Haakarmvoertuigen

Auteur Topic: Haakarmvoertuigen  (gelezen 361965 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dennis Schalken

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #860 Gepost op: 20 januari 2013, 13:58:14
kan toch verplaatst zijn vanuit een andere post??


Dennis Schalken

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #861 Gepost op: 20 januari 2013, 14:00:54
als je deze link volgt zie je dat er voorheen een ander HA chassis gestationeerd stond in Neede
http://www.nieuwsuitberkelland.nl/2011/11/brandweer-neede-heeft-een-nieuwe-truck/


Sam Wedel

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 570
  • Eibergen, Achterhoek
Reactie #862 Gepost op: 20 januari 2013, 16:11:04
als je deze link volgt zie je dat er voorheen een ander HA chassis gestationeerd stond in Neede
http://www.nieuwsuitberkelland.nl/2011/11/brandweer-neede-heeft-een-nieuwe-truck/
Je hebt gelijk, maar deze is in 2012 vervangen voor dit model Volvo. Heb alleen geen idee waarom en waarheen de andere Volvo is.  O0


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #863 Gepost op: 20 januari 2013, 17:25:31
als je deze link volgt zie je dat er voorheen een ander HA chassis gestationeerd stond in Neede
http://www.nieuwsuitberkelland.nl/2011/11/brandweer-neede-heeft-een-nieuwe-truck/
Je hebt gelijk, maar deze is in 2012 vervangen voor dit model Volvo. Heb alleen geen idee waarom en waarheen de andere Volvo is.  O0
Reden zal waarschijnlijk zijn beter inzetbaar in het verzorgingsgebied i.v.m. onverhard terrein in het verzorgingsgebied.
De eerste was een 6x2 welke er nu staat is een 6x4.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #864 Gepost op: 20 januari 2013, 22:49:13
Reden zal waarschijnlijk zijn beter inzetbaar in het verzorgingsgebied i.v.m. onverhard terrein in het verzorgingsgebied.
De eerste was een 6x2 welke er nu staat is een 6x4.

Dat lijkt mij ook de meest voor de hand liggende reden. Ondanks dat de FM opzich een slag groter is, is het laadvermogen (door hoger eigen gewicht) doorgaans zelfs wat minder. Meen ook dat er een (nagenoeg) zelfde systeem op ligt. Dus enige echte verschil is de aandrijving.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #865 Gepost op: 21 januari 2013, 02:15:38
Dat lijkt mij ook de meest voor de hand liggende reden. Ondanks dat de FM opzich een slag groter is, is het laadvermogen (door hoger eigen gewicht) doorgaans zelfs wat minder. Meen ook dat er een (nagenoeg) zelfde systeem op ligt. Dus enige echte verschil is de aandrijving.

De HA installatie is in beide gevallen een 15 tons uitvoering welke volledig benut mag worden


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #866 Gepost op: 21 januari 2013, 21:04:42
De HA installatie is in beide gevallen een 15 tons uitvoering welke volledig benut mag worden

Mag ik vragen waar je die info weg hebt? Hiab (Multilift) heeft namelijk geen 15 tons haakarm. Bij mijn weten zijn het beiden 21 tons systemen. In ieder geval op de 6x4 FM reeks, zie ook mijn foto's+info op de vorige pagina. Het kan echter best zijn dat deze vervolgens lager begrenst zijn, aangezien het laadvermogen van een kaal chassis ca 18 ton bedraagt.

Dus 21 tons systeem begrenst op 15 ton lijkt mij dan aannemelijk.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #867 Gepost op: 21 januari 2013, 21:47:29
Mag ik vragen waar je die info weg hebt? Hiab (Multilift) heeft namelijk geen 15 tons haakarm. Bij mijn weten zijn het beiden 21 tons systemen. In ieder geval op de 6x4 FM reeks, zie ook mijn foto's+info op de vorige pagina. Het kan echter best zijn dat deze vervolgens lager begrenst zijn, aangezien het laadvermogen van een kaal chassis ca 18 ton bedraagt.

Dus 21 tons systeem begrenst op 15 ton lijkt mij dan aannemelijk.

In de toenmalige aanbesteding werd gevraagd om een 15 tons HA installatie en het laadvermogen van beide chassis is + 16 ton op kenteken volgens www.vwe.nl

Voor de BZ-FZ-41 zijn de gegevens:
Massa leeg voertuig     11840 kg
Laadvermogen     16160 kg
Toegestane maximum massa voertuig     28000 kg
Massa rijklaar     11940 kg

Voor de BZ-JT-58 zijn de gegevens:
Massa leeg voertuig     10340 kg
Laadvermogen     16660 kg
Toegestane maximum massa voertuig     27000 kg
Massa rijklaar     10440 kg


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #868 Gepost op: 21 januari 2013, 22:28:41
Hmm interessant. Er zal echter voor een 21 tonner gekozen zijn vanwege de systeem lengte. Een 16 tons systeem kan het gewicht wel hebben, maar is een stuk korter.

Zal er eens extra naar kijken als we er weer eens een binnen hebben staan  O0

Bedankt voor de info Firefighter.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #869 Gepost op: 22 januari 2013, 18:34:29
Vandaag was de 06-9780 aan de beurt om aangepast te worden. Is inderdaad voorzien van een XR21S en voor zover ik zo snel kon achterhalen niet begrensd. Wel voorzien van stickers max 15.000 kg O0