Dat gaat menig organisator/medewerker/vrijwilliger op een festival niet fijn vinden. Immers ieder festival draait puur op de aanwezigheid van een multitool, tie-raps en duck-tape
Zonder gekheid, ik draag met grote regelmaat een mooie leatherman, ook tijdens openingsuren van de festivals waar ik vrijwillig. Nu vallen wij geenszins onder een risicofestival, maar er zijn festivals waar ik voor inkomen werk, waarbij het dus een probleem zou kunnen gaan vormen.
Een ingenomen leatherman door een agent, is deze later wel terug te claimen op een buro? Die dingen zijn niet goedkoop namelijk.
Een multitool als het mijne (of een dergelijk daarop gelijkend voorwerp) dat ik gebruikte tijdens koninginnedag in veel risico gebieden lag op de tafel bij de persconferentie tussen de stilletto's en en vlindermessen. Alles is verboden tenzij de agent beslist dat ik een uitzondering mag zijn. Rechterlijke en uitvoerende macht ineen, in handen van de plaatselijke agent en afhangende van diens humeur, tijd van opstaan en persoonlijke opvatting. Niet op basis van de wet, maar subjectief ingeschat.
"Wij kunnen dat prima inschatten". En ik maar horen van de mij bekende agenten: "als je aan iemand zou kunnen zien of hij een wetsovertreder is, waren wetsovertreders niet zo succesvol."
Ik gebruik 'm ook, als een klant die een setje Pioneer CD spelers wil huren en geen legitimatiebewijs bij zich heeft. Die leggen mij voor:"maar
mij kunt u toch wel vertrouwen?" Meneer, die oplichters, je herkent ze niet. Juweliers, bouwmaterialenverhuurders, AV bedrijven, ze worden allemaal regelmatig opgelicht door mensen die er niet uitzagen als oplichters.
Als ik agent was, geen risico, ik twijfelde geen moment en nam alles wat ik tegen kwam meteen in beslag. Deden we dat niet ook een tijdje met honden die er uit zagen als bitbuls? Zijn die bitbuls inmiddels eigenlijk al uitgeroeid?