Ik heb de data (te verkrijgen via de website van RTL) ingezien. De conclusie dat er in de avondspits meer dodelijke ongevallen plaatsvinden houdt denk ik wel stand; voor alle jaren afzonderlijk is duidelijk te zien dat er in de ochtendspits minder dodelijke ongevallen plaatsvinden. Of dat echter met vermoeidheid te maken heeft is nog maar zeer de vraag, zoals Bert van Wee met enige voorzichtigheid beweert. Persoonlijk denk ik dat het eerder te maken heeft met een grotere hoeveelheid verkeer. Als ik bijvoorbeeld de tijd uitzet tegen het aantal ongevallen per vervoerswijze (en dan alle vervoerwijzen), dan kom ik tot de conclusie dat typisch zakelijk verkeer (bestelauto's, vrachtauto's, trekker met oplegger) en typisch scholierenverkeer (bromfietsers) niet of nauwelijks verschil maken tussen ochtendspits en avondspits. Duidelijk te zien is dat er een forse toename in aantallen dodelijke ongevallen te zien is voor voetgangers, fietsers, motoren, snorfietsers, scootmobielers, en ten dele voor personenauto's. Volgens mij is een veel logischer verklaring dus dat in de middag meer niet-zakelijk c.q. niet-woonwerk verkeer op de weg aanwezig is; denk aan recreatief verkeer ("de oudjes"), winkelend verkeer, enzovoort. En bij grotere hoeveelheden verkeer is de kans op ongevallen natuurlijk groter, zeker als er meer zwakkere of onbekwamere mensen aan het verkeer deelnemen.