GRIP 1 Verkeersongeval (vrachtwagen met gasflessen) Papenvoort N857 - Papenvoort 24-02-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Verkeersongeval (vrachtwagen met gasflessen) Papenvoort N857 - Papenvoort 24-02-2012  (gelezen 10460 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Voor Stijn...

Acetyleen is een prachtig goedje....
Bij 1 graad celsius temp. verhoging (abrupt) kan het tot zelf ontbinding komen zo ook bij (om)vallen en schokken. De zelf ontleding gaat gepaard met een verhoging van de temperatuur waardoor de reactie wordt versneld tot ....plof.... Dit kan ook gebeuren door een vlaminslag vanuit de slangen, om dit te voorkomen is het verplicht op het reduceerventiel tussen het reduceer en de slang een zogenaamde vlamdover te gebruiken.

De hoek van dertig graden heeft een iets andere reden en wordt gemeten ten opzichte van een horizontaal vlak, de hoek van de vrachtwagen is daarmee ruim groter dan 30 graden en niet relevant voor het ongeval (wel goed dat je er aan denkt) die hoek is om te voorkomen dat er vloeibaar aceton uit de fles in je reduceerventiel en daarna in je slangen terecht komt, geeft een leuk effect overigens.
Acetyleen is namelijk een gas welke is opgelost in vloeibaar aceton ik meen dat 1 liter aceton 15 liter acetyleen kan bevatten.

Hoop wat meer duidelijkheid voor je te hebben geschapen

Je hebt helemaal gelijk niks aan toe te voegen allen dat dat de eventuele zuurstof lekkage een versneller is dus kans op een vuurbal in de wijde omtrek.
Heb eens een keer een gasopslag filmpje voorbij zien komen, waarvan ik denk wij zetten hier ruim af in de zin van 0.01 als je zit wat een projectiel het wordt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vrachtwagen met gasflessen gekanteld
Published on Apr 24, 2012 by rtvdrenthe
PAPENVOORT - Het gevaar bij de gekantelde vrachtwagen met gasflessen in Papenvoort is geweken. Dat meldt de politie. Rond kwart voor elf kantelde de vrachtwagen van de firma Coops uit Hoogezand op de N857.

Van een aantal gasflessen, die uit de auto waren geslingerd, raakte de afsluiter lek. In de flessen zat zuurstof, stikstof en acetyleen. Vooral het zeer brandbare acetyleen zorgde voor explosiegevaar. Er werd groot alarm gegeven. De brandweer heeft de flessen acetyleen gekoeld en de andere lekkende flessen laten leeglopen.

De weg tussen Borger en Rolde blijft de komende uren afgesloten voor verkeer vanwege bergingswerkzaamheden. De geschrokken chauffeur bleef ongedeerd. Volgens directeur Carl Welling van Coops is de man uitgeweken voor een andere auto. De open vrachtauto raakte daardoor in de rechterberm en trok daar een spoor van honderd meter voordat de auto op een zijkant strandde in de bermsloot.
Samen sterk in de hulpverlening!


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Helaas is een eventuele oranje plaat niet te zien.

In het filmpje wat Live plaatst zijn de ADR borden wel te zien (correct gebruikt, blanco aan de voor en achterzijde ivm verschillende gevaarlijke stoffen aan boord) O0
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Het klinkt erg ongeloofwaardig, maar pure zuurstof is brandgevaarlijk en explosief.

