Meer doden in avondspits dan in ochtendspits

Auteur Topic: Meer doden in avondspits dan in ochtendspits  (gelezen 3846 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2012, 00:03:51
Mensen hebben een grotere haast om naar huis te gaan, dan haast om naar hun werk te gaan. Na een dag werken zijn mensen over het algemeen vermoeider dan wanneer ze net (30 - 60 minuten) wakker zijn. Irritatie die op het werk ontstaat, reageren mensen vaak af in het verkeer op de terugweg. Op de terugweg van het werk neem je (onbewust) vaak ook je werkdag door en kan het, samen met vermoeidheid, zorgen voor verminderde concentratie. Het verbaast mij dan ook niet dat er in de avond meer slachtoffers vallen: haast + vermoeidheid + stress/agressie.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2012, 11:13:40
@Sasla: is dat uw inschatting of is dat ergens terug te vinden?  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2012, 13:34:05
@Sasla: is dat uw inschatting of is dat ergens terug te vinden?  >:D

Ik heb via mijn gevolgde opleiding en werk veel te maken met verkeersveiligheid. Tijdens de opleiding hebben wij gastcolleges gehad van onder andere verkeerspsychologen die dit rijgedrag bevestigen net als een aantal verkeersveiligheidsexperts. Eigenlijk bevestigt dit nieuwsbericht de veronderstellingen die zijn gedaan, want voorheen was er nog geen bevestiging voor.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2012, 13:35:01
@Sasla: ik zit in hetzelfde vakgebied als u. Ik ken ook de beweringen van verkeerspsychologen en o.a. het SWOV omtrent vermoeidheid. Dat klinkt allemaal heel logisch en aannemelijk. Als dat echter onomstotelijk waar zou zijn, dan zou dat zeker tot uiting moeten komen in typen modaliteiten waarvan met grote waarschijnlijkheid vastgesteld kan worden dat deze zowel in de ochtendspits als de avondspits rijden; en deze modaliteiten zijn bestelauto's (de "bouwbedrijven") en vrachtauto's. Als we dat wat breder trekken en ook de door scholieren veel gebruikte bromfiets meenemen, dan zou de vermoeidheidsbewering ook daarvoor moeten gelden.

Ik heb een plotje gemaakt van het aantal doden per modaliteit per uur, gebaseerd op de volledige registratie en niet op een samenvoeging zoals RTL heeft gedaan (bijv. bestelauto onder categorie auto). De drie genoemde modaliteiten heb ik nog even extra benadrukt met een felle kleur en punt-markers. Voor een vrachtauto (kleine aantallen slechts) zijn de getallen erg klein, daar is niet echt een conclusie aan te verbinden (alleen een vermoeden). Voor bestelauto's zijn de getallen al wat hoger, en daarbij is duidelijk te zien dat er in de ochtendspits en avondspits nauwelijks verschil is. Voor bromfietsers geldt dat de avondspits weliswaar wat meer doden oplevert, maar als een van de weinige modaliteiten kent de bromfiets wel een typisch spitspatroon.



Gelet echter op de toename over de dag van het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers, auto's, motoren, voetgangers en ook snorfietsers en scootmobielers (de laatste typisch categorieën die niet zo snel in de ochtendspits te vinden zijn) ten opzichte van het uitblijven van een toename in de categorieën bestelauto, vrachtauto of bromfiets, vind ik dat nog geenszins een bevestiging van het "vermoeidheidsverhaal". Het zal er allicht mee te maken hebben, maar volgens mij speelt de grotere hoeveelheid verkeer die in de loop van de dag op de weg is (namelijk ook winkelend verkeer, recreatief verkeer, spelende kinderen, etc.) een veel grotere rol dan vermoeidheid alleen.
Als wij willen uitsluiten dat de hoeveelheid verkeer een rol speelt, dan moet dus onderzocht worden wat het totaal aantal voertuigkilometers per modaliteit per uur op de dag is. Aan de hand van alleen aantallen dodelijke slachtoffers kan nog geen causaal verband worden aangetoond. Volgens mij doet professor Van Wee dus ook maar een gok op basis van geldende ideeën in de sector (c.q. de wetenschap), zonder dat is aangetoond (wat u bevestigt) dat deze ideeën inderdaad geldig zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2012, 14:35:48
Heldere uitleg en een dito grafiek. Laat ik eerst ook even verduidelijken dat ik niet bedoel dat het enkel door vermoeidheid komt, maar dat haast en stress wellicht een nog grotere rol spelen. Maar laten we het even op de cijfers houden zoals die hier staan.

Zoals u terecht aangeeft, kunnen er eigenlijk pas echte conclusies worden getrokken wanneer er een verband wordt gelegd tussen de voertuigkilometers van de verschillende modaliteiten en het doel van de verplaatsing. Wanneer we echter uitgaan van de cijfers zoals die in te grafiek staan, valt er mijns inziens al wel een aantal conclusies te trekken. Het gemiddeld aantal dodelijke slachtoffers met een personenauto ligt gemiddeld zo rond de 60 à 70 doden verspreid over de uren van de dag (ook in de ochtendspits). Rond 18:30 uur ligt er een piek van ca. 110 doden. Dat betekent dat wanneer er sprake is van een evenredige verdeling tussen intensiteiten en ongevallen, er ongeveer 50% meer verkeer zou moeten rijden in de avondspits t.o.v. in de ochtend. Dit is (zover ik weet) niet het geval. Ik denk dat we het eerder moeten zoeken in het aantal ritten. Zoals u terecht aangeeft, zijn er in de middag / avond meer ritten met meer verschillende motieven. Wat wel vast staat, is dat de kans tijdens de eerste en de laatste paar minuten van een rit op een ongeval het grootst. Meer ritten (even naar de supermarkt, kinderen van het dagverblijf ophalen, etc) zouden in dit geval dus tot meer slachtoffers moeten leiden. Het feit dat de grafiek laat zien dat in de middag/avond scootmobielen en fietsen in verhouding veel meer vertegenwoordigd zijn dan in de ochtend, kan daar inderdaad redelijkerwijs van uit worden gegaan. Blijft het feit dat dit nog steeds niets zegt over het aantal verplaatsingen.

Om harde conclusies te kunnen trekken, is enkel het meenemen van de voertuigenkiloemteres verdeeld over de uren niet voldoende zijn. Het aantal ritten en ook de aard van de verplaatsing zullen wellicht opheldering kunnen geven.

En over dhr. Van Wee (u noemde hem zojuist weer even): met alle respect voor zijn werk, maar ik ben het meestal niet met hem eens.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #15 Gepost op: 6 mei 2012, 10:55:23
In hoeverre is in de diverse onderzoeken het feit meegenomen dat in de ochtendspits ook mensen zitten die uit de nachtdienst komen?

Waar kan ik hier meer info over vinden?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #16 Gepost op: 6 mei 2012, 11:02:19
@kens62: Er is een lijst met 3759 regels met dodelijke ongevallen van 2006 t/m 2011. Zie de link in een van mijn reacties hierboven. Verder kan ik geen rapport of iets dergelijks vinden, en lijkt het dus vooral op het bij elkaar gooien van cijfers en het maken van een mooi nieuwsberichtje.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill