Effecten A1, gebruik OGS

Auteur Topic: Effecten A1, gebruik OGS  (gelezen 5169 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Gepost op: 23 april 2012, 11:13:56
Ik wil graag weten wat de effecten zijn van het ambulancevervoer met A1, gebruik van OGS
Dus effecten op de weg, effect op de chauffeur, de verpleegkundige en de patient.

Natuurlijk kunnen we er hier een hoop opnoemen (ook zeker doen!) maar het liefst zie ik reacties met een verwijzing naar literatuur.
Ik heb er nog weinig over kunnen vinden, dus jullie hulp is gewenst!

Johan


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 23 april 2012, 11:56:38
En wat heb je er al wel over gevonden? Voorkomt dubbel zoekwerk en zeker ook alvast interessant om te lezen  ;)

Ga ik vanavond nog even voor je kijken, ik heb er al wel eens wat over gelezen.


Ollie974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #2 Gepost op: 23 april 2012, 16:24:59
Vraagje, wat wil je er mee gaan doen? Met die info?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 21:42:58
Hier in ieder geval een tweetal artikelen van dezelfde auteurs met vrij basaal gemeten wat de stress doet met je catecholamines, daarbij nog te bedenken dat dit gezonde vrijwilligers zijn en dus niet de aanvullende stress hebben van ziekte/trauma/of wat voor andere reden ze hebben om vervoerd te worden. Het eerste artikel met de basismetingen en de tweede met invloed van anxiolytica.

Emergency medical service transport-induced stress? An experimental approach with healthy volunteers.

The effect of midazolam on stress levels during simulated emergency medical service transport: a placebo-controlled, dose-response study.

Verder is er ook wel interessant om te kijken naar de verhoogde risico's op ongevallen tijdens een spoedrit, voor NL weet ik gericht op de ambulance niet of daar echt goede cijfers voorhanden zijn. Vanuit de VS komen cijfers dat voor ambulance-personeel een 5x zo hoog risico bestaat op letsel tgv een ongeval (Transportation-related injuries and fatalities among emergency medical technicians and paramedics.)

Als laatste zou ik ook zeker meenemen of OGS nu wel echt noodzakelijk is, de meeste studies (wederom in de VS) komen op een tijdswinst van 0,75-4 minuten (1, 2, 3, 4, 5). Een tijdswinst die in mijn ogen bijna altijd te verwaarlozen is.

Deel vooral wat jij gevonden hebt met ons!   :)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #4 Gepost op: 24 april 2012, 20:32:13
Op zich een leuke discussie of spoed wel of niet noodzakelijk is maar die wordt al gevoerd:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=62186.0
(ook door mij opgestart)

Hier wil ik het simpelweg hebben over de effecten, zoals ik al eerder schreef: op medeweggebruikers, chauffeur, verpleegkundige en patient.
De reden dat ik dit vraag is dat ik samen met nog drie collega's aan een onderzoek bezig ben naar het wel of niet met A1 vervoeren van een patient naar het ziekenhuis. (zie eerder genoemd topic)

Het uiteindelijke doel is het schrijven van een artikel voor de ambulance-opleiding die wij momenteel volgen. We willen hierin belichten wat de voors en tegens zijn van A1 vervoer van een patient. En de effecten van OGS is daar een onderdeel van.

Het is best lastig om goed onderbouwde artikelen te vinden, dus we hebben nog niet veel.
Vandaar hier de vraag!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #5 Gepost op: 24 april 2012, 22:43:23
Op zich een leuke discussie of spoed wel of niet noodzakelijk is maar die wordt al gevoerd:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=62186.0
(ook door mij opgestart)

Om die reden dat deel van de discussie daarheen verplaatst


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 24 april 2012, 22:44:25
Het is best lastig om goed onderbouwde artikelen te vinden, dus we hebben nog niet veel.
Vandaar hier de vraag!

En had je wat aan de eerste twee artikelen die ik citeerde of had je die al? Ben je misschien bereid om alvast te delen wat je al wel gevonden hebt?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 25 april 2012, 19:00:48
Ik wil graag weten wat de effecten zijn van het ambulancevervoer met A1, gebruik van OGS
Dus effecten op de weg, effect op de chauffeur, de verpleegkundige en de patient.

Natuurlijk kunnen we er hier een hoop opnoemen (ook zeker doen!) maar het liefst zie ik reacties met een verwijzing naar literatuur.
Ik heb er nog weinig over kunnen vinden, dus jullie hulp is gewenst!

Johan

Ik ben benieuwd naar de zuivere vraagstelling van het onderzoek..

Een A1 rit kan op verschillende wijze worden uitgevoerd.. De snelheid en rijstijl kunnen erg verschillend zijn..  Dus tussern A1 glijdend vervoer, en A1 Bloedspoed zit nog een hele wereld.  Dus de effecten op de chauffeur, medeweggebruikers en de patiënt zijn in beide varianten anders..

Als de vraag is moet A1 vervoer altijd het meest maximale uit het voertuig gehaald worden, kent iedereen met een beetje gezond verstand het antwoord al... En ik kan me niet voorstellen dat met de huidige opleidingen er chauffeurs zijn, die dat proberen.   De meeste chauffeurs kunnen dat heel goed inschatten..

De effecten van ook een rustige ambulanceritje zijn al enorm.. leg de knikkerbak of een bowling bal maar in de auto.. Ook de effecten op de liggende patiënt zijn niet op z'n zachts gezegd het meest comfortabele ritje. Hoe mooi de auto ook geveerd is of hoe geweldige chauffeur je ook hebt.

Er zijn nog geen goede alternatieven om patiënten te vervoeren, en daarom doe je achterin de zeer luxe bestelbus. En daar zitten ook nadelige effecten aan, dus dat is altijd een compromie..  Tot dat er een "beam-me up, scottie" methode is, loop je altijd tegen deze effecten aan..


Ollie974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #8 Gepost op: 27 april 2012, 20:58:57
Ah, opdracht van module 6?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #9 Gepost op: 28 april 2012, 11:28:59
Jep! Module 6...
Leuk opdracht hoor.... :-\

Maar het onderzoek is al ver gevorderd en is echt wel leuk! Met name de enquetes. Ik zal tzt een verwijzing hier plaatsen naar een site waar het geheel komt te staan.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.