Palmpie, je hebt helemaal gelijk.
Planten hebben zuurstof (O2) en CO2 nodig om glucose (C6H12O6) te maken, de basisbouwstof voor plantengroei. Zuurstof is er genoeg in verse lucht (ca. 21%). Echter: in diezelfde verse lucht zit maar maar 0,04 % CO2, terwijl plantjes, om lekker te kunnen groeien, rond 0,15 % CO2 nodig hebben. Daarom verhogen kwekers het CO2-gehalte in de kas wel eens. Dit doen zij met CO2-kachels (geen CO-kachels - er is een groot verschil tussen koolmonoxide en kooldioxide !! ).
Natuurlijk kan een CO2-kachel, als hij niet goed brandt, ook CO produceren. Maar de kans op een CO-probleem is vele malen groter bij een afvoerloze geiser in een oude woning, dan in een moderne, wat grootschaligere hennepkwekerij (waar bijna altijd professionals achter zitten).
Het verhogen van het CO2-gehalte bij plantenkweek is, als het goed wordt gedaan, HELEMAAL niet gevaarlijk voor de gezondheid! Onze uitademingslucht bevat 4 % CO2. Als plantjes zouden moeten leven op onze uitademingslucht, zouden ze veel te veel CO2 krijgen en daardoor slechter gaan groeien! 0,15 % is voor hen echt het maximum!
Dus: zolang wij zelf niet ter plekke dood neervallen wanneer we dicht op elkaar staan en met elkaar praten terwijl we 4% CO2 rondstrooien, moeten we geen broodje-aap-verhalen geloven over levensgevaarlijke CO2-gehaltes in hennepkwekerijen - die gemiddeld op 0,15 % zitten.
Het is wel verstandig, in alle situaties waarbij men te maken kan krijgen met gevaarlijke stoffen en gevaarlijke situaties (en daar horen hennepkwekerijen zeker bij), ALLERLEI mogelijke risico's te onderzoeken - waaronder o.a. gaslekken. En dan ben ik dus een voorstander van een combimeter waarbij men naast LEL ook O2 en CO kan meten (een CO2-meter is zeldzamer - en is in dit geval niet nodig, als je je gezonde verstand gebruikt. Ruikt het binnen bedompt, ga dan gewoon de boel luchten.
Waar is een CO2-meter wel nodig: in de buurt van de CO2-pijpleiding (Rotterdam Rijnmond naar Amsterdam). Deze voorziet diverse tuinbouwgebieden van CO2, afkomstig van Shell Pernis. Hierdoor hoeven de kwekers geen CO2-kachels meer te laten branden. Nog een CO2-risico: bij CO2- blusinstallaties, of in de kelders van cafés met een CO2-bierpomp. Kortom: CO2-meters zijn af en toe onmisbaar, maar hennepkwekerijen horen wat mij betreft niet echt in dit rijtje thuis.
En als we het toch hebben over risico's van hennepkwekerijen, dan gooi ik er nog een leuke in. Tegenwoordig worden, voor een beter luchtvochtigheidsgehalte rondom de planten, ook wel vernevelaars gebruikt in hennepkwekerijen. Met als risico dus de onovertroffen Legionella. Een leuk volgende onderwerp voor een discussie.
Palmpie, weer bedankt voor het aanbrengen van dit leuke onderwerp. Ik kan er de komende week echter niet meer op reageren, want ik ga een weekje op vakantie - en daar is vast geen internet (en mocht die er wel zijn, dan hoop ik me te kunnen inhouden - even afkicken). Tot mails!
Jetty Middelkoop
Adviseur Gevaarlijke Stoffen
Brandweer Amsterdam Amstelland
(en spinster van hennep, maar dat is weer een ander verhaal - en een ander hennepras)
-----------
Het is toch CO2 waarvan plantjes beter gaan groeien??
---------
Boobytraps in hennepkwekerijen
Ook het gebruik van CO-kachels levert gevaar op voor agenten en rechercheurs. Deze kachels werken op gas en produceren koolmonoxide. Daardoor gaan de hennepplanten sneller groeien, maar voor mensen zijn deze kachels levensgevaarlijk. De technische recherche pleit dan ook voor het aanschaffen van CO-meters, die agenten tijdig kunnen waarschuwen voor koolmonoxidevergiftiging.