Laat ik nou geleerd hebben dat pure zuurstof zoals in de betrokken cilinders in het geheel niet brandbaar en / of explosief is in de cilinders zit namelijk geen pure zuurstof (100% bestaat niet eens) maar 99,5 % zuurstof. De bovenste explosiegrens van zuurstof licht naar mijn weten bij 98%. Dit betekent natuurlijk wel dat je bij lekkage al erg snel onder de bovenste explosiegrens terecht gaat komen maar dan spreek je niet meer over pure zuurstof maar een explosief mengsel !!
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Laat ik nou geleerd hebben dat pure zuurstof zoals in de betrokken cilinders in het geheel niet brandbaar en / of explosief is in de cilinders zit namelijk geen pure zuurstof (100% bestaat niet eens) maar 99,5 % zuurstof. De bovenste explosiegrens van zuurstof licht naar mijn weten bij 98%. Dit betekent natuurlijk wel dat je bij lekkage al erg snel onder de bovenste explosiegrens terecht gaat komen maar dan spreek je niet meer over pure zuurstof maar een explosief mengsel !!
Zuurstof kan een brand verergeren, er zijn inmiddels gevallen bekend waarbij bejaarden die aan het zuurstof zitten en ook nog eens roken in brand zijn geraakt en die brand verergert werdt door het zuurstof. Smerige en vette ventielen van zuurstofflessen schijnen ook brand te kunnen veroorzaken.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Ook leuk om te lezen  8)  een rapportje over een paar jaar onderzoek naar incidenten met acetyleen cylinders

http://www.bcga.co.uk/preview/pdfs/LFB%20Acetylene%20Cylinders%20in%20Fire%20Report%20March%2009%20_2_.pdf

een klein stukje eruit:
It is the considered expert opinion of the BCGA that the mechanical shock alone of a Road Traffic Incident (RTI) to a cold Acetylene cylinder which remains intact and has not been exposed to fire, will not initiate decomposition. Such a cylinder may be safely lifted and removed to quickly clear the RTI.
This opinion is supported by much empirical evidence from the BCGA who undertook a physical survey and examination of damaged Acetylene cylinders which have suffered impacts. More significantly, BAM have conducted extensive testing and type approval of all acetylene cylinder types used in Europe.
It had previously been believed that mechanical shock could initiate decomposition. It is now understood that it is not possible to initiate decomposition in an undamaged, unheated cylinder by mechanical shock.
Venting or moving a heated cylinder may feed decomposition, if it has started, but will not initiate decomposition.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Bij 1 graad celsius temp. verhoging (abrupt) kan het tot zelf ontbinding komen zo ook bij (om)vallen en schokken.

Dus deze nog veel voorkomende gedachte kan een beetje worden vergeten  e050
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Dus deze nog veel voorkomende gedachte kan een beetje worden vergeten  e050
Zo leren we elke dag weer wat nieuws....


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Zuurstof kan een brand verergeren, er zijn inmiddels gevallen bekend waarbij bejaarden die aan het zuurstof zitten en ook nog eens roken in brand zijn geraakt en die brand verergert werdt door het zuurstof. Smerige en vette ventielen van zuurstofflessen schijnen ook brand te kunnen veroorzaken.

Idd, zo mag je bij een zieke die zuurstof krijgt NOOIT vaseline aanbrengen in de buurt van de neusbril/masker.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Dus deze nog veel voorkomende gedachte kan een beetje worden vergeten  e050

Ga dat maar vertellen bij de N.I.L. daar schieten ze je dood als je in je examen aangeeft dat vallen en schokken van een acetyleenfles geen kwaad kan. Dat iets zelden gebeurd betekent niet dat het niet kan.

Zuurstof kan een brand verergeren, er zijn inmiddels gevallen bekend waarbij bejaarden die aan het zuurstof zitten en ook nog eens roken in brand zijn geraakt en die brand verergert werdt door het zuurstof. Smerige en vette ventielen van zuurstofflessen schijnen ook brand te kunnen veroorzaken.

Maar Peter in dat geval heb je het niet meer over, in de volksmond, pure zuurstof maar, een explosief mengels waarbij het percentage zuurstof onder de bovenste explosiegrens geraakt is. Afsluiters en reduceerventielen van een zuurstof fles mag je alleen smeren met WATER elke vorm van vet / olie, of met vet / olie besmet vuil kan zelfontbranding van de zuurstof tot gevolg hebben maar ook dan zit je op het moment van ontbranding in het explosie gebied.

Ik ben ook even aan het googlen geweest en nergens zijn de explosiefgrenzen van zuurstof te vinden (raar maar waar) er zijn zelfs chemiekaarten die beweren dat zuurstof een NIET brandbarestof zou zijn zie link http://www.kumoweld.nl/images/2009-06/zuurstof.pdf
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend