REGS systeem / Waterswitch verbrijzelt autoramen bij auto te water

Auteur Topic: REGS systeem / Waterswitch verbrijzelt autoramen bij auto te water  (gelezen 4810 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Start #autotewater @dvgooswilligen laat video zien van nieuw beveiligingssysteem dat autoramen verbrijzelt: www.youtube.com/watch?v=ryUnHosj9ug
Korpschef Stikvoort: in Nederland komen per jaar ongeveer 750 auto’s in het water terecht. #autotewater
Korpschef Stikvoort: 25 verdrinkingsdoden per jaar omdat auto’s te water raken en inzittenden er niet uit kunnen #autotewater
Korpschef Stikvoort: sinds 1998 verloor de politie 5 collega’s die niet in staat waren op tijd uit hun auto te komen #autotewater
Korpschef Stikvoort: dit jaar worden 29 politieauto’s voorzien van een nieuwe innovatie. Een doorbraak op het gebied van #autotewater
@politieHM

Doorbraak: autoramen verbrijzelen na te water raken




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2012, 12:48:42
Technische doorbraak bij problematiek ‘auto te water’
Per jaar belanden in Nederland 750 personenauto’s in (on)diep water. Ongeveer 50 mensen komen daarbij om het leven. De helft komt te overlijden door verdrinking, omdat de ramen en de deuren blokkeren. In de eerste vier maanden van 2012 zijn inmiddels 10 mensen verdronken, omdat hun auto in het water belandde.

Al sinds 1998 vraagt de Raad van Korpschefs aandacht voor de problemen die ontstaan bij auto te water. Pleitbezorger is korpschef Jan Stikvoort van Regiopolitie Hollands Midden. Ondanks de jarenlange samenwerking met vele partijen, leidde dit tot voor kort niet tot een structurele, technische oplossing. Een Nederlandse vinding brengt daar verandering in. Het Rescue Escape Guidance System (REGS) werkt met sensoren die in de portieren kunnen worden geplaatst. Door de optredende veranderingen in druk en de aanwezigheid van water zorgen de sensoren er automatisch voor dat de zijruiten verbrijzelen. Dit nog voordat de auto definitief zinkt. Het biedt inzittenden de gelegenheid tijdig het voertuig te verlaten en geeft hulpverleners de kans om inzittenden tijdig te bereiken. Het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) rust nog dit jaar 29 eigen auto’s uit met het systeem.
Korpschef Stikvoort deed een oproep aan alle aanwezige betrokken partijen om het probleem van auto te water nu eindelijk serieus op te pakken. “Ik moedig de burger aan te vragen naar meer informatie en middelen. De brancheorganisaties vraag ik om meer campagne te voeren en voorlichting te geven, terwijl de overheid die campagnes dient te ondersteunen en de problematiek en de nieuwe oplossingen naar Brussel moet brengen. De hulpverleners vraag ik zich te verdiepen in de recente ontwikkelingen. En de auto-industrie geef ik de suggestie binnen afzienbare tijd alle nieuwe auto’s die de fabriek verlaten uit te rusten met bestaande hulpmiddelen en nieuwe systemen te betrekken in ontwikkeltrajecten.”

Directeur Veilig Verkeer Nederland ir. Linda van der Eijck onderschreef tijdens haar inleiding het belang voor de aandacht van de problematiek "Veilig Verkeer Nederland kijkt naar alle facetten van verkeersveiligheid waaronder gedrag, educatie, infrastructuur en vervoermiddelen. Dus ook naar technische vindingen zoals REGS die de verkeersveiligheid kunnen bevorderen. De focus van VVN ligt op het creëren van maatschappelijke betrokkenheid bij verkeersveiligheid. Daar past deze vinding goed bij.”

REGS zorgt voor een zekere vluchtweg voor inzittenden, zodra de auto te water is geraakt. Sensoren aan de binnenzijde van de portieren activeren een systeem dat de zijruiten verbrijzelt. Antoon Oosterhuis, één van de grondleggers: “Bij het systeem hoort verlichting die de inzittenden onder water altijd in de goede richting leidt, indien de auto in donker water zinkt. REGS blijft onder water werken doordat het direct op de accu is aangesloten. Want één ding staat na lang onderzoek vast: de elektronica in de portieren van de moderne auto werkt onder water niet meer.”

http://www.politie.nl/hollands-midden/nieuws/120425autotewaterlandelijk.asp


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2012, 13:16:34
Ik ben benieuwd om de hoeveel jaar die pyrotechnische activatoren vervangen moeten worden.. 2-3 jaar net zoals bij normale flares? Lijkt me een dure grap, al helemaal voor de 'normale' consument..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2012, 15:37:26
Waar kan je meer informatie hierover vinden zoals de fabrikant en war zijn de kosten per auto en inderdaad moeten ze na verloop van tijd vervangen worden en wat zijn daar dan de kosten van of kost het niks  098uo 098uo 098uo 098uo 098uo 098uo
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 17:10:27
Ik ben benieuwd om de hoeveel jaar die pyrotechnische activatoren vervangen moeten worden.. 2-3 jaar net zoals bij normale flares? Lijkt me een dure grap, al helemaal voor de 'normale' consument..
Zullen er niet zulke sensoren etc inzitten als bij bijv de airbag? Die blijven volgens mij bijna de gehele levensduur van een auto in europa wel goed.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #5 Gepost op: 25 april 2012, 17:53:59
Zullen er niet zulke sensoren etc inzitten als bij bijv de airbag? Die blijven volgens mij bijna de gehele levensduur van een auto in europa wel goed.

Ja de sensoren waarschijnlijk wel, maar ook de kleine 'explosieven' die de ruit daadwerkelijk kapotmaken?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 25 april 2012, 19:28:17
Ja de sensoren waarschijnlijk wel, maar ook de kleine 'explosieven' die de ruit daadwerkelijk kapotmaken?
Er was vanavond op het Journaal een item hier over. Het systeem wordt geactiveerd op het moment dat het systeem langer met water in contact is, daardoor activeerde het systeem, en schoot er een soort van stalen centerpunt tegen de ruit, waardoor deze verbrijzelde.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #8 Gepost op: 25 april 2012, 20:32:34
zou het ook werken bij doorbraakwerende ruiten, Kogelwerende en ruiten die getint zijn met folie????????
Bij het laatste lijkt het mij geen probleem alleen ipv. losse stukjes zal dan wel het gehele ruit eruit gaan maar bij de eerste 2???????
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #9 Gepost op: 25 april 2012, 22:01:14
zou het ook werken bij doorbraakwerende ruiten, Kogelwerende en ruiten die getint zijn met folie????????
Bij het laatste lijkt het mij geen probleem alleen ipv. losse stukjes zal dan wel het gehele ruit eruit gaan maar bij de eerste 2???????

Je hebt tegenwoordig ook glas dat via 1 kant kogelwerend is, maar langs de andere kant niet. ( zodat je kan terugschieten). Hierbij zou het wel moeten werken denk ik.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!