Ik heb de brief, maar weet even niet hoe ik hem hier het handigst online kan krijgen....
Ik zal hier dan ook een samenvatting geven van de brief en het verloop:
In eerste instantie zou het zou zijn dat de AVP io 4 maanden opleiding zou volgen, gevolgd door een GO-NO GO moment.
Bij een GO zou de AVP io los mogen op de auto. Dit in overeenstemming met de opleiding en de praktijk.
De inspectie heeft hier een stokje voor gestoken omdat er dan verpleegkundigen zelfstandig werken zonder geldig diploma. men voldeed dan niet aan het Besluit Functionele Zelfstandigheid.
De Ava (Academie voor ambulancozorg) heeft toen besloten een diploma af te geven bij dit GO moment. Een diploma wat een jaar geldig is en alleen zijn geldigheid behoud wanneer de AVP io binnen een jaar de tweede helft van de opleiding afrond met succes. Een soort tijdelijk diploma dus.
Echter gaat de inspectie niet akkoord met een tijdelijk diploma.
Ze geven aan dat het vreemd is dat een opleiding plots verkort wordt en dat er vervolgens sprake is van een tijdelijk diploma.
De inspectie geeft tevens aan vragen te hebben gehad hierover vanuit de praktijk.
De Ava heeft volgens de inspectie niet voldaan aan de vraag om meer informatie, uitleg over het verloop (de wijzigingen). Alleen mondeling is informatie gegeven.
De verandering is dus niet voldoende toegelicht en niet adequaat afgestemd met de MMA's en de RAV-en
De verpleegkundigen mogen dus van de inspectie pas aanspraak maken op de status van zelfstandige beroespbeoefenaar wanneer ze de volledige 7 maanden hebben doorlopen.
En dan mijn mening:
Ik vind het reeel dat iemand na een IC c.q. SEH opleiding na 4 maanden zelfstandig gaat rijden. Mits die 4 maanden intensief gebruikt zijn en de verpleegkundige alleen werkt met goed volgens protocol werkende en zeer ervaren chauffeurs.
De huidige opleiding is goed van opzet en logisch in opbouw. Dus daar schort het niet aan. Echter moet die opleiding dan wel vergezeld gaan van intensieve casuistiektraining op de werkvloer.
Voorwaarde vind ik dan ook dat na die vier maanden er een gedegen toetsing plaats vindt van zowel diverse casuistieken als protocolkennis als ook de voorbehouden handelingen. De huidige opleiding voldoet hieraan.
Een tijdelijk diploma vind ik ook niet vreemd mits men dan voldoende op niveau presteert. Er zijn meer opleidingen waarin dit gehanteerd wordt.
Het tweede deel van de opleiding bestaat uit verdieping. Kennis die goed is om te hebben maar niet perse noodzakelijk is om in het werkveld te kunnen functioneren. Het maakt het verschil tussen een goede en een perfecte verpleegkundige.
De oude opleiding (SOSA) was eigenlijk gelijk qua opbouw echter was het diploma na 4 maanden definitief. Wel had men dan terugkomdagen, na de opleiding, met een verplicht karakter.
Nu dan het besluit van de inspectie:
Het is krom om nu ineens op basis van het tijdelijke diploma de diensten te verplichten alle AVP's io weer onder begeleiding te laten rijden. De gestelde termijn was binnen twee weken.
Praktisch komt het er op neer dat 60 AVP's io á 36 uur per week begeleiding moeten gaan krijgen, terwijl ze dus al zelfstandig werkten. Dit houdt veel in.
De diensten hebben problemen om de planning rond te kijgen en worden opgezadeld met enorme kostenposten.
De studenten worden beperkt in hun rooster. De meeste diensten zullen de AVP io niet meer 's nachts laten werken want dat is dan erg duur. Wellicht heeft dat voor sommigen consequenties voor het inkomen (ORT) Verder is de flexibiliteit uit het rooster. Even een extra dienst invullen of even ruilen is er niet meer bij. En dan nog het gevoel hebben dat er met je gesold wordt. Wel los, niet los.... Weer aan iedereen kunnen uitleggen waarom je ineens weer met z'n drieen bent...
Ik zou zeggen: accepteer de situatie nu zoals hij is, de geslaagde verpleegkundigen hebben laten zien wat ze kunnen.
De volgende groepen kunnen evt wel 7 maanden met bgl gaan rijden, al vraag ik me echt af of dat nodig is.
Ikzelf ben nog weer anders opgeleid (en met mij vele anderen)
Ik ben in mei 2011 begonnen bij de dienst, daar een pittig 8 weken durend inwerktraject en daarna een examen, praktisch en theoretisch. Toen een periode zelfstandig gereden en in november de Ava opleiding gaan doen. Al die tijd zelfstandig rijdend met af en toe een begeleider mee die polshoogte neemt.
Tussentijds wederom een toets voorbehouden handelingen, diverse toetsen op de Ava en inmiddels ook de GO gehad van de Ava en nu nog 8 weken te gaan voor het tweede diploma. Dus drie keer moeten laten zien wat ik kan, een jaar werkervaring en nu weer met begeleiding rijdend... Volgens mij ben ik in korte tijd meer getoetst dan wie dan ook op dit moment zelfstandig op de auto...
Ik hoop dat er een goed besluit wordt genomen 14 mei, dan is er een overleg tussen het ministerie, de Ava, de Inspectie GZ, en de abulancediensten...