In de eerste uren, nadat het ongeval plaatsvond en exacte aantallen slachtoffers en de preciese aard van het ongeval (snelheid) nog onbekend was probeerde ik een inschatting te maken van de mogelijke gebeurtenissen en gevolgen.
In een eerdere reactie las ik over frontale botsing / en de vergelijking met botsen tegen een muur.
Dat klopt inderdaad, als de twee elkaar frontaal rakende massas op elkaar botsen ( en elkaar niet wegduwen ) is er een bijna te vergelijken botsing met elk voertuig afzonderlijk tegen een muur. ( ze staan beiden accuut stil - alleen de centimeters van de kreukelzone geven de letterlijke speelruimte )
Als trein A vanuit een snelheid van 20 km/uur accuut tot stilstand komt, vliegen alle losse onderdelen, bagage en passagiers met die snelheid verder tot ze geremd worden.
Als trein B vanuit een snelheid van 35 km/uur accuut tot stilstand komt, vliegen alle losse onderdelen, bagage en passagiers met die snelheid ( 35 km/uur) verder tot ze geremd worden.
Dat houdt in,
dat alle zittende passagiers die met de rug naar de rijrichting ziten, in principe redelijk confortabel door de rugleuning gesteund worden. ( mist ze niet een tegenoverzittende passagier of diens bagage , tegemoet zien komen.)
Alle passagiers die met hun gezicht in de rijrichting zitten verlaten hun plaats tot ze geremd worden
Alle passagiers die niet gesteund worden door een wand o.i.d. waartegen ze staan, zullen zich in de rijrichting verplaatsen tot ze geremd worden.
Waarom deze wat plastische beschrijving
Er is naar mijn idee bij zo'n frontale botsing, waarbij het voertuig accuut stilstaat en geen bescherming zoals gordels en airbags, al heel snel sprake van
een hoogenergetisch ongeval !!!!!(zie onderstaande citaat van
http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Hoogenergetisch_trauma )
Een aantal voorbeelden van ongevallen en situaties waarin sprake is van een hoogenergetisch trauma:
- Val van 2-3x hoger dan de lichaamslengte van het slachtoffer
- Aanrijding van een voetganger met een voertuig met een snelheid groter dan 10 km/h
- Aanrijding in een voertuig met een snelheid groter dan 35 km/h, zonder gordel
- Aanrijding in een voertuig met een snelheid groter dan 45km/h, met gordel
- Een ster in de voorruit, veroorzaakt door de inzittende
- Over de kop geslagen voertuig
- Uit een voertuig geslingerd slachtoffer
- Vrijgekomen airbags
- Ernstige schade aan buitenzijde van het voertuig
Elders kwam ik ook tegen dat een motorrijder die loskomt van een motor (vanaf 35 km/uur) ook tot deze cathagorie hoort.
In hoeverre is hier bij melding rekening gehouden ? ( tot op dit moment is mij nog niet duidelijk met welke snelheden de treinen reden, maar lijkt het makkelijk een risico-snelheid t.a.v. hoogenergetisch gebeurtenissen binnen de trein )
De melding TIS3.3 houdt in : o.a. geen vervormingen aan voertuig
Wordt zo'n TIS eventueel opgeschaald? (niet dat dat nodig is)
Is het bij een frontale botsing tussen 2 treinen niet heel snel een hoogenergetisch gebeuren.
kenmerkend is daarbij dat niet alle schade direct merkbaar is. Hoeveel lopende slachtoffers waren er ( dus maximaal lichtgewond ) met nekklachten, mogelijke whiplash-kansen, hoofdpijn ( mogelijke hersenschudding ) etc.
Zou je niet snel bij een situatie zitten waarop je van iedere passagier wil weten waar hij zat en wat er gebeurde ?