Kwallesteken

Auteur Topic: Kwallesteken  (gelezen 5624 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SL-Leung

  • Gast
Gepost op: 9 februari 2005, 21:19:26
Als huisarts in opleiding ben ik bezig met een het schrijven van een artikel over het voorkomen en behandeling van kwallebeten. Om tot een goed artikel te komen moet ik in het artikel  beschrijven hoe vaak mensen hulp zoeken na een kwallesteek, wat voor klachten zij hiervan hebben en vervolgens beschrijven wat hiertegen gedaan kan worden.

Helaas wordt binnen het registratiesysteem van huisartsen een kwallesteek niet als zodanig geregistreerd. Ook in de artsentijdschriften wordt er vrij weinig geschreven over kwallesteken. Vragen aan de reddingsdiensten aan de kustprovincies worden mondjesmaat beantwoord. Jammer.

Graag zou ik van EHBO / medewerkers bij de reddingsbrigades willen weten hoe vaak hun post het  afgelopen jaar hulp hebben geboden aan personen die zijn "gebeten"door een kwal.

alvast bedankt voor jullie interesse en antwoord,
Siu Luen Leung




ewald

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2005, 23:12:17
Dat zal lastig zijn ik weet alleen dat het besproken wordt in de module verbandleer en kleine ongevallen van het oranje kruis om te weten wat je er aan moet doen. Persoonlijk denk ik dat veel van deze gevallen pas achteraf bij de dokter komen als ze er last van krijgen. Mogelijk dat het oranje kruis je verder kan helpen waar je deze informatie zou kunnen krijgen.


Groetjes
Docent EHBO


Paul SEH

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2005, 06:51:11
Op de SEH heb ik het nog niet meegemaakt in de afgelopen 13 jaar.  8)


Albert Dijkstra

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2005, 10:09:18
De "kwallebeet" staat bij vele strandreddingsdiensten als EHBO verrichting met stip op nummer 1 genoteerd.
E.e.a is sterk bepalend van weersinvloeden , met name de windrichting. De EH behandeling  op de strandposten in Vlissingen wordt gegeven door middel van insmeren met lidocaine zalf 5% fna, waarna de pijnklachten vrijwel meteen afnemen c.q verdwijnen.
Zeer incidenteel hebben we te maken met shock verschijnselen, meestal veroorzaakt doordat een zwemmer / bader over zijn gehele lichaam is aangestraald door een kwal. Vervoer door ambulance naar ziekenhuis is vervolgens noodzakelijk. Maar nogmaals, dit komt gelukkig vrij zelden voor. Er staat deze maand overigens een aardig artikel over de kruiskwal in het vakblad Duiken.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2005, 17:44:40
Ik heb alleen de ervaring met het behandelen kwallenbeten op de voet.
Mensen die erop zijn gaan staan dus.
Voor het jeukende prikkende gevoel gebruikten we zogenaamd 'kwallenwater'.
Ontsmettingsmiddel aangelengd met water.
Alle patienten liepen na 10 minuutjes kwallenwaterdeppen weer vrolijk de post uit,met de mededeling dat als ze last bleven houden en de uitslag erger werd,wel even langs de huisarts te gaan.
  Ta


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2005, 17:47:42
Heb het nog nooit meegemaakt, maar 't lijkt me wel enorm irritant
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


SL-Leung

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2005, 00:18:19
Aan allen die al hebben gereageerd, BEDANKT. Ik ben nu al weer een stuk verder. :)
Paul, ik had al gedacht dat een SEH er weinig van ziet, nu weet ik het met enige referentie aan jou te vertellen aan mijn begeleider. Bedankt.

Dhr Dijkstra, van u zou ik graag weten hoeveel kwallebeten de reddingsbrigade van Vlissingen er vorig jaar heeft geregistreerd. Zou u mij dit kunnen mailen ?

Annemiek, uit uw antwoord lees ik dat u actief bent bij een reddingsbrigade aan de kust van Nederland. Graag zou ik willen weten hoeveel kwallebeten er vorig jaar bij uw reddingsbrigade is geregistreerd. (en welk reddingbrigade dat is).

Dit om een adequate totaalbeeld van vorig jaar te verkrijgen van het aantal kwallebeten aan de Nederlandse kust van vorig jaar te krijgen.  :-\
Groetjes,
Siu Luen Leung


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2005, 11:05:44
gegevens zijn onderweg, succes!


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2005, 22:08:07
Ook ik verricht EHBO in Katwijk aan Zee bij de reddingsbrigade aldaar.

Ook wij hebben afhankelijk van het weer te maken met een groot aantal kwallebeten.

We behandelen ze als volgt:

Inspuiten met een mengsel van water en ammonia ( verdunning weet ik niet precies). Hierna op laten drogen en insmeren met Prikweg.

Het aantal kan ik je niet vertellen maar het zijn er erg veel!

De wind is meestal  oostelijk als de kwallen aandrijven.

De symptonen:

Vervelend stekend en prikkelend gevoel
Rode vlekken op de huid
Soms zwelt de huid helemaal dik op. Deze mensen moeten wat langer blijven en geobserveerd worden. Hierbij treedt ook soms braken op. Deze mensen moeten dan ook altijd worden gezien door een huisarts.

Verder is van belang dat een kwal niet bijt, maar kleine gifpijltjes afschiet als reactie op het aanraken van de tentakels. Dit kan zelfs nog plaatsvinden als de kwal reeds dood is!


Op deze link via google kun je nog aardige info vinden over kwallensteken en de anatomie/fysiologie
Hopelijk kun je hier iets mee.

www.beesies.nl/ images/kwaltek.gif

Grt Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2005, 19:39:23
Aan allen die al hebben gereageerd, BEDANKT. Ik ben nu al weer een stuk verder. :)
Paul, ik had al gedacht dat een SEH er weinig van ziet, nu weet ik het met enige referentie aan jou te vertellen aan mijn begeleider. Bedankt.

Dhr Dijkstra, van u zou ik graag weten hoeveel kwallebeten de reddingsbrigade van Vlissingen er vorig jaar heeft geregistreerd. Zou u mij dit kunnen mailen ?

Annemiek, uit uw antwoord lees ik dat u actief bent bij een reddingsbrigade aan de kust van Nederland. Graag zou ik willen weten hoeveel kwallebeten er vorig jaar bij uw reddingsbrigade is geregistreerd. (en welk reddingbrigade dat is).

Dit om een adequate totaalbeeld van vorig jaar te verkrijgen van het aantal kwallebeten aan de Nederlandse kust van vorig jaar te krijgen.  :-\
Groetjes,
Siu Luen Leung

Mijn info komt van de periodes dat ik strandwacht heb gelopen in Domburg. Ik kom daar als gast en heb dan ook geen verdere informatie voor je op papier staan over aantallen van kwallenbeten.
De frequentie die ik daar meemaak is ±5 kwallenbeten per week.
  Ta