je naar het sporenplan kijkt - logischerwijs op spoor SE moeten uitkomen. Het is echter niet gek om de Intercity hier via deze wisselstraat op een zuidelijker spoor SC of SB uit te laten komen, zodat deze al voor Amsterdam CS op de sporen richting Utrecht zou rijden.
Alle sporen mogen op dit stuk in 2 richtingen worden bereden.
De 6 sporen tussen Singelgracht en Amsterdam CS hebben geen wissels meer totaan de wisselstraat op Amsterdam CS.
Op de plek van het ongeval zou het nog mogelijk zijn om de Intercity van spoor ST over wissel 489A naar spoor SC te leiden.
De stoptrein zou dan voor het uitrij-sein 494 van spoor SD, vóór de Singelgracht brug, moeten wachten op de trein uit Den Helder.
De Intercity uit Den Helder had ook op Sloterdijk bij inrij-sein 1304 kunnen wachten op de stoptrein naar Uitgeest, voordat de Intercity via wissel 1303A of 1309A op spoor ST zou komen, maar meestal krijgen Intercities voorrang op stoptreinen.
Zie voor een tekening van het hele sporenplan :
http://www.sporenplan.nl/