Ook ik kan het niet wettelijk en onomstotelijk bewijzen, (dat laat ik wel over aan de forumleden die wat handiger zijn in het vinden van wet-teksten) maar mij is ook altijd wijsgemaakt dat dit een wettelijke regeling is. Bedoeld om herkenbaar te zijn naar het publiek heb je slechts 3 cathegorien: Politie, Brandweer en Ambulance. Dus op alles wat geel is met rode en blauwe streepjes staat als eerste de tekst "ambulance" en daaronder eventueel een verdere specificering. En dat is maar goed ook: "huisarts" zou nog wel lukken maar welke out-sider weet wat een OVD-G of SIGMA is
Wat wel weer onderscheid is binnen de gele wagen is dat alleen de voertuigen voor patienten/slachtoffer-vervoer een 3-toon hebben, de rest 2-toon.
En natuurlijk zijn er weer tal van uitzonderingen of eigenwijze diensten die niet mee willen doen hierin en weer andere die er graag in mee zouden doen maar niet mogen. VZA Amsterdam heeft een eigenhuisstijl, de ene HAP heeft wel Ambu kleuren al dan niet met blauw op het dak, de ander niet. Reddingsbrigades staat een heel verhaal over op dat deel van het forum. De EOD heeft zich gecammoufleerd als een ambulance. En een bedrijfsbrandweer mag die met BIZA striping rijden ?
afin binnen/buiten de uniforming genoeg opvallende dingen, leuk voor de fotograven onder ons