Eens dat de rampenbestrijding erg complex en ingewikkeld is gemaakt.
Dit komt volgens mij door een aantal zaken. Mening leidinggevende is bang om de schuld te krijgen dus komt er een indekcultuur. Met veel mensen een besluit nemen dan kun je altijd zeggen WIJ waren het met elkaar eens. Dit zie je aan de basis van iedere rampenstaf in Nederland. Grote teams in het OT en BT in allerlei vormen en benamingen. Informatie en besluiten gaan over veel schijfen wat de flexibileit en snelheid enorm afremt. Verder zie je dat er veel banen zijn gecreëerd in de aanloop en vorming van de Veiligheidsregio's. Want rampenbestrijding was/is nu eenmaal het toverwoord en daar zijn bestuurders erg gevoelig voor. Dit maakt overigens de Veiligheidsregio een erg dure oplossing voor veiligheid. En helaas zien we de basiszorg die juist een ramp kan beperken steeds minder worden. Als laatste punt mis ik duidelijke regie vanuit de Overheid. Waarom moet iedere regio in NL een eigen rampenstaf hebben? Wat is nu de kwaliteit van de rampenstaf? Hoeveel praktijkervaring hebben ze nu eigenlijk? Waarom zijn SGBO's, OT's, BT's, grip- en inzetprocedures in iedere regio anders?! Waarom ontbreekt het aan sturing bij een incident wat effecten heeft in meerdere regio's? Waarom is er geen landelijk ondersteuningsteam? (note: er is wel wat in ontwikkeling maar er is geen regie vanuit de Overheid lees verplichting)
Voor betrokkenen is ieder incident zijn of haar persoonlijke ramp. Maar hoeveel echte rampen hebben we nu eenmaal? Of hebben we regelmatig een groot incident? Hebben we daarvoor wel een hele grote rampenstaf nodig? Kan het simpeler, beter, meer ervaring en goedkoper? Ja, ik denk het wel.
Kleine incidenten
Kun je gewoon afhandelen zoals we dat altijd doen.
Middel incidenten met OVD als leider. Multi-disiplinair dan grip 1
OVD A/B/P
Informatiemanager/persvoorlichter
OVD bevolking/Gemeente (indien nodig)
AGS (indien nodig)
Grote / zeer grote incidenten (grip-2)
CVD (algemeen leider)
OVD-A/B/P
OVD-bevolking/Gemeente
OVD-infra (indien nodig NS/RWS/Havenbedrijf, etc.)
OVD-defensie (indien nodig)
AGS (indien nodig)
Voorlichter
Informatiemanager/plotter
Vorming van een CTPI in goed uitgeruste VC met satellietverbindingen, internet, etc. Vergaderruimte monitoren met camera's en geluid voor latere verslaglegging. Maak voor eventuele opvang en registratie gebruik van het Rode Kruis onder leiding van de OVD-A en OVD-bevolking. Het Rode Kruis is uitstekend in staat om met hun huidige maar vooral nieuwe visie 2020 ondersteunend te zijn aan dit proces.
Meerdere regio's of ramp (grip-3)
"Invliegen" van een landelijk ondersteuningsteam onder leiding van het LCC en de coördinator terrorisme en veiligheid. CTPI blijft incidentbestrijding doen en alle randzaken en afstemming vindt plaats in het ondersteuningsteam. In andere regio's kun je dan indien nodig een grip-2 maken voor directe aansturing van acties. Voorlichting gebeurt door ondersteuningsteam. Team uitrusten met juiste uitrusting voor vervoer, verbindingen, etc. KLPD heeft daarnaast prachtige meldkamer- en vergadervoertuigen. Anders VC-voertuig investeren.
Algemeen Leider
Specialist Ambulance/GHOR
Specialist Brandweer
Specialist Politie
Specialist Defensie
Specialist Gemeente
Specialist Infra
Specialist Gevaarlijke stoffen
Voorlichter
Assistent voorlichter
Informatiemanager
Plotter/ondersteuning
Crisicommunicatie
Bij bijna alle rampen en incidenten hoor je een gebrek aan juiste informatie. Mensen willen vanuit hun nieuwsgierigheid nu eenmaal weten wat er aan de hand is. Nu blijkt uit de praktijk dat mensen zodra er iets gebeurt in hun buurt ze P-2000 raadplegen en/of gaan kijken. De kans bestaat dat P-2000 vanuit 2015 ook versleuteld gaat worden waardoor het niet meer te lezen is. Een belangrijke informatiebron droogt dan op. Nu zie je dus dat veel mensen direct naar twitter grijpen om te lezen wat er aan de hand is. Oudere mensen maken veel minder of geen gebruik van dit soort kanalen. Je bent dus als Overheid altijd te laat met informatievoorziening als het gaat om ingrijpende incidenten. Sirenes, explosies, rookwolken, rennende mensen, etc. zorgen voor de informatieprikkel. Je moet dus direct vanaf een ingrijpende gebeurtenis informatie gaan geven. Mensen willen weten vanuit hun oer-instinct of er gevaar is. Persoonlijk denk ik dat bij de vorming van grote meldkamers (dus minder) je continu een voorlichter/informatiemanager moet hebben op de meldkamer die deels informatie kan verzamelen/filteren (M-factor) en direct starten met voorlichting bij incidenten van omvang. Zo kun je ook geruchten en paniek voorkomen/corrigeren.
Informatiekanalen:
1 Landelijke website met regionale pagina's
Twitter
Facebook
SMS
Teletekst (vergeten medium en door oudere mensen goed bruikbaar/herkenbaar)
Geluidswagens (2e instantie)
Nieuwsbrieven (2e instantie)
Huisbezoek (2e instantie)
Bij rampen 1 landelijke calamiteitenzender voor TV/Radio (TV-1 en Radio1?) Informatie in "loop" plaatsen zodat mensen direct kunnen lezen en horen wat er aan de hand is en wat we willen van de mensen. Geen entertainment tussendoor in de vorm van bijvoorbeeld muziek zoals je nu vaak hoort bij regionale zenders. Ook geen eigen invulling door journalisten uit het veld. Geeft soms een totaal ander beeld dan de werkelijkheid en wat je als Overheid wilt vertellen.
Samenvatting
Kort en goed; maakt calamiteiten- en rampenbestrijding simpeler. Zorg dat de basis sterk, snel en daadkrachtig blijft (stop met bezuinigen daarop). Selecteer de juiste mensen met veel praktrijkervaring voor OVD's en CVD's. Maak daar fulltime regionale functies van, want het is een vak. Meer ervaring zorgt voor eerdere herkenning van situaties en betere aansturing. Schaf regionale HOVD en rampenstaf af. Maak een goed landelijk ondersteuningsteam (hoeveel teams zijn er nodig om 24/7 paraatheid te hebben?) Daarmee kunnen we met veel minder mensen in piket voor de rampenstaf meer kwaliteit en ervaring bieden tegen minder kosten. Halen we gelijk de bezuinigingen!