spatader

Auteur Topic: spatader  (gelezen 21749 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

ewald

• Gast
Gepost op: 10 februari 2005, 19:49:00
wat kunnen we als eerste hulpverlener doen als je een inwendige bloeding heb van een spatader

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2005, 20:09:28
Ik ga in mijn antwoord er even van uit dat je een ernstige inwendige bloeding bedoeld die leidt tot shock symptomen.

Het is een beetje opmerkelijke vraagstelling, want meestal weet je niet eens dat je patient een inwendige bloeding heeft, laat staan dat je weet dat hij/zij iets zeldzaams heeft als een ernstige inwendige bloeding als gevolg van een gescheurde spatader. Kun je wellicht de reden voor deze vraagstelling toelichten ?

Ik zou dat gegeven eigenlijk even laten voor wat het is en (be)handelen op basis van de symptomen die die bloeding geeft en niet op basis van het onderliggend lijden.

Iemand met een ernstige inwendige bloeding heeft 3 dingen nodig: snel vervoer, bloed en een chirurg.
Alleen voor dat eerste kun jij als EHV'er zorgen door snel te alarmeren. Voor de rest standaard EHV op basis van wat je waarneemt.

Ik ga er dan even vanuit dat je geen zuurstofset etc op je fiets gemonteerd hebt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ewald

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2005, 20:53:44
Je hebt gelijk ik had wat duidelijker moeten zijn. Ik zat even te denken als iemand met spataderen aan zijn been zijn been stoot er een spatader kapot springt. Ik had helemaal niet gedacht aan shock. Maar als ik het goed begrijp zijn spataderen dus wel degelijk een groot gevaar als ze van binnenuit openscheuren. ;) Bij een uitwendige bloeding zou ik een wonddrukverband aanleggen en naar de arts sturen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2005, 20:59:13
Ik zat even te denken als iemand met spataderen aan zijn been zijn been stoot er een spatader kapot springt.

Dat is een dan uitwendige bloeding en die kun je gemakkelijk waarnemen, een drukverband is dan inderdaad aangewezen evt hooghouden lichaamsdeel etc.
Omdat je het over een inwendige bloeding had ging ik er even vanuit dat het ernstig moest ziin omdat je hem anders waarschijnlijk niet eens zou opmerken behalve aan de hand van wat pijnverschijnselen.

Ik ken ook geen voorbeelden van massale inwendige bloedingen als gevolg van problemen met een spatader.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2005, 10:00:31
Dat is een dan uitwendige bloeding en die kun je gemakkelijk waarnemen, een drukverband is dan inderdaad aangewezen evt hooghouden lichaamsdeel etc.
Omdat je het over een inwendige bloeding had ging ik er even vanuit dat het ernstig moest ziin omdat je hem anders waarschijnlijk niet eens zou opmerken behalve aan de hand van wat pijnverschijnselen.

Ik ken ook geen voorbeelden van massale inwendige bloedingen als gevolg van problemen met een spatader.

Spataders zijn in alle gevallen glukkig uitwendig te benaderen daar ze vlak onder de huid liggen, dat is ook de oorzaak dat ze snel beschadigd raken en kunne gaan bloeden. Af en toe worden we wel eens met A1 naar een patient gestuurd die een bloedende spatader heeft, waarbij de melding is dat de patient ''enorm'' veel bloedverlies heeft en leegbloed..... In alle gevallen is de spatader dichtgedrukt en  de bloeding gestopt. De beste ehbo is om een gaasje tot een klein vierkantje (vierkante centimeter) te vouwen en die op het wondje te bevestigen mbv pleister of een verbandje. Lokale druk op het spataderwondje doet wonderen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

ewald

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2005, 20:15:59
hoe ontstaat een spataderontsteking en wat kun je hier tegen doen is dit gevaarlijk voor ouderen mensen? :P

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2005, 12:33:01
Iedere ontsteking begint met bactierien, die in dit geval dus in een spatader zit. Het risico is dat de spatader 'aangevroten' raakt, en vervolgens gaat lekken. In het uiterste geval kan het gebeuren dat er sepsis (bloedvergiftiging) gekweekt wordt.
Overall ziektebeeld lijkt me: koorts, ziek voelen, warm, rood gebied rond de spatader. Het enige wat je kunt doen is naar de huisarts gaan voor een antibioticumkuur, of het operatief verwijderen van de spatader.
Mocht ik iets vergeten, vul me aan svp   ;)
Arts  www.alphalog.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2005, 15:34:13
Iedere ontsteking begint met bactierien, die in dit geval dus in een spatader zit. Mocht ik iets vergeten, vul me aan svp   ;)

Volgens mij bestaat ook de steriele onsteking, waarbij de onstekingreactie het gevolg is van beschadigd weefsel.

Kanarie

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2005, 17:46:02
Volgens mij bestaat ook de steriele onsteking, waarbij de onstekingreactie het gevolg is van beschadigd weefsel.  

Klopt ;)
En het kan ook nog door een auto-immuun reactie.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2005, 23:35:39

Klopt ;)
En het kan ook nog door een auto-immuun reactie.

Maar van dat alles krijg je nog geen bloedende spatader ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod