Meer doden in avondspits dan in ochtendspits

Auteur Topic: Meer doden in avondspits dan in ochtendspits  (gelezen 3713 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 30 april 2012, 19:22:46
Meer doden in avondspits dan in ochtendspits
HILVERSUM -  Tijdens de avondspits, en dan tussen vijf en zes uur 's avonds, komen bijna twee keer zo veel mensen om als in de ochtendspits.

De afgelopen jaren vielen op werkdagen tussen vijf en zes uur 's avonds 232 verkeersdoden. Het aantal doden in de ochtendspits, tussen acht en negen uur, is 123. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerde analyse van 3843 dodelijke verkeersongevallen sinds 2006 door RTL Nieuws.

Het programma heeft alle verkeersdoden per uur in kaart gebracht. De provinciale weg N615 tussen Gemert en Lieshout is volgens deze analyse de gevaarlijkste weg. Per 10 kilometer weg vielen daar in zes jaar 12 verkeersdoden, stelt RTL Nieuws. Ook de A16 tussen afslag 's Gravendeel en knooppunt Klaverpolder kent veel dodelijke slachtoffers.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/12034249/__Meer_doden_in_avondspits__.html

Op zich wel vreemd dat de avondspits meer slachtoffers kent, je zou zeggen dat de verhoudingen tussen de ochtend en avond spist niet zoveel zouden moeten verschillen. Waar zou dit in liggen?




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 april 2012, 19:25:58
Misschien dat je na een lange dag werken minder concentratie hebt dan wanneer je net wakker bent?
Misschien ook wel omdat veel mensen snel thuis willen zijn vanwege het avondeten?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #2 Gepost op: 30 april 2012, 19:38:02
Misschien dat je na een lange dag werken minder concentratie hebt dan wanneer je net wakker bent?
Misschien ook wel omdat veel mensen snel thuis willen zijn vanwege het avondeten?

Hmz...is iedereen echt heel wakker 's morgens of is het net gewassen en gestreken achter het stuur met een broodje in de hand en een beker koffie?
En 's morgens is het volgens mij een rush om nog op tijd te komen. De vergadering wacht niet, het avondeten meestal wel.

Ik weet ook het verschil niet. Misschien dat er 's middags nog telefoontjes al dan niet handsfree afgehandeld worden? Misschien is de avondspits minder 'gespreid' dan de ochtendspits?
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 30 april 2012, 19:42:43
Hmz...is iedereen echt heel wakker 's morgens of is het net gewassen en gestreken achter het stuur met een broodje in de hand en een beker koffie?
En 's morgens is het volgens mij een rush om nog op tijd te komen. De vergadering wacht niet, het avondeten meestal wel.

Dat bedoel ik, 'smorgens is het net zo,n hektiek als in de avonduren en niet iedereen is zo wakker in de auto. ;)


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #4 Gepost op: 30 april 2012, 19:50:04
Het stukje op nu.nl geeft wel wat meer duidelijkheid.

's Morgens meer fietsers en 's avonds meer auto's. En dat is dan weer logisch :(
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2012, 15:23:19
Voor de meest complexe problemen is er soms een heel simpele oplossing.

Stoppen met werken.

En door....


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2012, 15:44:41
Voor de meest complexe problemen is er soms een heel simpele oplossing.

Stoppen met werken.

En door....

Gezien de nieuwe bezuinigingsplannen moet je idd al geld meenemen om op je werk te komen. Als je dan ook nog op weg naar huis meer kans hebt om te overlijden...

Weet iemand overigens of er in de avondspits meer treinongevallen zijn dan in de ochtendspits?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2012, 17:34:26
Ik heb de data (te verkrijgen via de website van RTL) ingezien. De conclusie dat er in de avondspits meer dodelijke ongevallen plaatsvinden houdt denk ik wel stand; voor alle jaren afzonderlijk is duidelijk te zien dat er in de ochtendspits minder dodelijke ongevallen plaatsvinden. Of dat echter met vermoeidheid te maken heeft is nog maar zeer de vraag, zoals Bert van Wee met enige voorzichtigheid beweert. Persoonlijk denk ik dat het eerder te maken heeft met een grotere hoeveelheid verkeer. Als ik bijvoorbeeld de tijd uitzet tegen het aantal ongevallen per vervoerswijze (en dan alle vervoerwijzen), dan kom ik tot de conclusie dat typisch zakelijk verkeer (bestelauto's, vrachtauto's, trekker met oplegger) en typisch scholierenverkeer (bromfietsers) niet of nauwelijks verschil maken tussen ochtendspits en avondspits. Duidelijk te zien is dat er een forse toename in aantallen dodelijke ongevallen te zien is voor voetgangers, fietsers, motoren, snorfietsers, scootmobielers, en ten dele voor personenauto's. Volgens mij is een veel logischer verklaring dus dat in de middag meer niet-zakelijk c.q. niet-woonwerk verkeer op de weg aanwezig is; denk aan recreatief verkeer ("de oudjes"), winkelend verkeer, enzovoort. En bij grotere hoeveelheden verkeer is de kans op ongevallen natuurlijk groter, zeker als er meer zwakkere of onbekwamere mensen aan het verkeer deelnemen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2012, 18:48:59
Leuk deze grafiekjes, echter is er ook kale data te bekijken? Ik zou de statistieken hier achter wel eens willen zien.
Ook vraag ik me af hoe de data verzameld zijn, is dat uit nieuwsberichten?
Worden hierin meegenomen mensen die in het ziekenhuis sterven?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2012, 20:46:07
Golly, via deze link kun je bij de "ruwe" (de data achter de grafiek) komen. Door onderaan op een soort "bakje met pijltje" te hoveren kun je via Data naar de lijst met alle ongevallen (3759 regels, er zijn regels met meer dan 1 dodelijk slachtoffer). Deze lijst kun je als CSV opslaan. Er bleek bij import in Excel wel een foutje te zitten in de regeleindes. Dat is met slechts 103 regels (regeleinde gaat mis in de kolom met wegnummer) redelijk snel te corrigeren. Ik kan je eventueel ook mijn Excel sheet mailen... laat me dan even je e-mailadres weten.

V.w.b. dataverzameling: geen idee, er staat geen bron bij de data. Het lijkt me dat deze cijfers uit de database van SWOV komen, maar dat heb ik nog niet geverifieerd. Hoe de dodelijke slachtoffers worden gemeten is mij ook niet duidelijk.

Leuk feitje in het algemeen: men presenteert de "gevaarlijkste wegen" in het nieuwsbericht. Ironisch genoeg is voor slechts 103 ongevallen (op 3759 ongevallen) het wegnummer in de lijst meegenomen. Voor de overige 3656 ongevallen is geen wegnummer bekend. Wel zijn er coördinaten beschikbaar, waarmee ook de bolletjes zijn geplot. Best mogelijk dat er dus nog een heel ander wegvak véél gevaarlijker is dan deze "lijst met gevaarlijkste wegvakken".

Hoe meer ik in de data duik, hoe meer ik het idee krijg dat er een lijstje met data gevonden is, er wat grafiekjes van zijn geplot en verder zonder onderbouwing daar wat conclusies aan zijn verbonden. Het ontbreekt me aan de tijd om verder in de data te duiken, anders zijn er waarschijnlijk nog wel meer onvolkomenheden te vinden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill