Als ik het goed begrijp bestaat jou vraag nu uit twee onderdelen, Ewald :
1) wat te doen bij een oppervlakkige (spatader) bloeding, welke zich niet naar buiten ontlast / naar buiten komt;
2) ontsteking van een spatader.
Om bij het eerste te beginnen. Met welke vraag en klachten komt de verwonde in bij je ? Wat ik mij voor kan stellen is dat het been gestoten is en er vervolgens een grote blauwe plek rondom de spatader ontstaat en pijn kan geven. Hierbij doet een drukverband wonderen om te voorkomen dat deze groter wordt. De druk wordt met name aangebracht op de plek waar de spatader is gesprongen (als die te vinden is). Tegen de pijn is paracetamol te adviseren. Liever geen andere pijnstillers, omdat die nare bijwerkingen hebben of de verwonde gebruikt andere medicijnen die wellicht niet te combineren zijn met die pijnstillers.
Een massaal bloedend spatader die zich niet naar buiten ontlast en die shock verschijnselen geeft, die is nog niet beschreven. Mocht je die ooit tegen komen, dan kun je voorgaande doen en meteen 112 bellen. Bestrijding van shock volgens Oranje kruis boekje.
Bij een ontsteking is vrij weinig tegen te doen. Als huisarts kan ik afhankelijk van de locatie van de spatader en de klachten wel wat doen, maar dat gaat iets te ver voor je.
Indien er een infectie bij komt (= ontstekingsreactie veroorzaakt door een bacterie) dan is dat nog lastiger om te behandelen.
Omdat het voor jou niet te doen is om die onderscheid te maken, is het enige advies wat je kunt geven: contact opnemen met de huisarts, z.s.m.
Hopelijk heb je een antwoord gekregen op jouw vragen,
Groetjes,
Siu Luen Leung, huisarts in opleiding.